Scam messages have been sent out in the Tax Administration’s name. Read more about scams.

Termination of business

Businesses and organisations must file a notification of termination when they end their operations. Only one notification is needed to inform both the Tax Administration and the trade register. Note that a limited liability company must be dissolved through a procedure laid down in the law, such as liquidation proceedings. Mere filing of a notification of termination is not enough.

Remember to file the notification of termination – otherwise the operations are considered to continue

If you do not file a notification of termination, the company’s business operations are considered to continue. In that case, you must keep filing tax returns on VAT, employer’s contributions and other self-assessed taxes on a regular basis.

Also note that unemployment allowances and other benefits may require that the business has really been closed down and that the Tax Administration has been notified.

Checklist for closing down a business

1. File a notification of termination

When your company’s business operations end, you must file a notification of termination.

Read more: Close down a business (Finnish Patent and Registration Office)

When you file a notification of termination, the information is also transmitted to the Tax Administration, which will remove the company from its registers.

Detailed instructions for foreign companies: termination of business

2. Check the prepayment amount

Your liability to make prepayments does not end on the date of termination. Check the prepayment amount and, if necessary, submit new details to the Tax Administration so as to avoid paying too much or too little in prepayments. Request a change to the prepayment amount in MyTax.

4. Store the material

In what situations can business activities end?

Kun yritys poistetaan kaupparekisteristä, kukaan ei voi enää asioida OmaVerossa yrityksen puolesta ilman Suomi.fi-valtuutta.

Kaupparekisteristä poistaminen ei kuitenkaan poista yritykseltä velvollisuutta antaa veroilmoituksia ja maksaa veroja ajallaan. Veroasioiden hoitamatta jättäminen johtaa seuraamuksiin, esimerkiksi veronkorotukseen. 

Jos yritys on poistettu kaupparekisteristä ja kellään – esimerkiksi tilitoimistolla ja kirjanpitäjällä – ei ole voimassa olevaa Suomi.fi-valtuutta yrityksen veroasioiden hoitoa varten, toimi seuraavasti:

  1. Yritys voi tehdä valtuushakemuksen Suomi.fi:ssä. Hakemuksessa pitää valita valtuustyypiksi asiointivaltuus. Hakemuksen allekirjoittaa henkilö, jolla on ollut yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Tee valtuushakemus Suomi.fi:ssä
  2. Kun asiointivaltuus on voimassa, pääset asioimaan OmaVerossa yrityksen puolesta.
  3. Tarkista ennakkoveron määrä ja ilmoita tarvittaessa uudet tiedot Verohallintoon, jotta et maksa ennakkoveroa liikaa tai liian vähän. Hae muutosta ennakkoveroon OmaVerossa
  4. Anna veroilmoitukset ja maksa verot.
  5. Säilytä kirjanpitoaineisto ja tilinpäätös 10 vuotta ja tilikauden tositteet 6 vuotta.

Jos yritys on antanut jollekin muulle Suomi.fi-valtuuksia yrityksen puolesta asiointiin, nämä valtuudet pitää mitätöidä erikseen mitätöintihakemuksella. Lue ohje Suomi.fi:stä: Näin mitätöit organisaation valtuuksia

Lue lisää kaupparekisteristä poistamisesta Patentti- ja rekisterihallituksen sivuilta: PRH poistaa yrityksen kaupparekisteristä tai määrää sen selvitystilaan


Sivu on viimeksi päivitetty 10/28/2025