Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Ordinarie inkomstbeskattning av sammanslutningar

Myndighet som svarar för beslutsförfarandet
Skatteförvaltningen
Beslutsförfarande
Ordinarie inkomstbeskattning av sammanslutningar
Datum för införande av beslutsförfarandet
20.11.2023 / Införts innan lagstiftningen som reglerar automatiserade beslut har trätt i kraft
Beslutsdatum
20.10.2023
Diarienummer
VH/5667/00.01.00/2023
Giltighet
20.10.2023 - Tills vidare

1 Beslut

Detta beslut är ett beslut enligt 28 d § i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, nedan informationshanteringslagen) om att Skatteförvaltningen inför ett automatiserat beslutsförfarande vid ordinarie inkomstbeskattning av sammanslutningar. Beslutsförfarandet som avses i beslutet om införande används för beskattningsbeslut om ordinarie inkomstbeskattning av sammanslutningar.

2 Motivering

2.1 Inledning

Det automatiserade beslutsfattandet i beskattningen baserar sig på förvaltningslagen (434/2003), bestämmelser om beskattningsförfarande och annan specialreglering i anknytning till beskattningen. I informationshanteringslagen föreskrivs dessutom om tjänsteansvar för det automatiserade beslutsfattandet och förutsättningar för dess införande. Genom dessa bestämmelser garanteras att kraven för god förvaltning uppfylls, tjänsteansvaret riktas rätt, beslut fattas på ett genomskinligt sätt och det automatiserade beslutsfattandet kontrolleras tillräckligt.

Dataskyddslagstiftningens krav gäller inte detta beslutsförfarande, eftersom förfaranden enligt detta beslut om införande inte avser fysiska personers beslut.

Ärendena i beslutsförfarandet för ordinarie inkomstbeskattning av sammanslutningar är sådana att de enligt förvaltningslagen och speciallagen i fråga kan avgöras automatiserat. I beslutsförfarandet iakttas kraven i förvaltningslagen och informationshanteringslagen. Det automatiserade beslutsförfarandet har också dokumenterats och testats omsorgsfullt och behövliga ansvarspersoner utsetts. Skatteförvaltningen har genomfört det automatiserade beslutsförfarandet och de automatiserade beslut som fattas i förfarandet enligt gällande bestämmelser och krav. Genom förfarandet implementeras de lagstadgade förpliktelser som ålagts Skatteförvaltningen bland annat om rättsprinciperna inom förvaltningen, hur ärenden ska inledas, hur ärenden ska utredas och parter höras, hur ärenden ska avgöras samt hur förvaltningsbeslut ska motiveras och delges. Också de övriga principerna om adekvat behandling och god förvaltning uppfylls.

2.2 Kraven i förvaltningslagen

Bestämmelser om kraven för det automatiserade beslutsförfarandet finns i förvaltningslagen i kap. 8 b Automatiserat avgörande av ärenden. I kapitlet finns nya bestämmelser om förutsättningarna för automatiserat avgörande, rättsskydd och om myndigheters skyldighet att meddela en part om att ärendet har avgjorts automatiserat. Regleringen ger myndigheten behörigheten att fatta automatiserade beslut på de villkor som anges i kapitlet.

Enligt 53 e § i förvaltningslagen är det fråga om ett automatiserat avgörande om en myndighet genom automatisk databehandling träffar ett avgörande som avslutar behandlingen av ett ärende, utan att avgörandet granskas och godkänns av en fysisk person. En myndighet kan enligt 53 e § i förvaltningslagen avgöra ett ärende automatiserat, när det i ärendet inte ingår omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall. Ett ärende kan avgöras automatiserat också när en tjänsteman eller annan handläggare av ärendet har bedömt de omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall. Det automatiserade avgörandet ska grunda sig på behandlingsregler som myndigheten upprättat med stöd av tillämplig lag och förhandsprövning.

Enligt motiveringen för 53 e § i förvaltningslagen (regeringens proposition 145/2022 s. 101) kan automatiserat avgörande för det första användas för ärenden vars avgörande tillräckligt entydigt kan härledas direkt från lagstiftningen och fallets faktiska omständigheter. För det andra kan det automatiserade avgörandet omfatta ärenden där den lagstiftning som utgör grunden för avgöranden lämnar mycket rum för tolkning men där myndigheten i fråga om sådana ärenden har en etablerad praxis enligt vilken ärenden med vissa drag (typfall) alltid avgörs på samma sätt.

Skatteförvaltningens alla förfaranden grundar sig på lagstiftningen. Således grundar sig även det automatiska beslutsfattandet på normer och regler. Med lagstiftning avses lagstiftningen i vid bemärkelse, dvs. från EU-rätt till författningar på lägre nivå och rättspraxis. Skatteförvaltningen har prövat på förhand vilka av de ärenden som detta beslut avser som är sådana som kan avgöras automatiserat så att resultatet är ett lagenligt avgörande. Ärenden som kan avgöras automatiserat är delvis sådana där avgörandet entydigt kan härledas från lagstiftningen och utifrån rådande fakta och omständigheter. Delvis är ärendena sådana där Skatteförvaltningen har vedertagen beslutspraxis vilket gör att ärenden alltid avgörs på samma sätt.

Det automatiserade avgörandet grundar sig på behandlingsregler som har upprättats på förhand. Med behandlingsregler avses enligt regeringens proposition (145/2022 s. 109) av en fysisk person på förhand upprättade regler avsedda att styra behandlingen och avgörandet av förvaltningsärenden i automatisk databehandling, såsom vilka variabler som påverkar verksamhetsprocessens förlopp samt på vilket sätt och på vilka grunder eventuella interimistiska åtgärder vidtas i ärendet, i vilket skede en fysisk person deltar i processen och hur avgörandet i ärendet kommer till. Till behandlingsreglerna hör också de regler utifrån vilka ett ärende tas till en automatiserad verksamhetsprocess eller flyttas bort för behandling av en fysisk person.

Behandlingsregler är även selektionsvillkor utifrån vilka ett ärende behandlas automatiserat eller selekteras till en handläggare för behandling så att denne avgör de delar som förutsätter prövning från fall till fall. När behandlingsreglerna har utarbetats har de bestämmelser beaktats enligt vilka Skatteförvaltningen ska pröva de inkomna uppgifterna och redogörelserna på ett sätt som är motiverat med hänsyn till ärendets art och omfattning, ett lika bemötande av de skattskyldiga samt skattekontrollens behov. Dessa bestämmelser ingår i 26 § 6 mom. i lagen om beskattningsförfarande (1558/1995). Om den skattskyldige ges tillfälle att bli hörd innan ärendet avgörs och hen lägger fram en fritt formulerad redogörelse, ska redogörelsen styras till en handläggare för behandling.

Selektionsvillkoren är enhetliga och de grundar sig hos Skatteförvaltningen på en kontinuerlig riskanalys. Dessutom kan inkonsekvenser i uppgifter identifieras i vissa selektioner. Selektionsvillkor kan vara exempelvis motstridigheter mellan inlämnade deklarationsuppgifter och övriga uppgifter som Skatteförvaltningen har till sitt förfogande. Det är också möjligt att utnyttja olika slags stickprov, såsom att plocka var tionde eller hundrade skattskyldig.

Skatteförvaltningen tillämpar inte i sina avgöranden sådan logik som i stället för regler skulle basera sig exempelvis på sannolikhetstänkande (s.k. maskininlärningsteknik). Ett automatiserat beslut grundar sig således alltid på regler som fastställts genom lag eller härletts från lag till en vedertagen avgörandepraxis inom Skatteförvaltningen och vilka kan formas och programmeras till behandlingsregler i Skatteförvaltningens datasystem.

Om automatiserat beslutsfattande använts för att avgöra ett förvaltningsbeslut ska det enligt 53 g § i förvaltningslagen av beslutet framgå att ärendet har avgjorts automatiserat samt var det beslut om införande som avses i 28 d § i informationshanteringslagen finns att tillgå. Om det inte meddelas något förvaltningsbeslut i ärendet med stöd av någon annan lag, ska uppgifterna dock meddelas parten på något annat sätt senast när behandlingen av ärendet avslutas.

I det automatiserade avgörandet som meddelas på grund av beslutet om införande ska antecknas att ärendet har avgjorts automatiserat på det sätt som anges i 53 e § i förvaltningslagen. I beslutet ska anges adressen där beslutet om införande finns att tillgå. Beslutet finns i det allmänna datanätet, dvs. på Skatteförvaltningens webbplats.

2.3 Kraven enligt förvaltningslagen

I 6 a kap. i informationshanteringslagen finns bestämmelser som främjar principen om god förvaltning. Bestämmelserna handlar bland annat om dokumentering av den automatiserade verksamhetsprocessen, kvalitetssäkring, kvalitetskontroll och införande av förfarandet. I kapitlet ingår också bestämmelser om hur tjänsteansvaret för det automatiserade beslutsfattandet fördelas. Genom bestämmelserna regleras ytterligare hur myndigheten ser till att de uppgifter som används vid automatiserat avgörande är uppdaterade och felfria samt informerar om det automatiserade beslutsförfarandet.

Skatteförvaltningen har på det sätt som förutsätts i 28 a § i informationshanteringslagen registrerat i bestående form vilka ansvar som ingår i det automatiserade beslutsförfarandet samt vilka omständigheter som ligger bakom förfarandet. När Skatteförvaltningen har upprättat behandlingsreglerna har den säkerställt att det automatiserade beslutsfattandet är lagenligt och uppfyller villkoren i den materiella lagstiftningen såväl som lagstiftningen som gäller förfarandet. I samband med att behandlingsreglerna upprättats och dokumenterats har det utretts hur man säkerställer att det automatiserade beslutsförfarandet är icke-diskriminerande. Av behandlingsreglerna framgår även hur ärendet utreds tillräckligt och hur avgörandet motiveras eller varför det inte behöver motiveras. Också frågor kring till exempel barnens rättigheter har bedömts i detta sammanhang. Skatteförvaltningen har även i behandlingsreglerna beaktat att om avgörandet av ärendet förutsätter prövning från fall till fall ska behandlingen till denna del överföras till en handläggare. Skatteförvaltningen har säkerställt att det i minst fem år från det att ett ärende har avgjorts kan påvisas vilka behandlingsregler som tillämpats vid det automatiserade avgörandet och i vilka faser en handläggare har deltagit i behandlingen.

Efter att behandlingsreglerna dokumenterats har Skatteförvaltningen enligt 28 b och c § i informationshanteringslagen säkerställt att det automatiserade beslutsförfarandet motsvarar dokumentationen och att kvaliteten övervakas systematiskt. Skatteförvaltningen har dessutom anlitat till exempel språkvårdare för att säkerställa att kravet på gott språkbruk uppfylls i dokument som ges till den skattskyldige och andra parter även när dokument upprättas automatiserat.

Skatteförvaltningen kontrollerar också med hjälp av testning att det automatiserade beslutsförfarandet uppfyller kraven. Behövliga planer för kvalitetssäkring och kvalitetskontroll har utarbetats. I dem beskrivs hur det automatiserade beslutsförfarandets kvalitet och de automatiserade avgörandenas felfrihet ska uppföljas och hur myndigheten ska vidta korrigeringsåtgärder, om det upptäcks ett fel i en automatiserad verksamhetsprocess. Ansvarspersoner har utsetts för att säkerställa det automatiserade beslutsförfarandets kvalitet samt för kvalitetskontroll och hantering av felsituationer.

Detta beslut om införande publiceras på det sätt som anges i 28 e § i informationshanteringslagen på Skatteförvaltningens webbplats i det allmänna datanätet. Alla beslut om införande finns samlade på sidan Automatiserat beslutsfattande (vero.fi/automatiseratbeslutsfattande). På samma webbsida publicerar Skatteförvaltningen också, utifrån den dokumentation som avses i 28 a § 2 mom. i informationshanteringslagen och beslutet om införande, information om automatiserat avgörande av ärenden inom sitt verksamhetsområde, grunderna för att använda det automatiserade beslutsförfarandet och andra uppgifter som är centrala med avseende på kundens rättigheter.

3 Förteckning över de handlingar som ligger till grund för beslutet om införande

Förteckning över de handlingar som ligger till grund för beslutet om införande

  • 28 a §: Dokumentation av behandlingsregler (Beskrivning av behandlingsregler på en överordnad nivå – Ordinarie inkomstbeskattning av sammanslutningar)
  • 28 b och c §: Beskrivning av kvalitetssäkring och kvalitetskontroll – Ordinarie inkomstbeskattning av sammanslutningar
  • Dataskyddsbeskrivning

4 Förvaringstid

Om det automatiserade beslutsförfarandet tas ur bruk ska Skatteförvaltningen förvara beslutet om införande i minst fem år efter det. Tidsfristen börjar löpa från ingången av året efter att förfarandet togs ur bruk (28 d 3 mom. informationshanteringslagen).

5 Sökande av ändring

Detta beslut om införande får inte överklagas (6 § 2 mom. i lagen om rättegång i förvaltningsärenden).

 

Den som fattat beslutet: produktgruppsdirektör Veijo Romppainen

Skatteförvaltningens kontaktuppgifter för ytterligare information om hur det automatiserade beslutsförfarandet används:

  • Öppna bolag, kommanditbolag och fastighetssammanslutningar 029 497 005
  • Jordbruks- och skogssammanslutningar 029 497 017
Sidan har senast uppdaterats 20.11.2023