Suurten konsernien vähimmäisvero (OECD:n pilari II)
AjanKohtaista
-
OECD on julkaissut uutta hallinnollista ohjeistusta, joka sisältää mm. luettelon lainkäyttöalueista, joiden toteutus vähimmäisverosääntelystä on katsottu ehdot täyttäväksi siirtymäkauden arviointimenettelyssä. Luettelo sisältää myös tiedon siitä, täyttääkö lainkäyttöalueen kotimainen täydennysvero kotimaista täydennysveroa koskevan olettamasäännöksen edellytykset. Suomen tuloksilukemissääntö ja kotimainen täydennysvero on arviointimenettelyssä katsottu ehdot täyttäviksi, myös kotimaista täydennysveroa koskevan olettamasäännöksen osalta.
-
OECD on julkaissut uuden version täydennysveron tietoilmoituksen tietosisältöä koskevasta kansainvälisestä standardista, GloBE Information Return (January 2025), sekä xml-skeeman, jota käytetään tietojen ilmoittamisessa ja viranomaisten välisessä tietojenvaihdossa.
- OECD on julkaissut uutta selventävää ohjeistusta mallisääntöjen tulkinnasta: International tax reform: OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS taking further steps on the implementation of the Two-Pillar Solution - OECD
- Kaikki vuoden 2023 loppuun mennessä julkaistu OECD:n ohjeistus on yhdistetty päivitettyyn kommentaariin: Consolidated Commentary to the Global Anti-Base Erosion Model Rules
- Laki suurten konsernien vähimmäisverosta (1308/2023) tuli voimaan 1.1.2024 ja sitä sovelletaan 31.12.2023 tai sen jälkeen alkaviin tilikausiin.
- Lisätietoja voit kysyä tarvittaessa sähköpostitse osoitteesta: Minimivero(a)vero.fi
Yleistä pilari II:sta
Verovuodesta 2024 alkaen suurten konsernien ylijäämätuloon kohdistuu 15 % minimiverotason mukainen verotus riippumatta siitä, missä valtiossa konserniyksiköt sijaitsevat. Tosiasiallista verotasoa tarkastellaan valtiokohtaisesti. Jos tosiasiallinen verotaso on jonkin konserniyksikön sijaintivaltiossa alle 15 %, toteutetaan minimiverotason mukainen verotus täydennysveron avulla. Täydennysvero verotetaan joko matalan verotuksen valtion kotimaisena täydennysverona (QDMTT), emoyhtiövaltion tuloksilukemissäännön (IIR) tai muiden konserniyksiköiden sijaintivaltioiden aliverotettujen voittojen säännön (UTPR) perusteella.
Ilmoittaminen
- Täydennysveron tietoilmoituksella ilmoitetaan kaikki konsernin täydennysveron laskemiseksi tarvittavat tiedot
- Täydennysveron tietoilmoituksen antajaa koskevalla ilmoituksella (notifikaatio) ilmoitetaan tietoilmoituksen ulkomaisen antajan tiedot
- Täydennysveroilmoituksella verovelvollinen ilmoittaa täydennysveron tai kotimaisen täydennysveron maksuunpanemiseksi Suomessa tarvittavat tiedot
- Verovuoden 2024 osalta ilmoitukset on annettava 30.6.2026 mennessä.
Syventävät ohjeet
Syventäviä ohjeita julkaistaan mahdollisimman pian niiden valmistuttua.
Verohallinnon ohjekokonaisuuteen sisältyvät teemat
- Suurten konsernien vähimmäisverojärjestelmä (yleiskuva)
- Konsernin tunnistaminen ja tulon allokointi konserniyksiköille
- Määritellyn tuloksen laskenta
- Oikaistujen huomioitavien verojen laskenta
- Tosiasiallisen veroasteen ja täydennysveron laskenta
- Verotussäännön soveltaminen ja täydennysveron allokointi
- Kiinteiden toimipaikkojen erityistilanteet
- Olettamasäännöt (Safe Harbour)
- Ilmoittaminen ja verotusmenettely Suomessa
Muut linkit
- Model GloBE rules
- OECD/G20 Inclusive Framework on BEPS taking further steps on the implementation of the Two-Pillar Solution - OECD
- Consolidated Commentary to the Global Anti-Base Erosion Model Rules
- Agreed Administrative guidance
- Safe Harbours and Penalty Relief
- Illustrative Examples
- GloBE Information Return
- Neuvoston direktiivi (EU) 2022/2523 monikansallisten konsernien ja suurten kotimaisten konsernien maailmanlaajuisen vähimmäisverotason varmistamisesta unionissa
- Central Record of Legislation with Transitional Qualified Status