Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Den förhandsifyllda skattedeklarationen för nästan en halv miljon finländare kommer idag till MinSkatt – kontrollera och komplettera inkomster och avdrag som saknas

Skatteförvaltningens meddelande, 24.2.2022

Firmaföretagare, jordbruksidkare och deras makar eller makor är de första som får tillgång till den förhandsifyllda skattedeklarationen. För dem är den sista dagen för kontroll av skattedeklarationen den 1 april. Övriga får sin förhandsifyllda skattedeklaration i mars–april och inlämningsdagen för dem är i maj.

För firmaföretagare, jordbruksidkare och deras makar eller makor kommer den förhandsifyllda skattedeklarationerna idag till MinSkatt för att kompletteras. Sammanlagt handlar det om cirka 450 000 personer.

Den förhandsifyllda skattedeklarationen ska kontrolleras noggrant och vid behov ska man komplettera uppgifter som saknas. Skatteförvaltningen får många uppgifter automatiskt men man måste själv ange en del av inkomsterna och avdragen.

- Det lönar sig att kontrollera ifall man har rätt till avdrag för arbetsrum och även ange eventuella andra skatteavdrag, sådom hushållsavdrag och resekostnader, om de inte har angetts tidigare. Om du å andra sidan till exempel har fått hyresinkomster eller handlat med kryptovalutor måste dessa uppgifter läggas till skattedeklarationen, påminner kommunikationschef Nilla Hietamäki på Skatteförvaltningen.

Skattedeklarationen kommer senare hem per post till kunder som inte har avstått från papperspost som Skatteförvaltningen skickar.

Det går att avstå från pappersposten från Skatteförvaltningen genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden. Efter det får man ett e-postmeddelande alltid när det finns nya skatteärenden i MinSkatt.

Firmaföretagare: kom också ihåg skattedeklarationen för näringsverksamhet, som nu för första gången bara finns i MinSkatt

Firmaföretagare ska under vårens lopp fylla i två skattedeklarationer: både den personliga förhandsifyllda skattedeklarationen och skattedeklarationen för näringsverksamhet. Sista inlämningsdagen för båda två är den 1 april.

Skattedeklarationen för näringsverksamhet som gäller företagsverksamhet ska alltid lämnas in, oberoende av om det bedrivits företagsverksamhet eller inte.

- Firmaföretagare kan göra olika avdrag i företagets beskattning och dessa minskar på den beskattningsbara inkomsten för företaget. Det går att dra av till exempel hyra för arbetslokal, bilkostnader som anknyter till företagsverksamheten samt kostnader för maskiner och anordningar som förvärvats för företagsverksamheten, berättar Hietamäki.

Skatteförvaltningen drar automatiskt av förluster från tidigare år och företagaravdraget.

Firmaföretagare får i år för första gången skattedeklarationsblanketterna endast i elektroniskt format till MinSkatt.

- Nästan alla firmaföretagare har också redan tidigare fyllt i skattedeklarationen elektroniskt. Om man dock fortfarande vill skicka skattedeklarationen för ett firmaföretag på papper går det att skriva ut pappersblanketten på skatt.fi eller beställa blanketten per telefon, säger Hietamäki.

Jordbruksidkare: skattedeklarationen för jordbruk måste alltid returneras

Jordbruksidkare får från Skatteförvaltningen både en personlig förhandsifylld skattedeklaration och en skattedeklaration för jordbruk. Sista inlämningsdagen för dessa är den 1 april.

Skattedeklarationen för jordbruk ska returneras även om ingen verksamhet bedrivits år 2021.

Skatteförvaltningen har skickat skattedeklarationerna för jordbrukssammanslutningar och skogsbruk redan tidigare. Den sista dagen då skattedeklarationen för jordbrukssammanslutningar och skattedeklarationen för skogsbruk kan lämnas in är den 28 februari.

FAKTA: Lämna in din skattedeklaration senast dessa datum

28.2.2022

• Skattedeklarationen för skogsbruk för de skogsägare som inte bedriver jordbruk eller näringsverksamhet
  • Skattedeklarationen för jordbruk för jordbrukssammanslutningar
  • Momsdeklaration och betalning av momsen om skatteperioden är ett år
  • Ansökan om återbäring av punktskatt på energiprodukter inom jordbruket

1.4.2022

• Den förhandsifyllda skattedeklarationen för personliga inkomster för firmaföretagare, jordbruksidkare samt deras makar och makor.
  • Skattedeklarationen för jordbruk
  • Skattedeklarationen för näringsverksamhet

10.5.2022

• Den första inlämningsdagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen för löntagare och pensionstagare. Lön- och pensionstagarnas skattedeklarationer skickas för komplettering i tre omgångar.

17.5.2022

• Den andra inlämningsdagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen för löntagare och pensionstagare.

24.5.2022

• Den tredje inlämningsdagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen för löntagare och pensionstagare.

Tidigare om detta:

Viktiga datum för vårens skattedeklarationer – skattedeklarationerna för jord- och skogsbruksidkare samt firmaföretagare finns nu i MinSkatt

Anvisningar för att fylla i skattedeklarationen:

Sidan har senast uppdaterats 24.2.2022