Verohallinnon varmennepalvelu muuttaa varmenteiden tilaamista ja hallinnointia
Uutinen, 3.7.2024Verohallinnon varmennepalvelu on kehitteillä oleva sähköinen palvelu, jossa voit hallinnoida organisaation rajapintaoikeuksia ja varmenteita.
Tarvitset varmenteen, jos haluat ilmoittaa tai hakea tietoja rajapintojen kautta. Rajapintoja käyttävät esimerkiksi tilitoimistot, työnantajat ja luotonantajat.
Tavoitteena on, että Verohallinnon, tulorekisterin ja positiivisen luottotietorekisterin yritys- ja organisaatioasiakkaat siirtyvät käyttämään uutta asiointipalvelua vuoden 2024 aikana.
Kerroimme keväällä, että uusi asiointipalvelu avattaisiin jo elokuussa 2024. Palvelun käyttöönotto kuitenkin viivästyy vielä joitakin kuukausia.
‒ Haluamme toteuttaa asiakkaillemme parhaan mahdollisen palvelun. Vahvistamme uuden ajankohdan verkkosivuillamme lomakauden jälkeen, kertoo palvelun tuoteomistaja Anni Peuranen.
Mikä muuttuu, kun palvelu julkaistaan?
Jatkossa Verohallinnon ja tulorekisterin rajapinta- ja varmennetilaukset tehdään Verohallinnon varmennepalvelun asiointipalvelussa. Samalla rajapintahakemusten ja varmenteiden hallinnointi tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa päättyy.
Positiivisen luottotietorekisterin asiakkaat voivat tilata uudesta palvelusta lisävarmenteita.
Uutta on myös se, että varmenteen voi jatkossa noutaa suoraan asiointipalvelun kautta. Nouto on edelleen mahdollista myös rajapinnassa.
Varmennepalvelun asiointipalveluun on rakennettu kaksi erillistä osiota: toinen tuotantovarmenteille ja toinen testivarmenteille.
Ennen palvelun avaamista voimassa olevat rajapinnat ja varmenteet kopioidaan varmennepalveluun. Kun kirjaudut palveluun ensimmäisen kerran, tarkista että organisaatiollasi on käytössä halutut rajapinnat ja että organisaatiosi yhteyshenkilö ja varmenteiden tekniset yhteyshenkilöt ovat ajan tasalla.
Kumpaankin osioon kirjaudutaan varmennepalvelun verkkosivujen etusivulta. Osioihin tunnistaudutaan pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Tuotantovarmenteiden puolella tarvitset lisäksi tietyn toimielinroolin tai erillisen Suomi.fi-valtuuden.
Tuotantovarmenteiden osiossa asiakkaat näkevät aiempaa yksinkertaisemmasta palvelusta yhdellä silmäyksellä kaikki voimassa olevat rajapinnat ja varmenteet tilatietoineen. Lisäksi uusien Suomi.fi-valtuuksien avulla on mahdollista valtuuttaa yrityksen tekninen yhteyshenkilö hoitamaan asiointipalvelussa vain varmenteisiin liittyvät asiat.
Samanlainen kokoomanäkymä on tarjolla myös testivarmenteiden osiossa. Jatkossa testaavat organisaatiot näkevät yhdestä paikasta rajapinnat, varmenteet tilatietoineen sekä sen, ketkä kuuluvat yrityksen testaajarinkiin. Myös testauksen yhteystietojen ylläpito helpottuu. Palvelun myötä testausprosessin aloittaminen nopeutuu, kun varmenteiden käsittelystä tulee aiempaa automatisoidumpaa.
Lisäksi varmennepalvelulle avataan oma havaintolomake.
Mikä pysyy ennallaan?
Varmenteen uusimisen ohjeistus pysyy ennallaan eli varmenne uusitaan edelleen rajapinnan kautta. Joissain ohjelmistoissa on varmenteen uusimiselle oma toiminto, mutta kaikkiin ohjelmistoihin sitä ei ole toteutettu. Selvitä oma tilanteesi ohjelmistotoimittajaltasi. Jos varmenteen uusiminen ei ole mahdollista ohjelmistossasi, tilaa uusi varmenne.
Suosituksena on, että varmenteet tilataan kuhunkin rajapintaan erikseen. Voit kuitenkin käyttää samaa tiedon tuottajan varmennetta Verohallinnon rajapinnoissa ja tulorekisterin ilmoittamisen ws-rajapinnassa kuten tähänkin asti. Uusien varmenteiden tilaaminen tähän käyttötarkoitukseen on mahdollista myös uudessa palvelussa.
Varmenteiden sulkemisesta vastaa jatkossakin tulorekisterin asiakaspalvelu.
Seuraa varmennepalvelun edistymistä
Verohallinnon varmennepalvelun verkkosivut
Julkaisemme sivuilla varmennepalvelun ohjeet elo-syyskuussa. Tarkennamme tuolloin myös käyttöönoton aikataulua.
Tarvitsetko uuden varmenteen juuri nyt? Katso ohjeet tulorekisterin sivuilta:
Tee rajapintahakemus ja tilaa varmenne Verohallinnon tai tulorekisterin rajapintaan