Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Prioritering av det digitala: Brev endast elektroniskt år 2026

Från och med året 2026 levereras Skatteförvaltningens och andra myndigheters brev endast elektroniskt till alla dem som använder e-tjänster, såsom MinSkatt.

För tillfället baserar sig det elektroniska leveranssättet på samtycke, det vill säga på valet att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden för privatpersoners del och elektronisk skattepost för företags del. I och med den lagstiftningsförändring som nu bereds ska leveranssättet för post bli elektroniskt för alla dem som använder e-tjänster. Endast de som inte använder e-tjänster får brev på papper.

Hur och när ändras sättet att leverera brev?

Om privatpersonen ännu inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden när lagen träder i kraft eller företaget den elektroniska skatteposten sker ändringen enligt följande:

  • Privatpersoner och firmaföretagare: När du loggar in i MinSkatt eller i någon annan myndighets e-tjänst i början av året 2026 får du brev, beslut och fakturor från olika myndigheter endast elektroniskt. Skatteförvaltningens brev och beslut får du endast till MinSkatt. Du får ett meddelande om nya brev exempelvis per e-post om du har anmält din e-postadress.
  • Samfund, samfällda förmåner, sammanslutningar och de dödsbo som har ett FO-nummer: När en person som sköter skatteärenden loggar in i MinSkatt i början av 2026 får samfundet, den samfällda förmånen, sammanslutningen eller dödsboet i fortsättningen Skatteförvaltningens brev och beslut endast elektroniskt till MinSkatt. Ett meddelande om nya brev kommer per e-post om du har anmält en e-postadress för meddelandena.

Privatpersoner och firmaföretagare: Suomi.fi-meddelanden ersätter breven på papper

Om du använder Suomi.fi-meddelanden får du också i fortsättningen alla brev och beslut elektroniskt.

Om du inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden får du tjänsten i bruk samtidigt när du loggar in i exempelvis MinSkatt, Palkka.fi eller inkomstregistret i början av året 2026. I samband med att du identifierar dig skapas det automatiskt en elektronisk postlåda för dig i Suomi.fi-meddelanden. Ändringen gäller myndiga privatpersoner och firmaföretagare.

Suomi.fi-meddelanden är en e-tjänst som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata tillhandahåller och till vilken de brev, beslut och fakturor som olika myndigheter har skickat kommer. I praktiken får du den post som Skatteförvaltningen och många andra myndigheter skickar endast i elektroniskt format i fortsättningen. Samma post kommer inte senare hem per post på papper.

Du kan läsa brev som har kommit till Suomi.fi-meddelanden antingen i mobilappen Suomi.fi eller på webbplatsen suomi.fi/meddelanden. De brev, beslut och andra dokument som Skatteförvaltningen har skickat finns alltid i MinSkatt och skickas inte till Suomi.fi. Du hittar dem i MinSkatt från fliken Kontakt i punkten Beslut och brev.

Du får ett e-postmeddelande om att du har nya brev om du har anmält din e-postadress för det i Suomi.fi-meddelanden eller din e-postadress eller ditt telefonnummer i MinSkatt. Om du inte anmäler dina kontaktuppgifter för meddelanden ska du själv följa Suomi.fi-meddelanden eller MinSkatt för att få information om nya brev.

Om du inte kan ta emot brev elektroniskt

Du får brev från Skatteförvaltningen och andra myndigheter också i fortsättningen som papperspost om du inte i början av året 2026 använder MinSkatt eller loggar in i andra e-tjänster.

Om du däremot vill gå tillbaka från Suomi.fi-meddelanden till att motta papperspost kan du meddela om det i inställningarna i Suomi.fi-meddelanden. Du får dock fortfarande brev från Skatteförvaltningen elektroniskt om du loggar in i MinSkatt i början av 2026. Du kan meddela Skatteförvaltningen exempelvis i MinSkatt att du inte använder tjänsten och därefter får du brev och beslut från Skatteförvaltningen också hem per post.

Om du använder MinSkatt men inte Suomi.fi-meddelanden

Om du har tackat nej till Suomi.fi-meddelanden men loggar in i MinSkatt får du den elektroniska skatteposten i din användning. Detta innebär att du får brev från Skatteförvaltningen endast till MinSkatt. När du anmäler din e-postadress eller ditt telefonnummer får du information om nya beskattningsbeslut, skattekort, utredningsbegäranden och andra brev från Skatteförvaltningen per e-post eller textmeddelande.

Du kan också meddela Skatteförvaltningen ifall din situation ändras så att du inte längre kan använda MinSkatt och ta emot elektronisk skattepost.

Att sköta ärenden på en annan persons vägnar i MinSkatt

Om du är berättigad eller har en fullmakt att sköta en annan persons skatteärenden i MinSkatt kan du beställa ett meddelande till din e-post om att den andra personen har fått ett brev i MinSkatt. Du kan få ett meddelande i följande situationer:

  • Du har fullmakten Hantering av skatteärenden och sköter ärenden på fullmaktsgivarens vägnar i MinSkatt.
  • Du är vårdnadshavare för ett minderårigt barn.
  • Du är privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig.

När du har fullmakten Hantering av skatteärenden och får du ett meddelande om den andra personens skattepost elektroniskt, påverkar det inte hur personen själv får brev från Skatteförvaltningen. Leveranssättet för personlig skattepost ändras från papperspost till elektronisk post endast om fullmaktsgivaren själv loggar in i MinSkatt och sköter egna ärenden i tjänsten.

Som fullmaktshavare kan du också meddela i MinSkatt att personen vars ärenden du sköter inte använder MinSkatt.

Om personen har ett ombud som är infört i Skatteförvaltningens kundregister levereras beslut och brev endast till ombudet oavsett om personen själv använder MinSkatt.

Företagskunder: Elektronisk skattepost ersätter brev på papper

Om företaget redan har tagit i bruk elektronisk skattepost får företaget även i fortsättningen brev och beslut elektroniskt till MinSkatt.

I början av året 2026 tas elektronisk skattepost i användning i samband med inloggningen i MinSkatt för alla

  • samfund, såsom aktiebolag, offentliga samfund, föreningar och stiftelser
  • samfällda förmåner
  • sammanslutningar
  • de dödsbon som har ett FO-nummer och ett ombud med Suomi.fi-fullmakten Hantering av skatteärenden.

I praktiken sker övergången till elektronisk skattepost samtidigt när personen med firmateckningsrätt eller fullmakten Hantering av skatteärenden loggar in i MinSkatt och väljer länken ”Sköt ärenden på ett företags vägnar”.

Samtidigt är det viktigt att anmäla en e-postadress till vilken Skatteförvaltningen skickar ett meddelande när det finns nya beslut eller brev i MinSkatt. Om du inte anmäler dina kontaktuppgifter för meddelanden ska du själv följa MinSkatt för att få information om nya brev.

Brev från Skatteförvaltningen finns i MinSkatt. Du hittar dem i MinSkatt från fliken Kontakt i punkten Beslut och brev. Samma post kommer inte senare hem per post på papper.

Mer information

Ändringarna grundar sig på den allmänna lagstiftning som gäller myndigheter och den kompletterande speciallagstiftningen om Skatteförvaltningen vilka bereds som bäst. Syftet är bland annat att förbättra informationssäkerheten för de brev som myndigheter skickar, säkra snabb leverans oavsett var mottagaren är och samla alla viktiga brev på ett och samma ställe.

Lagen är avsedd att träda i kraft i början av året 2026.

Suomi.fi-meddelanden och elektronisk skattepost –vad ändras 2026?

Finansministeriet 23.10.2025: Beskattningsbeslut ska i fortsättningen i första hand meddelas elektroniskt

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om prioritering av elektronisk delgivning i myndighetsverksamhet

Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om elektronisk delgivning inom Skatteförvaltningen

Finansministeriet 25.9.2025: Myndighetsposten blir snart i regel elektronisk för dem som använder digitala tjänster

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata: Projektet för genomförande av prioritering av digital myndighetskommunikation, Prioritera Digitalt-projektet, 2024–2027


Sidan har senast uppdaterats 3.12.2025