Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Driftsavbrott i MinSkatt på veckoslutet och måndagen – sköt dina skatteärenden i tid

Skatteförvaltningens meddelande, 10.11.2025

Skatteförvaltningen utför en årlig systemuppdatering i november och därför är MinSkatt ur bruk. Under driftsavbrottet erbjuds också kundtjänster endast begränsat. Det går exempelvis inte att göra ett skattekort under driftsavbrottet.

MinSkatt har driftsavbrott från fredagen den 14 november klockan 17 till tisdagen den 18 november klockan 8. Under driftsavbrottet går det inte att logga in i MinSkatt och inte heller att sköta några skatteärenden i tjänsten.

Driftsavbrottet påverkar också kundtjänsten på måndagen den 17 november då serviceställena betjänar kunder endast begränsat. Också största delen av servicenumren är stängda, och i de öppna numren ges endast allmän rådgivning. Detta beror på att handläggarna inte har tillgång till systemet under avbrottet.

Skatteförvaltningen rekommenderar att sköta skatteärenden i god tid före driftsavbrottet i MinSkatt. Det går exempelvis inte att göra ett skattekort under driftsavbrottet.

– Om du har skatter att betala lönar det sig att hämta betalningsuppgifterna i MinSkatt innan avbrottet börjar och betala skatterna i den egna nätbanken, säger produktägare Olli Sierla från Skatteförvaltningen.

Betydande ändringar för företag i att betala skatter

Grunden till driftsavbrottet är en årlig systemuppdatering som i år är mer omfattande än vanligt.

– På det här sättet får vi MinSkatt uppdaterad med exempelvis de förnyelser som lagändringar kräver och kan försäkra oss om att systemet fungerar smidigt också i fortsättningen. Layouten i tjänsten ändras inte märkbart men vi gör samtidigt vissa förbättringar av användbarheten, säger Sierla.

Den mest betydande ändringen gäller företags- och organisationskunder, såsom aktiebolag. I fortsättningen kan företag betala sina skatter med ett allmänt referensnummer för skatter. För tillfället används olika referensnummer för olika skatter.

– Förnyelsen förenklar och förtydligar betalningen av skatter och underlättar vardagen för företag och bokföringsbyråer, säger Sierla.

Så här påverkar driftsavbrottet andra Skatteförvaltningens tjänster

  • Skattenummerregistret är inte i bruk under driftsavbrottet.
  • Skatteskuldsintyg går att få från MinSkatt och vår kundtjänst från och med tisdagen den 18 november.
  • Vero.fi fungerar på vanligt sätt men räknarna, såsom skatteprocenträknaren, är inte i bruk.
  • Programmeringsgränssnitten (API) stängs på fredagen den 14 november kl. 22 och öppnas senast på söndagen den 16 november kl. 17.
  • Ilmoitin.fi kan anmälningar lämnas men de behandlas först efter driftsavbrottet.
  • Inkomstregistret fungerar normalt men uppgifterna visas i MinSkatt först den 19 november.
  • Palkka.fi fungerar men det går inte att hämta arbetstagares skattekort eller andra uppgifter från Skatteförvaltningens system.

Mer information till kunder:

Driftsavbrott i MinSkatt på veckoslutet och måndagen – sköt dina skatteärenden i tid

Det blir enklare att betala skatter för fler än 600 000 företag och andra organisationer – företag har önskat ändringen


Sidan har senast uppdaterats 10.11.2025