Hae varmennetta tulorekisterin käyttöön 1.11.2018 alkaen

Hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voi tehdä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa 1.11.–14.12. arkisin klo 9–15.

Huom.! Varmennetta ei voi hakea 17.12.2018–1.1.2019 käyttökatkosta johtuen.

Organisaatio, joka käyttää tulorekisterin teknistä rajapintaa, tarvitsee tulorekisterin varmennepalvelun julkaiseman varmenteen. Varmenteella tunnistetaan organisaatio, joka ilmoittaa tulotietoja tai käyttää tulorekisteriin ilmoitettuja tietoja. Lisäksi varmenteella varmistetaan aineiston muuttumattomuus. Varmenteet myönnetään käyttötarkoituksen mukaan

Hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voi tehdä 1.11.2018 alkaen tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, jonne kirjaudutaan sivulta tulorekisteri.fi.

Kuka tekee hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi?

Varmenteen tarvitsee se yritys tai tilitoimisto, joka käyttää palkkahallinnon ohjelmistoa, josta on rakennettu tekninen rajapinta tulorekisterin ja järjestelmän välille. Hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi voi tehdä ainoastaan varmenteen hakijaorganisaation nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö eli

-toimitusjohtaja
-toimitusjohtajan sijainen
-toimihenkilö, jolla on yksinedustamisoikeus tai
-Katso-pääkäyttäjä.

Jos hakemuksen tekee tilitoimisto tai muu palkkahallinnon ulkoistuskumppani, sillä pitää olla voimassa oleva toimeksiantosopimus ja valtuudet toimia asiakasyrityksensä puolesta. Tilitoimisto voi käyttää samaa varmennetta kaikkien asiakkaidensa puolesta asiointiin. Tilitoimiston tai yrityksen eri ohjelmistot voivat käyttää samaa varmennetta eri ohjelmistoissaan, jos samantyyppinen varmenne soveltuu eri ohjelmistojen tarpeisiin. Vaihtoehtoisesti jokaiselle ohjelmistolle voi hakea oman varmenteen.

Kuka voi käytännössä noutaa varmenteen?

Vaikka yritys tai tilitoimisto tekee itse hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi, se voi kuitenkin ilmoittaa hakemuksessaan varmenteen tekniseksi yhteyshenkilöksi esimerkiksi ohjelmistotalon edustajan. Tämä yhteyshenkilö voi hoitaa tekniset käytännön asiat varmenteen haussa. Varmenteen tekniselle yhteyshenkilölle lähetetään turvasähköpostilla tarvittavat tiedot varmenteen muodostamista varten.

Miten hakemus teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tehdään?

Organisaation nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö tekee hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa (www.tulorekisteri.fi) 1.11.2018 alkaen.

Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun tunnistaudutaan verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Katso-tunnistautumista käyttävien organisaatioiden pääkäyttäjät tunnistautuvat Katso-tunnisteella.

Ilmoita hakemuksessa

- rajapinnan ja varmenteen käyttötarkoitus

- palvelut ja kanavat, joita on tarkoitus käyttää

- varmenteen teknisen yhteyshenkilön tiedot (nimi, sähköpostiosoite ja puhelinnumero).

Merkitse myös, ilmoittaako organisaatiosi tietoja tulorekisteriin omasta puolestaan vai jonkin toisen tahon puolesta.

Hakemuksella nimenkirjoitusoikeudellisen tulee hyväksyä käyttöehdot ja tietoturvavaatimukset.

Hakemuksen yhteydessä tilataan varmenne. Hakemuksen tietojen perusteella organisaation nimeämä varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa ohjeet varmenteen noutamiseen.

Varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa ilmoitettuun sähköpostiosoitteeseen turvasähköpostiviestin, joka sisältää varmennepyyntöön tarvittavat siirtotunnukset (TransferID ja TransferPassword). Yhteyshenkilö saa tekstiviestillä PIN-koodin, jolla turvasähköpostiviestin saa luettua.

Varmenne on voimassa kaksi vuotta

Varmenne on voimassa kaksi vuotta, minkä jälkeen se pitää uusia. Varmenteen tekninen yhteyshenkilö saa sähköpostiviestin varmenteen voimassaolon päättymisestä 60 vuorokautta aikaisemmin.

 

Esimerkki varmenteen hakemisesta tilitoimistoissa

Tilitoimisto A, jolla on asiakkaat:
Asiakas 1 Oy
Asiakas 2 Oy
Asiakas 3 Oy

Tilitoimisto B, jolla on asiakkaat:
Asiakas 2 Oy
Asiakas 4 Oy, haluaa tehdä itse aineistotilauksia

Tilitoimiston nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö tekee hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönottamiseksi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa 1.11.2018 lähtien ja hakee yhden varmenteen.

Varmenteen hakemisen yhteydessä tekniseksi yhteyshenkilöksi voi nimetä esimerkiksi ohjelmistotalon edustajan, joka käytännössä hoitaa varmenteen noutamisen tilitoimiston puolesta. Varmenteen voi käytännössä muodostaa tilitoimistolle se taho, jonka tilitoimiston nimenkirjoittaja on merkinnyt tekniseksi yhteyshenkilöksi.

Asiakas 2 Oy:n palkkoja hoitavat Tilitoimisto A ja Tilitoimisto B. Molemmilla tilitoimistoilla on omat varmenteet ja ne hoitavat asiakkaansa puolesta asiointia normaalisti, kuten asioinnista on sovittu Asiakas 2 Oy:n kanssa.

Asiakas 4 Oy haluaa tehdä itse aineistotilauksia, mutta Tilitoimisto B tekee palkkojen ilmoitukset. Asiakas 4 Oy voi käyttää sähköistä asiointipalvelua aineistotilauksiin tai hankkia oman varmenteen. Tilitoimisto B:llä on oma varmenne, jota käytetään ilmoittamisessa.

Jos Asiakas 4 Oy käyttää sähköistä asiointipalvelua aineistotilauksen tekemiseen, on sähköisen asiointipalvelun käyttöön valtuutettava tarvittavat henkilöt palvelussa Suomi.fi-valtuudet tai Katso-palvelussa.

Lue lisää varmenteesta