Skatteförvaltningens tjänster har driftsavbrott från fredagen den 14 november kl. 16.30 till tisdagen den 18 november kl. 8.00 på grund av en systemuppdatering. Sköt dina skatteärenden före avbrottet. Läs mer

Det blir enklare att betala skatter för fler än 600 000 företag och andra organisationer – företag har önskat ändringen

Skatteförvaltningens meddelande, 22.10.2025

Från och med november kan företag och andra organisationer betala alla sina skatter med ett enda referensnummer. Ändringen gäller inte privatpersoner och inte heller firmaföretagare.

Från och med den 18 november kan aktiebolag, samfund och sammanslutningar betala sina skatter med ett eget allmänt referensnummer. Tidigare har det funnits olika referensnummer för olika skatter.

Det nya referensnumret uppdateras automatiskt i MinSkatt och på nätfakturor. Om företaget har sparat de nuvarande skatteslagsspecifika referensnumren i sitt ekonomiprogram lönar det sig att uppdatera det nya referensnumret i systemen.

Ändringen påverkar inte privatpersoner och inte heller firmaföretagare.

- Att betala med det allmänna referensnumret för skatter skapar klarhet i hur inbetalningarna används till skatter. Detta underlättar vardagen för företag, säger ledande skattesakkunnig Henna Ritari från Skatteförvaltningen.

Övergången till ett allmänt referensnummer är den ändring som syns mest för företag av de ändringar som Skatteförvaltningen gör i betalningen av skatter under året 2025. Ändringarna i betalningen av skatter görs utifrån en önskan från företag och bokföringsbyråer.

På sommaren 2025 godkände riksdagen de lagstiftningsförändringar som hänför sig till förnyelsen.

Ett referensnummer skapar klarhet i betalningen av skatter

Användningen av ett allmänt referensnummer för skatter förenklar och klarlägger betalningen av skatter och hur inbetalningarna används till skatter. När ett företag betalar en skatt med det nya referensnumret används inbetalningen till skatten på dess förfallodag. Om företaget har flera skatter som har förfallit till betalning används inbetalningarna i ordning enligt förfallodagarna från den äldsta till den nyaste.

- I dagsläget betalas skatterna med olika referensnummer per skatteslag, men eftersom användningen av inbetalningarna skiljer sig från varandra kan det vara svårt för kunden att förutse och förstå hur inbetalningarna används till skatter, säger Ritari.

De nuvarande referensnumren per skatteslag kan fortfarande användas. Skatteförvaltningen önskar dock att företagen betalar skatterna på endast ett sätt i fortsättningen.

- Om en del av skatterna betalas med det allmänna referensnumret för skatter och en del med skatteslagsspecifika referensnummer, finns det en risk att inbetalningarna inte riktas rätt och att det ackumuleras ränta på skatten, säger Ritari.

Klarhet i användningen av skatteåterbäringar

Det kommer också ändringar i hur skatteåterbäringar används till att täcka obetalade skatter. Den här ändringen gäller alla Skatteförvaltningens kunder, alltså också privatpersoner.

Hittills har det orsakat problem att inbetalningen av en skatt syns hos Skatteförvaltningen med en liten fördröjning.

Om kunden har haft en skatteåterbäring på väg och hen har betalat exempelvis sin fastighetsskatt i tid på förfallodagen har inbetalningen inte synts i Skatteförvaltningens system ännu på förfallodagen.

- I sådana situationer har skatteåterbäringen använts till att betala skatten och då har den inte betalats ut till kunden. När kundens inbetalning har synts i våra system har den använts till att betala någon annan skatt. På det här sättet har återbäringens och inbetalningens öde orsakat förvirring, utredningar och onödigt arbete, säger Ritari.

I fortsättningen används alla inbetalningar fram till förfallodagen till att betala skatten.

Skatteåterbäringar kan också i fortsättningen användas till att betala skatter, men först efter att alla inbetalningar fram till förfallodagen har beaktats.

Sammandraget över betalningen av skatter endast elektroniskt i fortsättningen

Skatteförvaltningen har årligen skickat 1,2 miljoner sammandrag om skattebetalningsläget på papper till aktiebolag, firmaföretagare och jordbruksidkare. De har fått sammandraget per post på begäran.

Från ingången av november får dessa kunder sammandraget endast elektroniskt i MinSkatt.

Mer information till kunder:

Betalningen av skatter förnyas för företagskunder år 2025


Sidan har senast uppdaterats 22.10.2025