Eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakko yrityksille
EU:n parlamentti ja neuvosto ovat hyväksyneet uudistetun eIDAS-asetuksen, jossa säädetään henkilöiden tunnistamisesta EU-maiden rajat ylittävässä asioinnissa sekä sähköisen asioinnin luottamuspalveluista. Asetusta koskevien teknisten täytäntöönpanosäädösten odotetaan valmistuvan vuoden 2024 aikana. Uudistetun asetuksen keskeinen velvoite on, että jäsenvaltioiden pitää tarjota yrityksille asetuksen vaatimukset täyttävä eurooppalainen digitaalisen identiteetin lompakko viimeistään vuonna 2026. Lompakon käyttäminen on yrityksille vapaaehtoista.
Lompakko mahdollistaa sähköisen tunnistautumisen ja tietojen luotettavan osoittamisen EU-alueella
Ensimmäiset eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakot tulevat saataville vuonna 2026. Euroopassa yli maiden rajojen toimivalla lompakolla voi käyttöönoton jälkeen tunnistautua ja osoittaa luotettavasti erilaisia yritystietoja. Lompakkoon on mahdollista saada yrityksen ajantasaiset viranomaistodistukset ja -luvat, joita yritys voi välittää kumppaneilleen. Lompakkoa voi käyttää myös yrityksen toiminnan ja talouden apuvälineenä. Sen avulla voi muun muassa välittää ja vastaanottaa eKuitteja ja laskuja tai laatia veroilmoituksen.
Lompakkosovellukset sujuvoittavat asiointitilanteita, joissa tällä hetkellä edellytetään erilaisia paperisia todistuksia ja lupia. Se myös parantaa turvallisuutta, sillä tietojen oikeellisuuden voi tarkastaa digitaalisesti.
Suomi osallistuu eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakon valmisteluun
Suomi osallistuu eurooppalaisen digitaalisen identiteetin lompakon valmisteluun aktiivisesti ja on mukana lompakon teknisessä määrittelyssä, säädösvalmistelussa ja pilotoinnissa. Verohallinto osallistuu tekniseen määrittelyyn ja varmistaa näin, että Suomen näkemykset otetaan huomioon, ja että suomalaiset toimijat saavat tietoa käynnissä olevasta työstä.
Valtiovarainministeriö koordinoi Suomen osallistumista uudistetun eIDAS-asetuksen toimeenpanoon.
Lompakon pilotointi Suomessa
Lompakon pilotointi käynnistyi Suomessa ja Euroopassa vuonna 2023. Pilottien tavoitteena on tuottaa syötteitä lompakon tekniseen määrittelyyn. Pilotteihin osallistuu laajasti julkisen ja yksityisen sektorin organisaatioita.
Pilotit keskittyvät rajat ylittäviin käyttötapauksiin, joissa esimerkiksi suomalaista lompakkoa hyödynnetään jonkin toisen maan palvelussa, tai suomalaisessa palvelussa hyödynnetään toisen EU-maan lompakkosovellusta.
Piloteissa Verohallinto tukee eurooppalaisen lompakon valmistelua Suomessa ja tunnistaa siihen liittyviä rooleja ja vastuita. Lisäksi Verohallinto varmistaa, että lompakkoratkaisut toimivat yhdessä Suomen olemassa olevien sähköisen tunnistamisen palveluiden ja luottamuspalveluiden kanssa.
Verohallinto on mukana EWC-konsortiossa (EU Digital Wallet Consortium), joissa pilotointia tehdään. EWC-konsortiossa on mukana 27 EU-maata sekä lähes 80 eri organisaatiota. Se on käynnissä vuosina 2023–2025.
Suomesta mukana ovat Digi- ja väestötietovirasto, valtiovarainministeriö, Verohallinto, Patentti- ja rekisterihallitus sekä Valtiokonttori. Suomen osuus toteutetaan yhteistyössä Yrityksen Digitalous -hankkeen kanssa.