Saavutettavuusseloste – chat-palvelu

Verohallinto pyrkii siihen, että Verohallinnon verkkosivustot ja asiointipalvelut ovat saavutettavia. Saavutettavuutta ohjaa Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019.

Tämä saavutettavuusseloste koskee Verohallinnon chat-palvelua, joka on saatavilla vero.fi-sivustolla ja OmaVero-asiointipalvelussa. Seloste on laadittu 15.9.2020 ja sitä on päivitetty 7.10.2024. Saavutettavuuden on arvioinut Verohallinnon omat saavutettavuusasiantuntijat.

Palvelun saavutettavuuden tila

Verohallinnon chat-palvelu täyttää lain vaatimukset osittain.

Palvelun ei-saavutettava sisältö (WCAG 2.1 kriteerien mukaan)

Seuraavat sisällöt tai toiminnot eivät ole vielä vaatimusten mukaisia:

  1. Ruudunlukijakäyttäjälle ei välity tieto siitä, kenen viestistä on kyse. Keskusteluikkunassa käyttäjän esittämät kysymykset ja chattibotin antamat vastaukset on eritelty toisistaan vain sijainnilla ja värillä niin, että käyttäjän viestit asettuvat oikeaan reunaan ja chattibotin viestit vasempaan reunaan. (WCAG 1.3.1, 1.3.3)
  2. Chat-ikkunan raahaustoiminnallisuudesta ei ole näkyvää ohjeistusta näppäimistökäyttäjälle. Chatin yläpalkissa on ohjeistus, mutta tämä ei välity näppäimistökäyttäjälle. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
  3. Chat-palvelun käyttö mobiililaitteella vaakasuunnassa on hankalaa, koska viestit jäävät piiloon ja painikkeiden käyttö on hankalaa. (WCAG 1.3.4)
  4. Kun tekstiä suurentaa 200 prosenttia, chat-ikkunan yläosa menee osittain piiloon. (WCAG 1.4.4)
  5. Chat-palvelun käyttö selaimen 400 prosentin zoomauksella on hankalaa. Esimerkiksi chattibotin ja käyttäjän välinen viestiketju leikkautuu suurimmaksi osaksi pois. Viestialueen kohdalla on vierityspalkki, mutta teksti on käytännössä hankala lukea. (WCAG 1.4.10)
  6. Chat-ikkunan kaikki elementit eivät ole riittävän erottuvia. Sarkainkohdistuksen saaneen elementin kohdistus ei ole tarpeeksi erottuva kaikissa kohdissa. Lisäksi väriä on käytetty ainoana visuaalisena keinona välittämään informaatiota viestiketjun painikkeiden eri tiloista. Kontrastisuhde on liian pieni valitun ja ei valitun painikkeen välillä. (WCAG 1.4.11, 2.4.7)
  7. Tekstin välistys käyttäjän omilla tyyliasetuksilla ei ole mahdollista sisällön kaikissa osissa. Tekstien välistys onnistuu chat-ikkunassa ainoastaan painiketekstien osalta. Käyttäjä ei siis pysty käyttämään omia tyyliasetuksiaan tekstin välistyksen muuttamiseen. (WCAG 1.4.12)
  8. Chat-ikkunassa on sarkainkohdistus elementeillä, joilla ei ole vuorovaikutteista toimintaa. Esimerkiksi viestit ja viestialueen merkkimäärästä kertova tieto. (WCAG 2.1.1)
  9. Chat-ikkunan avaaminen on näppäimistökäyttäjälle hankalaa. Esimerkiksi ikkunan avaaminen toimii ainoastaan kirjainnäppäimistön Enter-painikkeella eikä numeronäppäimistön Enter-painikkeella. Lisäksi siirtyminen Avaa keskusteluikkuna -painikkeeseen vaatii ylimääräisen tab-näppäimen painalluksen. (WCAG 2.1.1, 2.4.7)
  10. Linkkitekstit eivät eroa visuaalisesti painiketeksteistä, linkkitekstejä ei ole korostettu värillä tai alleviivauksella ja ne avautuvat uuteen ikkunaan. Myöskään Lopeta keskustelu -painike ei erotu visuaalisesti painikkeeksi ja eroaa muiden painikkeiden ulkonäöstä. (WCAG 2.4.4, 3.2.4)
  11. Chat-ikkunan nimitieto ei välity ruudunlukijakäyttäjälle. Esimerkiksi chat-painikkeen tekstiä "Kysy chattibotilta" ei lueta ruudunlukijakäyttäjälle. (WCAG 2.5.3)
  12. Chat-ikkunassa on elementtejä, jotka on turhaan nimetty aria-labelilla tai niillä on epäjohdonmukaiset roolimerkinnät. Esimerkiksi chat-ikkunan div-kehyksellä on aria-label="Keskusteluikkuna on avattu", mutta elementiltä puuttuu siihen oikeuttava roolimääritys. (WCAG 4.1.2)

Saavutettavuuspuutteet on toimitettu palveluntarjoajan käsiteltäväksi ja odottavat toimenpiteitä.

Palaute ja yhteystiedot

Huomasitko saavutettavuuspuutteen? Ilmoita siitä meille! Voit ottaa yhteyttä tämän verkkolomakkeen kautta.

Chat-palvelun saavutettavuudesta ja palautteiden käsittelystä vastaa chat-palvelun kehittämistiimi.

Täytäntöönpanomenettely

Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta sivuston ylläpitäjälle. Lain ja siirtymäajan puitteissa Verohallinto pyrkii siihen, että palautteisiin vastataan kahden viikon sisällä palautteen antamisesta.

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit antaa palautteen Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston saavutettavuusvaatimukset.fi-sivustolla kerrotaan, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Saavutettavuuden valvonnan yksikkö

Sivu on viimeksi päivitetty 7.10.2024