Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Företags elektroniska skattepost i MinSkatt

I MinSkatt kan du välja leveranssättet för post samt e-postmeddelanden i följande situationer:

  • Utgående från din organroll har du rätt att sköta ärenden på företagets vägnar.
  • Du har fått fullmakt att sköta företagets skatteärenden och har Suomi.fi-fullmakten ”Hantering av skatteärenden”.

Du kan göra följande val i MinSkatt:

  • Du får företagets skattepost endast till MinSkatt. Då anländer ingen papperspost om samma ärende senare.
  • Du får e-postmeddelanden om skatteärenden för de företag som du har valt – till exempel om nya beslut och brev.

I båda fallen får du meddelanden i din e-post. Beslut och brev skickas inte per e-post.

Om du är firmaföretagare, det vill säga rörelseidkare eller yrkesutövare, kan du välja det elektroniska leveranssättet genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden

Beslut och brev endast till MinSkatt

Övergå till elektronisk skattepost: När du väljer leveranssättet ”Endast till MinSkatt” får företaget eller organisationen sin skattepost endast elektroniskt. Du får ett meddelande till din e-post om nya beslut eller brev.

Elektronisk skattepost kommer fram snabbt och både beslut och brev är i säkert förvar i MinSkatt.

  1. Välj fliken Kunduppgifter.

  2. Rulla neråt på sidan så att du ser punkten Leveranssätt för post.

  3. Om det i punkten Beslut och brev står ”Per post och till MinSkatt” ska du välja knappen Ändra uppgifter.

  4. I punkten Beslut och brev ska du välja leveranssättet Endast till MinSkatt.

  5. I punkten E-postmeddelanden ska du anmäla den persons e-postadress till vilken du vill ha meddelanden om nya beslut och brev. Personen kan exempelvis vara den som har en organroll i företaget, såsom den verkställande direktören.

  6. Välj knappen Fortsätt.

  7. Kontrollera att uppgifterna är rätt och välj knappen Skicka.

E-postmeddelanden till fullmaktshavaren

Om du har fullmakt att sköta ett företags skatteärenden i MinSkatt kan du beställa meddelanden om händelser i MinSkatt till din personliga e-post. Du får alltså ett e-postmeddelande om det i MinSkatt exempelvis finns ett nytt beslut, ett nytt meddelande eller en skatt som har förfallit till betalning.

I MinSkatt kan du välja

  • om du vill få meddelanden om alla eller endast vissa kunders skatteärenden
  • om hurdana skatteärenden du vill få meddelanden: om betalningspåminnelser, allmänna beskattningsärenden, såsom ansöknings- och registreringsärenden, eller vissa skatteslag, såsom moms.

Standardvalet är att du får meddelanden om alla kunders alla ärenden.

Observera att e-postmeddelandena är användarspecifika. Därför är det viktigt att du beställer dem till din personliga e-postadress – inte till exempel till kontorets allmänna e-postadress.

Gör så här i MinSkatt

  1. Välj länken Egna uppgifter och utloggning och sedan länken Egna uppgifter.

  2. Om du vill få meddelanden till din e-post om anmärkningar och påminnelser i MinSkatt ska du försäkra dig om att valet är Ja.

    Om du vill välja om vems ärenden du vill få meddelanden ska du välja knappen Välj önskade meddelanden. Du får alltid ett meddelande om utredningsbegäranden utan ett separat val.

  3. Om du vill ha meddelanden om betalningspåminnelser ska du först välja knappen Ja. Välj därefter de kunder vars ärenden du vill ha meddelanden om. Observera att om det finns endast en kund på listan måste du välja också den kunden separat.

    Du kan välja alla kunder med länken Välj alla kunder. På motsvarande sätt kan du tömma alla val med länken Ta bort alla val.

  4. Om du vill välja vilka kunders allmänna skatteärenden du får meddelanden om ska du rulla sidan neråt.

    I punkten Allmänna ärenden ska du först välja knappen Ja. Välj därefter de kunder vars ärenden du vill ha meddelanden om.

  5. Om du vill välja vilka skatteslag du får meddelanden om ska du rulla sidan neråt.

    I punkten Skatteslag ska du först välja knappen Ja. Välj därefter för varje kund separat de skatteslag som du vill få meddelanden om.

  6. Välj knappen OK.

  7. Välj knappen Spara för att spara dina val.

Ändringar i e-postmeddelanden

Du kan ändra inställningarna till exempel om du får meddelanden om ärenden som du inte sköter eller om du får meddelanden för ofta.

Du kan eventuellt få meddelanden om exempelvis punktbeskattningens EMCS-uppgifter oftare än om andra skatteärenden.

  1. Välj i MinSkatt länken Egna uppgifter och utloggning och sedan länken Egna uppgifter.

  2. Välj i punkten E-postmeddelanden knappen Välj önskade meddelanden.

  3. Du kan lägga till eller ta bort markeringen i de punkter som du vill ändra. Om du exempelvis inte vill ha e-postmeddelanden om EMCS kan du avmarkera det val som gäller EMCS i punkten Skatteslag.

  4. Välj knappen OK.

  5. Välj knappen Spara för att spara dina val.

Om en del av dina fullmakter upphör

Om du har flera företags fullmakter av vilka en eller flera upphör, ska du göra på följande sätt: Logga in i MinSkatt och välj ”Sköt ärenden på ett företags vägnar”. Därefter får du inte några e-postmeddelanden om de företag på vilkas vägnar du inte längre har fullmakt att sköta ärenden.

Om du inte längre har några fullmakter alls

Om du inte längre har fullmakter att sköta ärenden på något företags vägnar kan du inte ändra inställningen av e-postmeddelandena i MinSkatt.

Men om du ännu får meddelanden om företagets ärenden ska du ringa vår kundtjänst och begära att handläggaren tar bort e-postmeddelandena från dina uppgifter.

Skatteförvaltningens servicenummer

Så här hittar du beslut och brev

  1. Välj fliken Kontakter.

  2. Välj i punkten Beslut och brev länken Öppna besluten och breven.

  3. På listan visas alla de beslut och brev som du har fått under de senaste 12 månaderna.

  4. Över 12 månader gamla, öppnade eller arkiverade beslut och brev hittar du endast med hjälp av sökfunktionen.

  5. Beskattningsbeslutet finns med i listan om beslutet är färdigt.

Breven om skatterevisionsberättelsen i MinSkatt

Breven om skatterevisionsberättelsen finns i MinSkatt som separata PDF-filer. De kan vara i MinSkatt i en annan ordning men de skapar följande helhet:

  1. Hörande om skatterevisionsberättelse
  2. Sammandrag av skatterevisionsberättelse
  3. Skatterevisionsberättelse
  4. Observationsförteckning till skatterevisionsberättelse.

Efter hörandet får du på nytt till MinSkatt en helhet som skapas av flera brev:

  1. Beslut, Skatterevisionsberättelse YTV
  2. Beslut, Skatterevisionsberättelse
  3. Sammandrag av skatterevisionsberättelse
  4. Skatterevisionsberättelse
  5. Observationsförteckning till skatterevisionsberättelse.

Om du får skatterevisionsberättelsen endast för kännedom finns följande brev i MinSkatt:

  1. Sammandrag av skatterevisionsberättelse
  2. Skatterevisionsberättelse.

Meddelanden på fliken Uppgifter

På fliken Uppgifter i MinSkatt visas aktuella ärenden, till exempel:

  • Du har fått ett nytt beslut eller brev i MinSkatt.
  • Vi behöver mer information av dig för beskattningen.
  • Vi berättar om alternativa sätt att sköta skatteärenden, till exempel om möjligheten att använda e-faktura.

Klicka på uppgiften för att sköta ärendet direkt i rätt punkt i MinSkatt. Efter detta visas uppgiften inte längre på fliken Uppgifter.

Att radera och återställa uppgifter

Om du vill radera någon uppgift så att den inte syns på fliken Uppgifter ska du markera uppgiften med ett kryss.

Du ser de uppgifter som du har raderat om du i slutet av sidan väljer länken Granska raderade uppgifter. Om du vill kan du på sidan med raderade uppgifter återställa uppgifter så att de syns på fliken Uppgifter: Välj vid uppgiften ikonen "Återställ uppgift".

Observera att den uppgift du raderat visas på nytt på fliken Uppgifter när det finns ny information för dig i MinSkatt. Om du till exempel har raderat uppgiften om olästa brev visas den på nytt när du har fått ett nytt beslut eller brev i MinSkatt.



Sidan har senast uppdaterats 22.4.2025