Korrigera felaktiga löne- och förmånsuppgifter i inkomstregistret

17.3.2025

Om det förekommer fel i löne- och förmånsuppgifter som anmälts till inkomstregistret går det lätt och snabbt att korrigera dem. Genom att korrigera uppgifterna i tid säkerställer du att anmälningarna är korrekta och aktuella. 

Vid avstämningen av uppgifterna kan du använda betalarens rapporter som du kan beställa från inkomstregistret. 

Korrigera uppgifterna med en ersättande anmälan 

Felaktiga uppgifter korrigeras i allmänhet med en ersättande anmälan. Ange alltid alla uppgifter på nytt i den ersättande anmälan. 

 Använd en ersättande anmälan till exempel om 

  • du har anmält en inkomst med fel inkomstslag
  • du har glömt att anmäla en obligatorisk uppgift eller 
  • du vill korrigera inkomstslagets försäkringsuppgift.

 Gör en ersättande anmälan för samma betalningsdag som den ursprungliga anmälan. Hänför med en anmälningsreferens den ersättande anmälan till den anmälan som ska korrigeras. 

Makulering av anmälan är ett avgörande i vissa situationer 

 I vissa fall ska anmälan makuleras och göra en helt ny anmälan. 

 Sådana situationer är:  

  • Korrigering av felaktigt FO-nummer eller felaktig personbeteckning
  • Korrigering av betalningsdagen
  • Korrigering av typen av undantag för försäkring

Gör en ny anmälan och makulera den gamla anmälan under samma dag. De inlämnade nya anmälningar som ersätter de makulerade anmälningarna hänför sig inte till de makulerade anmälningarna, utan de behandlas som helt nya anmälningar. 

Undvik dock en onödig makulering av anmälningar. Du ska till exempel inte makulera hela materialet, om felet endast gäller enskilda anmälningar. 

Så här gör du korrigeringar 

Korrigering via lönebetalningsprogrammet 

Många lönebetalningsprogram stöder korrigering av uppgifter direkt från betalsystemet till inkomstregistret.  Kontrollera vilka möjligheter din programvara erbjuder och fråga vid behov din programleverantör om mer information. 

Korrigering i inkomstregistrets e-tjänst 

Logga in i inkomstregistrets e-tjänst

  • Välj Inlämnade anmälningar.
  • Sök den tidigare anmälan med sökvillkor eller referensnummer.
  • Välj Korrigera, om du lämnar en ersättande anmälan.
    • Gör nödvändiga ändringar och skicka anmälan.
  • Välj Makulera, om uppgiften som ska korrigeras inte kan korrigeras med en ersättande anmälan.
    • Godkänn makuleringen och gör en ny anmälan.
    • Du kan också använda den ursprungliga anmälan som underlag för den nya genom att välja Använd som grund.

Mer information och utbildningsmaterial 

Sidor med anvisningar om inkomstregistret:

Utbildningsmaterial om korrigering av anmälningar om löneuppgifter (på finska):

Sidan har senast uppdaterats 17.3.2025