Akta dig för falska meddelanden som lovar dig skatteåterbäring! Äkta meddelanden från beskattaren innehåller inga länkar

Skatteförvaltningens meddelande, 13.6.2023

Nu när sommaren med skatteåterbäringarna snart börjar cirkulerar två typer av falska meddelanden i Skatteförvaltningens namn: falska text- (sms) och e-postmeddelanden som skickats till kunder och en falsk webbplats som efterliknar MinSkatt och kommer i sökresultaten i Google. De första skatteåterbäringarna betalas ut till kunderna den 3 juli.

Det cirkulerar igen flera olika falska meddelanden om skatteåterbäringar i Skatteförvaltningens namn. En del av meddelandena är textmeddelanden, andra e-postmeddelanden. I de falska meddelandena begärs mottagaren klicka på en länk och därefter frågas det om bank- eller personuppgifter.

Säkerhets- och riskhanteringsdirektör Samuli Bergström från Skatteförvaltningen poängterar att ingen ska klicka på länkarna i de falska meddelandena och att det lönar sig att radera meddelandena genast.

- Vissa av de nya falska meddelandena ser rätt äkta ut och sålunda krävs det nu försiktighet och vakenhet. Det är viktigt att komma ihåg att det aldrig finns länkar i de meddelanden som vi skickar, säger Bergström.

Genom att googla kan du hamna på en falsk webbplats i stället för MinSkatt

Falska meddelanden som anknyter till skatteärenden har cirkulerat i Skatteförvaltningens namn redan länge. Nu när skatteåterbäringsperioden snart är här har antalet falska meddelanden ytterligare ökat.

Även i år betalas skatteåterbäringarna ut vid olika tidpunkter för olika personer. De första skatteåterbäringarna betalas ut den 3 juli och de sista den 4 december.

När kundens beskattning har slutförts skickar Skatteförvaltningen ett beskattningsbeslut till kunden med uppgifter om ett eventuellt belopp av skatteåterbäring eller kvarskatt. Beskattningsbeslutet kommer också till MinSkatt.

Dessutom får kunden ett e-postmeddelande om beskattningsbeslutet om hen har tagit i bruk elektronisk kommunikation med myndigheterna, alltså Suomi.fi-meddelanden. Av säkerhetsskäl har e-postmeddelandena inga länkar till MinSkatt.

- Det lönar sig att gå till MinSkatt genom att skriva adressen till tjänsten, www.vero.fi/minskatt, direkt i adressfältet i webbläsaren. Det lönar sig alltså inte att gå till MinSkatt via den länk som Google föreslår eftersom svindlarna har skapat webbplatser som ser äkta ut och som kommer i resultaten i sökmotorn, berättar Bergström.

Om kunden inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden kommer beskattningsbeslutet också hem per post på papper.

Kontrollera att kontonumret i MinSkatt är det rätta

För tillfället saknar Skatteförvaltningen kontonumret för mer än 20 000 personer som ska få skatteåterbäring. Kontonumret saknas speciellt i fråga om unga som får skatteåterbäring för första gången.

Det lönar sig också för andra att kontrollera att kontonumret är rätt. Det går att kontrollera, lägga till och redigera sitt kontonummer i MinSkatt.

Under tidigare år har det också cirkulerat falska meddelanden om att anmäla sitt kontonummer.

Fick du ett falskt meddelande? Gör så här:

• Radera genast meddelandet och öppna inte länkar i det.
  • Om du av misstag gett dina kreditkortsuppgifter, ska du genast spärra kortet genom att ringa din bank eller kontakta kortutfärdaren.
  • Om du av misstag gett dina nätbankskoder, ska du ringa servicenumret till din bank och spärra koderna.
  • Om du av misstag betalat en suspekt faktura ska du omedelbart kontakta din bank.
  • Om du av misstag lämnat ut dina kreditkortsuppgifter eller nätbankskoder har du eventuellt blivit utsatt för ett bedrägeri. Efter att du först varit i kontakt med din bank ska du polisanmäla brottet. Det lönar sig också att anmäla bedrägeriförsök.

Mer information till kunder:

Information om bedrägerier

Så här betalas skatteåterbäringar