Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Betalningen av skatter ändras för företagskunder i november 2025

Det nuvarande sättet att betala skatter orsakar många företag överlopps arbete och huvudbry. Behandlingen och utredningen av betalningar och skatteåterbäringar tar tid och orsakar kostnader för såväl företag som bokföringsbyråer och Skatteförvaltningen.

Skatteförvaltningen håller nu på att förnya betalningen av skatter för företag. Syftet är att förenkla och förtydliga betalningen och göra den förutsägbarare. Riksdagen har på sommaren 2025 godkänt de lagstiftningsförändringar som hänför sig till förnyelsen.

De ändringar som kunderna redan länge önskat medför flera ändringar i betalningen av skatter och skatteåterbäringar.

Ett enda referensnummer för företag för att betala skatter

I fortsättningen betalar företag och organisationer sina skatter med ett eget allmänt referensnummer i stället för separata referensnummer per skatteslag.

För tillfället har företag flera olika referensnummer för skatter och valet av referensnummer påverkar till vilken skatt och i vilken ordning inbetalningen används. Att betala med ett enda referensnummer underlättar valet av referensnummer och förtydligar hur inbetalningar används.

När du betalar med det nya referensnumret används inbetalningen till skatten på dess förfallodag. Om företaget har flera skatter som förfaller till betalning används inbetalningarna i ordning enligt förfallodagarna från den äldsta till den nyaste.

Ändringen gäller aktiebolag, öppna bolag, kommanditbolag, sammanslutningar, föreningar, stiftelser, offentliga samfund och andra samfundskunder. Referensnumret är kundspecifikt.

Ändringen gäller inte privatpersoner, enskilda näringsidkare (såsom firmaföretagare), dödsbon eller jord- och skogsbruksidkare. För dem förblir betalningen av skatter oförändrad.

Med det allmänna referensnumret kan du betala följande skatter:

  • inkomstskatter, såsom förskottsskatter, tilläggsförskott och kvarskatter
  • fastighetsskatter
  • mervärdesskatter
  • förskottsinnehållningar på löner och andra arbetsgivarprestationer
  • punktskatter
  • övriga skatter på eget initiativ
  • bilskatter
  • gåvoskatter
  • överlåtelseskatter.

Följande skatter kan du inte betala med det allmänna referensnumret:

  • skatter som ingår i ett betalningsarrangemang eller är i utsökning
  • skatter i de särskilda ordningarna för moms (One Stop Shop)
  • arvsskatter
  • säkerheter av engångsnatur för punktskatter.

Du får separata anvisningar för att betala dessa skatter.

Vi uppdaterar det nya referensnumret i MinSkatt samt på nya beskattningsbeslut, sammandrag och nätfakturor från och med den 18 november 2025. Det går också att få det nya referensnumret via API-gränssnittet.

Spara det allmänna referensnumret i företagets ekonomiprogram så fort som möjligt efter den 18 november för att få nyttan av ändringen i din användning. Om du har sparat referensnumren per skatteslag på betalningsunderlagen i nätbanken ska du också uppdatera referensnumren på dem.

Referensnumren per skatteslag slopas inte.

Företags- och organisationskunder betalar i första hand sina skatter med det allmänna referensnumret, men om den nya referensen inte tas i bruk går det att betala skatterna med de separata referensnumren för olika skatteslag. De ändras inte.

Observera: På Skatteförvaltningens beslut, sammandrag och nätfakturor visas endast det allmänna referensnumret.

När du betala överlåtelseskatt lönar det sig att använda ditt referensnummer för överlåtelseskatt. Då riktas din inbetalning direkt till överlåtelseskatten och du får ditt skatteärende snabbare skött. Du kan kontrollera referensnumret i MinSkatt.

Det går också att använda det allmänna referensnumret för att betala en överlåtelseskatt men då används din inbetalning till överlåtelseskatten först på förfallodagen. Om du har andra skatter som förfaller före överlåtelseskatten används din inbetalning till att betala dem.

Betalningen av skatter på eget initiativ och återbäringar förenklas

Skatter som betalas på eget initiativ är till exempel moms, arbetsgivarprestationer och punktskatter.

I fortsättningen betalar företags- och organisationskunder också sina skatter på eget initiativ med det allmänna referensnumret. Näringsidkare och jord- och skogsbruksidkare använder fortfarande referensnumret för skatter på eget initiativ.

De inbetalningar ändras som kunden betalar med referensnumret för skatter på eget initiativ:

  • Inbetalningarna används inte längre till att betala andra skatter i slutet av månaden. Inbetalningen väntar på kommande skatter på eget initiativ eller en begäran om återbäring från kunden.
  • Det ackumuleras inte längre någon krediteringsränta på inbetalningar när kunden betalar skatter på eget initiativ före förfallodagen. Ändringen påverkar inte de krediteringsräntor som Skatteförvaltningen betalar på skatteåterbäringar.

Också återbäringarna förenklas: i fortsättningen kan Skatteförvaltningen använda återbäringar på skatter på eget initiativ till att betala alla kundens skatter som har förfallit till betalning, alltså återbäringar används inte längre i första hand till skatter på eget initiativ.

Som en del av uppdateringen har de val i MinSkatt som gäller återbäringen på skatter på eget initiativ slopats redan den 19 augusti 2025. Skatteförvaltningen betalar ut återbäringarna till kunder genast efter behandlingen, alltså de bevaras inte längre för kommande skatter.

Läs mer: Valen som gäller återbäring på moms och andra skatter på eget initiativ har slopats 19.8.2025

Användningen av skatteåterbäringar förtydligas

I dagsläge kan Skatteförvaltningen använda en kunds skatteåterbäringar till att betala skatter som förfaller till betalning genast på förfallodagen även om kunden själv betalar skatten samma dag. Avsikten är att detta ändras så att Skatteförvaltningen alltid först använder den inbetalning som kunden har betalat i tid till skatten i stället för att använda skatteåterbäringar.

Ändringen gäller alla Skatteförvaltningens kunder.

Sammandraget av skattebetalningsläget endast till MinSkatt

Skatteförvaltningen har årligen på begäran skickat 1,2 miljoner sammandrag på papper till företag, näringsidkare och jordbruksidkare. I fortsättningen får dessa kunder sammandraget endast elektroniskt i MinSkatt där största delen av kunderna sköter sina skatteärenden redan nu.

Tidsplan för ändringarna

Det nya referensnumret och övriga ändringar tas i bruk på tisdagen den 18 november 2025. På grund av en systemuppdatering har MinSkatt ett driftsavbrott från fredagen den 14 november klockan 16.30 till tisdagen den 18 november klockan 8.

Skatteförvaltningen kommer att informera och ge mer anvisningar om ändringarna under hösten.

Beställ också Skatteförvaltningens nyhetsbrev för företagskunder och bokföringsbyråer så får du information om hur ändringarna framskrider.

Beställ nyhetsbrevet

Läs mer


Sidan har senast uppdaterats 31.10.2025