Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Skatteförvaltningen påminner dödsbon om fullmakten som behövs för att sköta skatteärenden

Nyhet, 24.10.2024

En fullmakt att sköta skatteärenden säkrar att ett dödsbo får sin skattepost till rätt adress. När en fullmakt att sköta ärenden på Skatteförvaltningen har gjorts kan fullmaktshavaren till exempel anmäla dödsboets kontonummer och lämna skattedeklarationer för dödsboet självständigt utan en underskrift av varje delägare.

Det behövs fullmakt att sköta skatteärenden och det lönar sig att göra fullmakten redan vid bouppteckningsförrättningen eller så fort som möjligt efter den. Delägarna i dödsboet kan visserligen göra fullmakten när som helst - väsentligt är att en underskrift behövs av alla delägare.

– Om dödsboet inte har gjort en fullmakt att sköta skatteärenden och dödsboets kontaktperson flyttar, uppdateras hens adress inte automatiskt i Skatteförvaltningens uppgifter, berättar processansvarig Marja Rintamäki.

Till exempel på våren 2024 har cirka 4 600 förhandsifyllda skattedeklarationer för dödsbon med en felaktig adress returnerats till Skatteförvaltningen.

Fullmakten säkrar att åtminstone en person är registrerad på Skatteförvaltningen som dödsboets kontaktperson. Då uppdateras också uppgiften om en adressändring samtidigt som fullmaktshavaren gör adressändringen till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Fullmakten kan göras på en pappersblankett

Delägarna i dödsboet kan ge exempelvis en av delägarna en fullmakt.

Fullmakten kan ges på en pappersblankett som varje delägare ska underteckna. Blanketten skickas till Skatteförvaltningen per post.

– Om dödsboet skickar fullmakten till Skatteförvaltningen under det innevarande året får fullmaktshavaren dödsboets skattedeklarationer till sin egen adress nästa vår, säger Marja Rintamäki.

En fullmakt som gjorts för att sköta ärenden på Skatteförvaltningen gäller endast skatteärenden, inte alla dödsboets ärenden. Fullmaktshavaren kan sköta skatteärenden på pappersblanketter, per telefon och på skattebyråer.

Om delägarna i dödsboet inte kan eller vill ge någon en fullmakt att sköta skatteärenden är det dock viktigt att hålla adressuppgifterna uppdaterade. Det finns anvisningar på vero.fi med vars hjälp kontaktpersonen kan anmäla en adressändring.

Elektronisk kommunikation kräver ett FO-nummer och en Suomi.fi-fullmakt

Elektronisk kommunikation i MinSkatt är möjlig endast för dödsbon som redan färdigt har ett FO-nummer. Delägarna i dödsboet ska dessutom ge en separat Suomi.fi-fullmakt att sköta skatteärenden till den som sköter dödsboets ärenden i MinSkatt.

Ett dödsbo har ett FO-nummer exempelvis när den avlidna personen under sin levnadstid har haft ett firmanamn eller bedrivit jordbruk eller skogsbruk. Dödsboet kan inte få ett FO-nummer endast för elektronisk kommunikation.

När dödsboet har ett FO-nummer kan delägarna ge en Suomi.fi-fullmakt genom att lämna en fullmaktsansökan i tjänsten Suomi.fi. Handledning för dödsbon i Suomi.fi-fullmakter är på kommande i november på finskspråkigt ett infomöte till vilket det redan går att anmäla sig.

Mer information

Sidan har senast uppdaterats 24.10.2024