Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Nästan 90 procent av dem som kompletterade sin skattedeklaration gjorde kompletteringarna i MinSkatt

Skatteförvaltningens meddelande, 28.6.2023

I år kompletterade drygt 1,4 miljoner personer sin förhandsifyllda skattedeklaration. Antalet är mindre än i fjol, och uppgifterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen är för de flesta redan färdigt rätt.

I fjol kompletterade drygt 1,5 miljoner kunder den förhandsifyllda skattedeklarationen medan antalet år 2021 var cirka 1,6 miljoner. Skatteförvaltningen skickar årligen en förhandsifylld skattedeklaration till cirka 5,5 miljoner kunder. För de flesta är uppgifterna redan färdigt rätt och kunden behöver inte göra något annat på våren än att kontrollera uppgifterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen.

MinSkatt är den populäraste deklarationskanalen i alla åldersgrupper och kundsegment

Den överlägset populäraste deklarationskanalen är MinSkatt: redan 89 procent av alla som kompletterade sin skattedeklaration gjorde kompletteringarna i e-tjänsten.

OmaVero har blivit ett mycket vanligt sätt att lämna in skattedeklarationen i alla åldersgrupper och bland såväl löntagare som företagare. Av löntagarna fyllde 97,3% i sin deklaration på nätet och av företagskunderna 95,9%. Bland pensionärerna var andelen 62,4%, upp från 55,2% vid motsvarande tidpunkt för två år sedan.
− Vi strävar på lång sikt efter att skötseln av ärenden i första hand blir digital, det vill säga att alla i regel skulle sköta sina ärenden med oss digitalt om de inte separat ber om att få sköta ärenden på papper. Detta sker redan i flera andra länder. Också i det nya regeringsprogrammet ingår digitalt som standard.
– Digitalt som standard skulle minska myndigheternas kostnader med flera miljoner. Dessutom kommer breven och besluten att nå kunden snabbare och pålitligare än med den traditionella pappersposten, säger Joonas Jarva, produktägare för MinSkatt på Skatteförvaltningen.

Kundnöjdheten fortsätter att vara hög

Enligt en kundnöjdhetsundersökning som genomfördes nyligen är MinSkatt en välkänd tjänst som är lätt att använda. Undersökningen visar att 97 procent av finländarna känner till MinSkatt åtminstone till namnet, och av dem har 91 procent också använt tjänsten. Mest används MinSkatt för att komplettera den förhandsifyllda skattedeklarationen och att göra ett skattekort.

Största delen av dem som använt MinSkatt berättade att de hittat den information som de behövt i tjänsten. Av personer som använt MinSkatt upplever 86 procent att det är lätt att använda tjänsten, och vid sidan av att tjänsten är lätt att använda är snabbheten den viktigaste orsaken till att skatteärendena helst sköts i MinSkatt.

− Vi har gjort ett långsiktigt arbete och samlat in kundrespons för att utveckla MinSkatt till en tjänst som är alltmer kundvänlig och lätt att använda. Det är en glädje att märka att arbetet ger resultat och att tjänsten upplevs som lätt att använda, säger Joonas Jarva.

FAKTA: Kundnöjdhetsundersökning av MinSkatt 2023 (resultaten för 2020 inom parentes)

•  97 procent av dem som svarade känner MinSkatt till namnet (94%)
  • 91 procent av dem som känner MinSkatt till namnet har ibland använt tjänsten (90%)
  • Orsak till kontakten: förhandsifylld skattedeklaration 60% (59%), skattekort 51% (51%), betalning av skatter 15% (12%)
  • 86% av dem som svarade upplever att det är lätt att sköta ärenden (86%)
  • Undersökningen genomfördes av Feelback Oy.
  • Sätt att samla in uppgifter: panelundersökning, 1 001 intervjuer i maj 2023
  • Målgrupp: 18–74-åringar i Finland, de svarande kvoterades enligt kön och ålder. Materialet har vägts enligt bostadsområdet (NUTS2).
Sidan har senast uppdaterats 28.6.2023