Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Av unga vuxna förhåller sig cirka en av sex negativt till att betala skatter

Skatteförvaltningens meddelande, 22.11.2023

I åldersgruppen 18–29-år förhåller sig de mest positivt som understödjer Gröna förbundet. Negativast till att betala skatter förhåller sig de unga vuxna som understödjer Centern och de som inte har någon avsikt alls att rösta. Enligt en ny undersökning upplever de flesta unga vuxna att de får tillräckligt med hjälp med att sköta sina skatteärenden.

Av unga vuxna betalar 82 procent gärna sina skatter eller förhåller sig neutralt till att betala dem.

Det positivaste förhållningssättet till att betala skatter hade de som understödjer Gröna förbundet, SDP och Vänsterförbundet, det negativaste de som understödjer Centern och Sannfinländarna. Allra negativast till att betala skatter förhåller sig de unga vuxna som inte röstar.

- Unga vuxna förhåller sig en aning mer kritiskt till beskattningen än befolkningen i genomsnitt men attityderna jämnar ut sig med åldern. Eftersom unga vuxna har rätt små inkomster och skatter så är det framför allt miljön och föreställningarna som påverkar deras attityder, säger kunderfarenhetschef Janne Myyry från Skatteförvaltningen.

Uppgifterna framgår av en ny undersökning som Skatteförvaltningen låtit utföra där 18–29-åringar besvarade en enkät med frågor om deras attityder till beskattningen och Skatteförvaltningen. Mer än tusen unga vuxna besvarade enkäten via en webbpanel i oktober.

Användningsobjekten för skattepengarna intresserar

Unga vuxna är också intresserade av vad skattepengarna används till. Endast fyra procent av besvararna var inte ense med påståendet ”Jag är intresserad av vad skattepengarna används till”. Besvararna i åldersgruppen 24–29-år var mer intresserade av användningsobjekten för skattepengarna än 18–23-åringar.

- Det är ju helt klart att ju mer permanent du är med i arbetslivet desto mer intresserad är du av vart skattepengarna går, säger Myyry.

Skatteförvaltningen utredde attityderna till skattebetalning hos unga vuxna senast 2021. Undersökningsmetoden var då en annan. Även om undersökningsresultaten inte är jämförbara är skillnaderna i resultaten av den nu gjorda och den tidigare undersökningen inte markanta.

- Vi mäter regelbundet alla finländares tankar om och attityder till skatter och att betala skatter. Livssituationen för unga och deras tankar skiljer sig från äldre personer, och därför är det viktigt för oss att hänga med i deras tankegångar, säger Myyry.

Undersökningen genomfördes som en del av ett treårigt kommunikationsprojekt som särskilt är riktat till unga och dem som börjar i arbetslivet. Syftet med kommunikationsprojektet har varit att öka förståelsen för varför skatter och betalningar av skattekaraktär ska betalas och att minska den gråa ekonomin.

Kommunikationsprojektet ingår i statsrådets åtgärdsprogram för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet och slutar vid utgången av 2023.

Största delen får tillräckligt med hjälp med skatteärenden

Av dem som besvarade enkäten upplevde 63 procent att de inte behöver mer hjälp med att sköta skatteärenden. Det som hjälpt dem mest var innehållet på vero.fi (55 %), närstående (51 %) och innehållet i MinSkatt (27 %). Enligt undersökningen har 42 procent av besvararna sett Skatteförvaltningens videor på Tiktok.

- Unga vuxna är noviser i fråga om många skatteärenden: de får regelbunden löneinkomst för första gången, testar eventuellt företagande och deklarerar skatteavdrag för första gången. Med hänsyn till detta är det fint att sex besvarare av tio inte behöver mer hjälp, säger Myyry.

Mer information om ämnet:

Attitydundersökning – unga vuxna på Material för media -sidan (endast på finska)

Sidan har senast uppdaterats 22.11.2023