Tulorekisterin ilmoittamisen kanavat

Tiedot pitää ilmoittaa tulorekisteriin sähköisesti.

Ilmoittamisen kanavia on useita, mutta suositeltavin ja yksinkertaisin tapa on ilmoittaa tiedot teknisen rajapinnan kautta, jolloin tiedot siirtyvät tulorekisteriin suoraan taloushallinnon järjestelmästä. Teknisen rajapinnan käyttö on mahdollista, jos käytössä olevasta palkka- tai matkalaskujärjestelmästä on rakennettu sähköinen yhteys tulorekisteriin. Tämän tiedon saat omalta järjestelmätoimittajaltasi.

Rajapinnassa tunnistautumisessa käytetään varmennetta.

Jos teknistä rajapintaa ei ole mahdollista käyttää, tiedot voi ilmoittaa myös tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa, jonne tullaan kirjautumaan sivulta tulorekisteri.fi.

Tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa on kaksi eri tapaa tulotietojen ilmoittamiseen:

  1. latauspalvelu, jossa tiedot voidaan ladata xml-tiedostona tulorekisteriin
  2. verkkolomake, jolla yksittäisen ilmoituksen tiedot syötetään manuaalisesti tulorekisteriin.

Tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun tunnistaudutaan Suomi.fi-tunnistusmenetelmillä (henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla). Ulkomaiset toimijat (esimerkiksi yritykset ja luonnolliset henkilöt) käyttävät tunnistautumiseen Katso-tunnistetta.

Tiedot voi ilmoittaa tulorekisteriin paperilomakkeella vain erityisestä syystä.

Jos käytössä ei ole palkanlaskentajärjestelmää, on suositeltavaa tutustua esimerkiksi maksuttomaan Palkka.fi-palkanlaskentaohjelmaan, josta tiedot välittyvät suoraan tulorekisteriin. Tällöin tulorekisteriin ei tarvitse tehdä erillistä ilmoitusta.

Jos palkat lasketaan paperilla tai muuten manuaalisesti tavalla, josta ei ole sähköistä yhteyttä tulorekisteriin, voi tulorekisteri-ilmoituksen tehdä tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa.