Skatteförvaltningen skickar korrigerade skattekort för pension vilka ersätter de felaktiga – pensionstagarna behöver inte göra något

Skatteförvaltningens meddelande, 21.12.2022

I januari skapar Skatteförvaltningen nya skattekort för de pensionärer som hade för låg skattesats på de skattekort som skickades i december. De nya skattekorten för pension skickas direkt till pensionsutbetalarna från Skatteförvaltningen. Pensionstagaren får också själv ett beslut med uppgifterna om det nya skattekortet.

Den 16 december berättade Skatteförvaltningen att den i december har räknat ut en för låg skattesats för en del pensionärer för året 2023.

Skatteförvaltningen korrigerade felet den 17 december och nu fungerar beräkningen av pensionsskattekorten rätt. I januari skickar Skatteförvaltningen ett beslut om det nya skattekortet till alla de pensionstagare vars grunder för skattesatsen var felaktiga tidigare. Korrigeringen påverkar nödvändigtvis inte skattesatsen för alla. Inget nytt beslut skickas till de pensionstagare som har gjort ett ändringsskattekort den 17 december eller senare eftersom felet redan var korrigerat när de gjorde skattekortet.

De korrigerade pensionsskattekorten träder i kraft från och med den 1 februari, och de ersätter de tidigare felaktigt beräknade skattekorten för 2023. Skattesatsen på de nya pensionsskattekorten har beräknats enligt rätta grunder. Skatteförvaltningen skickar de korrigerade skattekorten till pensionsutbetalarna. Utbetalarna använder de korrigerade skattekorten för pensioner som utbetalas den 1 februari eller därefter. Det kan förekomma dröjsmål i behandlingen av skattekorten hos en del utbetalare och sålunda hinner den nya skattesatsen nödvändigtvis inte fås med i utbetalningen av pensionen för februari.

Skattesatsen för pension kan stiga mer än meddelat för dem som också har annan inkomst

Ledande skattesakkunnig Sami Varonen från Skatteförvaltningen berättar att det för de pensionstagare som omfattas av felet endast skapas ett korrigerat skattekort för pension, de eventuella andra skattekorten ändras inte.

– Om kunden har exempelvis löneinkomster ändras inte skattekortet för lön.

Därför kan skattesatsen för pension efter korrigeringen stiga mer än med en procentenhet, såsom vi tidigare meddelade.

– Felet i beräkningen av skattekorten för pensionstagare påverkade också indirekt skattesatsen för alla inkomster utöver skattesatsen för pensioner. Eftersom skattekorten för andra inkomster inte korrigeras kan skattesatsen för pensionen stiga mer än med en procentenhet, såsom vi tidigare meddelat. Skattesatsen för andra inkomster blir i motsvarande mån lite lägre, alltså i sin helhet blir förskottsuppbörden i och med korrigeringen rätt för de angivna inkomsterna för 2023, berättar Varonen.

Före mitten av december gjorda ändringsskattekort ersätts med nya

Korrigeringen som görs gäller också de personer som ansökte om ändringsskattekort före den 16 december, och ville att den träder i kraft redan före ingången av februari. Dessa cirka 10 000 personer har en felaktig skattesats i kraft i januari.

– Också dessa personer får ett nytt skattekort i januari vilket träder i kraft den 1 februari. Eftersom felet korrigerades den 17 december blev skattesatsen för låg på skattekorten som gjordes före det. Beträffande dessa personer tas förskottsinnehållningen på pensionen för januari ut enligt det gjorda ändringsskattekortet, förklarar Varonen.

– Kunden kan också under året göra ett nytt ändringsskattekort som i skatterna för resten av året kompenserar den för låga skattesatsen i januari. Om kunden inte gör ett ändringsskattekort innebär den för låga förskottsinnehållningen i januari högst några tio euro i kvarskatt.

Sidan har senast uppdaterats 21.12.2022