Ett serviceavbrott i miljön för intressentgruppstestningen 18.12 kl. 16 – 19.12 kl. 8. 

Uträtta ärenden på ett säkert sätt

Skriv själv inkomstregistret.fi i webbläsarens adressfält.

  • Kontrollera att du har skrivit adressen rätt.
  • När webbläsaren går till inkomstregistrets sida ändras adressen automatiskt till vero.fi/sv/inkomstregistret. Detta är inkomstregistrets officiella webbadress. Inkomstregistret är en tjänst som upprätthålls av Skatteförvaltningen.
  • Använd inte sökmotorernas länkar.

Logga alltid in i inkomstregistrets e-tjänst på ett säkert sätt via registrets egen webbplats.

  • Om du är företagskund kan du också sköta dina ärenden via gränssnittet.

Användningen av vår webbplats är anonym. Vi samlar inte in identifierbar information om webbplatsens användare.

Uträtta ärenden som identifierade

Privatpersoner och företag kan uträtta ärenden i inkomstregistrets webbtjänst endast som identifierade.

Identifiera dig i e-tjänsten till exempel med personliga nätbankskoder eller Suomi.fi-identifikation. När du slutar använda tjänsten ska du komma ihåg att logga ut och vid behov tömma webbläsarens cacheminne.

Företags- och organisationskunder kan också uträtta ärenden i inkomstregistret via gränssnitt. I gränssnitten identifieras organisationen med hjälp av certifikat.

Uträtta ärenden elektroniskt

Hur granskar jag mina uppgifter i inkomstregistret?

Säker uppkoppling

Våra e-tjänster är TLS-krypterade (Transport Layer Security). Krypteringen är automatiskt påslagen när du sköter dina ärenden i våra e-tjänster. Krypteringen skyddar datakommunikationen så att utomstående inte kan se dina uppgifter. I de flesta webbläsarna syns då en låssymbol på adressraden. Kom ändå ihåg att kontrollera att adressen stämmer.

Behandla dina personliga uppgifter om dina inkomster endast i våra elektroniska tjänster. Andra sätt att uträtta ärenden – till exempel e-post eller sociala medier – är inte skyddade, så använd dem inte för att skicka inkomst- eller personuppgifter.

Du behöver aldrig en utomstående tjänst för att granska dina inkomstuppgifter, utan du ser uppgifterna genom att logga in i inkomstregistrets e-tjänst. Inkomstregistret rekommenderar att du inte ger gransknings- eller användarrättigheter till dina inkomstuppgifter till utomstående tjänster. Tjänster av denna typ använder vanligen ett särskilt program eller en särskild webbapplikation för att samla in uppgifter från vyn i e-tjänsten.

Säkerheten på din dator

Skydda din dator. Se till att datorns

  • informationssäkerhet,
  • brandvägg och
  • antivirusprogram är uppdaterade.

Om du använder tjänsterna på en dator som även används av andra (t.ex. på biblioteket), ska du komma ihåg att tömma cacheminnet efter sessionen. Töm cacheminnet enligt din webbläsares anvisningar. Om du använder våra tjänster på offentliga platser, ska du också se till att andra inte ser dina uppgifter.

Bekanta dig med Cybersäkerhetscentrets anvisningar om informationssäkerhet

Se upp för nätbedrägerier

Inkomstregistret begär aldrig personliga uppgifter, såsom nätbankskoder eller kontouppgifter, per e-post eller textmeddelande. Vi frågar inte heller per telefon eller e-post eller på något annat sätt efter uppgifter som anknyter till nätbankskoder eller kreditkort.

Vi ber dig inte heller att bekräfta dina uppgifter i registret. Vi får information om dina inkomster direkt från betalare.

Falska meddelanden (eller phishing, nätfiske)

Falska meddelanden kan se trovärdiga ut men de skickas i skadligt syfte. Avsändaren av ett falskt meddelande försöker få mottagaren att göra sådant som gynnar avsändaren men är skadligt för mottagaren, exempelvis att klicka på skadliga länkar eller bilagor i meddelandet eller att lämna personliga uppgifter, såsom kreditkortsuppgifter.

Avsändarens adress har ofta redigerats att se pålitlig ut. Det kan se ut som om avsändaren exempelvis är en teleoperatör, e-posttjänst, posttransport, nätbutik eller livsmedelsbutik. Ett meddelande kan också utge sig för att komma från en bank eller myndighet.

Falska meddelanden cirkulerar exempelvis via

  • e-post,
  • sociala medier,
  • sms,
  • chatter,
  • mobilbetalningsappar
  • telefonsamtal.

Dessa meddelanden handlar vanligtvis om ett problem med ett bankkonto eller ett kreditkort eller berättar till exempel om ett paket som väntar på hämtning och att mottagaren ska agera snabbt enligt meddelandet.

Radera sådana meddelanden genast utan att öppna dem. Om du har öppnat meddelandet ska du inte öppna bifogade filer eller länkar i det, eftersom de kan infektera din dator med ett skadligt program. Svara inte heller på meddelandet eller lämna ut några personliga uppgifter.

Till exempel har bluffmeddelanden skickats i Skatteförvaltningens namn både per e-post och som textmeddelande. I meddelandet kan det krävas obetalda skatter eller informeras om en skatteåterbäring som inte existerar. Förutom bluffmeddelanden har Skatteförvaltningens kunder också lockats till falska webbplatser via länkar från sökmotorer.

I det positiva kreditupplysningsregistrets namn har textmeddelanden skickats där man har bett om att kontrollera och bekräfta uppgifterna i registret, även om registret får uppgifterna direkt av kreditgivarna.

Läs mer om bedrägerimeddelanden på Skatteförvaltningens webbplats

Bekanta dig också med Suomi.fi:s guide: Vad ska jag göra? Mina personuppgifter har stulits eller läckt ut

Skadliga program

Virus, spionprogram och utpressningsprogram är exempel på skadliga program. Ett skadligt program kan komma in i din dator exempelvis om du öppnar bifogade filer eller länkar i ett falskt meddelande. Öppna inte suspekta bifogade filer och länkar.

I en del utpressningsprogram som cirkulerar lovar man att ta bort det skadliga programmet om du sätter in en viss summa pengar. Det lönar sig i regel inte att betala och även om du betalar garanterar detta inte att du får tillbaka de data som funnits på datorn. Därför lönar det sig att alltid ha en säkerhetskopia av viktiga data på en annan dator eller i en molntjänst.

Koppla bort datorn från nätet om du misstänker att det finns ett skadligt program på din dator. Det är ofta svårt att bli av med skadliga program, och man kan inte vara helt säker på att man lyckats med det.

Har du upptäckt ett informationssäkerhetsproblem i våra tjänster?

Om du misstänker datasäkerhetsproblem i våra webbtjänster eller om du har fått ett bedrägerimeddelande som skickats i inkomstregistrets namn, kontakta vår kundtjänst per telefon på numret  029 497 550.

Bekanta dig också

Inkomstregistrets datasäkerhetscertifikat

Sidan har senast uppdaterats 12.9.2024