Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

År 2024 fick staten 22 procent mindre i avkastning av bilskatt – orsaken är ett mindre antal registrerade fordon i Finland och lägre utsläppsnivåer

Skatteförvaltningens meddelande, 12.2.2025

Enligt Skatteförvaltningens nya statistik fick staten år 2024 totalt 298,2 miljoner euro i avkastning av bilskatt vilket är cirka 84,4 miljoner euro (-22,1 %) mindre än år 2023. Antalet beskattade fordon sjönk jämfört med året innan med cirka 25 000 fordon (-15,8 %) och var cirka 134 000 fordon.

Av de fordon som påfördes bilskatt år 2024 var 64,7 procent nya. Antalet nya fordon sjönk med cirka 16 200 fordon (-15,7 %) och antalet begagnade fordon med cirka 9 000 (-16,0 %).

Beskattningsvärdet på ett enskilt fordon och dess utsläppsnivå påverkar storleken av bilskatten. Ingen bilskatt behöver betalas för nya helt eldrivna person- och paketbilar.

- Att avkastningen av bilskatten har minskat beror på att antalet bilbeskattade fordon har minskat. Dessutom har bilbeståndet blivit alltmer eldrivet och utsläppsnivåerna för bilar med förbränningsmotorer har minskat, berättar metodchef Tapio Rouhiainen från Skatteförvaltningen.

Merparten av bilskatten påförs bensin- och dieseldrivna personbilar

De bensindrivna personbilarnas andel av den totala debiterade bilskatten var 47,7 procent (142,2 miljoner euro) och de dieseldrivna personbilarnas andel 12 procent (35,7 miljoner euro). Av det debiterade bilskattebeloppet stod de eldrivna fordonen endast för 1,7 procent (5,2 miljoner euro) även om 28,3 procent av de bilbeskattade fordonen var eldrivna.

- Orsaken är skattefriheten för nya helt eldrivna fordon, det vill säga skatt betalades endast för äldre elbilar. Men även om ingen bilskatt betalas för elbilar är de med i statistiken eftersom ett bilbeskattningsbeslut också fattas om elbilar, förklarar Rouhiainen.

Enligt drivkraften hade nya dieseldrivna personbilar den högsta genomsnittliga bilskatten (5 702 euro) och begagnade dieseldrivna personbilar den näst högsta (3 679 euro) år 2024.

Den minskade bilskatteavkastningen kan dels också förklaras med att kön med bilskattedeklarationer för begagnade fordon blivit avklarad på Skatteförvaltningen. Därför har inga fall från tidigare år överförts till debitering under 2024.

Enligt stapeldiagrammet har det debiterade bilskattbeloppet minskat under åren 2023 och 2024. Det totala beloppet av debiterade bilskatter var 503,3 miljoner euro år 2022, 382,6 miljoner euro år 2023 och 298,2 miljoner euro år 2024. En bidragande orsak till detta är att det hade bildats en kö i behandlingen av bilskattedeklarationer för begagnade fordon under åren 2021–2022, så att den flyttade framåt debiteringen av cirka 100 miljoner euro i bilskatt från år 2021 till 2022 och cirka 40 miljoner euro från år 2022 till 2023. Åren 2022–2024 stod bensindrivna fordon för den största andelen av bilskatten, när också bensinhybrider som laddas under körningen inkluderas.

Nästan hälften av nya personbilar är fortfarande bensindrivna

År 2024 debiterades sammanlagt 223,7 miljoner euro i bilskatt för nya fordon vilket är 75 procent av det sammanlagda beloppet av bilskatt.

Av nya bilbeskattade personbilar år 2024 var 44,5 procent bensindrivna, när också de bensinhybrider som laddas under körning inkluderas. Bensindrivna nya personbilar påfördes totalt 119,7 miljoner euro i bilskatt (68,7 % av bilskatten på alla nya personbilar).

Den näst största gruppen (29,3 %) av bilbeskattade nya personbilar utgjordes av elbilar år 2024 (motsvarande andel år 2023 var 33,2 %). Att andelen nya elbilar minskat beror på att exceptionellt många nya elbilar registrerades år 2023 när den brist på komponenter som fördröjt leveranserna för bilfabriker lättade.

Jämfört med år 2021 ökade den sammanlagda andelen laddhybridbilar och elbilar av alla nya bilbeskattade bilar från 29,9 procent till 49,8 procent. Den sammanlagda andelen av bensin- och dieseldrivna personbilar minskade å sin sida från 69,2 procent till 49,8 procent under samma period.

Enligt dessa cirkeldiagram utformade per år utgjorde bensindrivna personbilar 44,5 procent av alla nya personbilar år 2024. År 2021 var andelen bensindrivna personbilar 58,4 procent av alla nya personbilar. År 2024 var 29,3 procent av alla nya personbilar eldrivna. Eldrivna bilarnas andel var 9,5 procent år 2021. År 2024 utgjorde laddhybriderna 20,5 procent av alla nya personbilar och år 2021 var dessas andel 20,4 procent. Av alla nya personbilar var 5,3 procent dieseldrivna år 2024 och 10,8 procent år 2021.

Tre fjärdedelar av bilbeskattade begagnade personbilar är laddhybrid- eller elbilar

År 2024 debiterades sammanlagt 74,6 miljoner euro i bilskatt för begagnade fordon vilket är 25 procent av det sammanlagda beloppet av bilskatt.

Laddhybrider utgjorde största andelen (41,1 %) av alla de begagnade personbilar som bilbeskattades år 2024. År 2024 uppgick bilskatten på begagnade laddhybrider till 20,9 miljoner euro (33,4 % av bilskatten på begagnade personbilar).

Andelen elbilar av de bilbeskattade begagnade personbilarna ökade betydligt år 2024 och var 34,6 procent (28,6 % år 2023). Bilskatten på begagnade elbilar uppgick till 5,1 miljoner euro år 2024.

Jämfört med år 2021 ökade den sammanlagda andelen laddhybrid- och elbilar av alla begagnade bilbeskattade personbilar från 25,5 procent till 75,7 procent. Den totala andelen bensin- och dieseldrivna personbilar minskade på motsvarande sätt från 72,5 procent till 23,4 procent.

Enligt cirkeldiagrammen utformade per år utgjorde laddhybridbilar 41,1 procent av alla begagnade personbilar år 2024. Av alla nya personbilar var laddhybridernas andel 22,3 procent år 2021. År 2024 var 34,6 procent av alla dessa begagnade personbilar eldrivna. Eldrivnas andel var 3,2 procent år 2021. År 2024 var 14,9 procent av alla nya personbilar bensindrivna medan dessas andel var 31,8 procent år 2021. Av begagnade personbilar var 8,5 procent dieseldrivna år 2024. År 2021 var andelen dieseldrivna personbilar 40,7 procent.

Bensindriven Toyota det allmännaste bilbeskattade fordonet

År 2024 var de allmännaste bilmärkena Toyota (12,5 % av alla bilbeskattade fordon), Volvo (10,9 %), Volkswagen (9,5 %), Mercedes-Benz (8,1 %), Skoda (6,8 %), BMW (6,4 %) och Tesla (5,7 %) när både nya och begagnade fordon inkluderas.

Av elfordonen var de allmännaste märkena Tesla (20,3 % av alla elbilar), Volkswagen (11,2 %) och Volvo (11,2 %). Av de bilbeskattade Teslorna var 48,7 procent nya, av Volkswagen-elbilarna 63,9 procent och Volvo-elbilarna 92,4 procent.

Stapeldiagrammet visar om vilka bilmärken det fattades flest bilbeskattningsbeslut år 2024. Fordonen är indelade enligt drivkraft. Den största gruppen bilbeskattade fordon har märket Toyota, totalt 16 780 fordon, av vilka största delen (13 083) är bensindrivna. Den näst största bilbeskattade gruppen är Volvo med 14 573 fordon. Av dessa är största gruppen (8 709) laddhybrider och näst största (4 240) elbilar. Tredje mest finns det fordon av märket Volkswagen (totalt 12 734) av vilka största delen (4 247) är elbilar och näst största delen dieseldrivna fordon (2 934). Sammanlagt 10 910 fordon av märket Mercedes-Benz har bilbeskattats. Största delen av dem, 3 945, är laddhybridbilar. Sammanlagt 9 118 fordon av märket Skoda har bilbeskattats. Största delen av dem (3 405) är bensindrivna. Sammanlagt 8 520 fordon av märket BMW har bilbeskattats. Största delen av dem (4 642) är laddhybrider. Sammanlagt 7 680 elbilar av märket Tesla har bilbeskattats. Sammanlagt 7 300 fordon av märket BMW har bilbeskattats. Största delen av dem (3 476) är bensindrivna. Sammanlagt 7 275 fordon av märket Ford har bilbeskattats. Största delen av dem (4 382) är dieseldrivna. Sammanlagt 4 836 fordon av märket Audi har bilbeskattats. Största delen av dem (2 454) är elbilar.

FAKTA:

  • Bilskatten är en engångsskatt som betalas för person- och paketbilar, motorcyklar och tre- eller fyrhjulingar som registreras eller tas i bruk i Finland för första gången.
  • Intäkterna av bilskatten intäktsförs i sin helhet till staten.
  • Bilskatten beräknas på fordonets beskattningsvärde som baserar sig på fordonets allmänna detaljhandelspris på den finska marknaden.
  • Skatteprocenten för person- och paketbilar bestäms utifrån det CO2-utsläppsvärde som biltillverkaren har angett och för motorcyklar utifrån slagvolymen.
  • Ingen bilskatt behöver betalas för person- och paketbilar som helt drivs med el om de har registrerats eller tagits i bruk den 1 oktober 2021 eller senare.

Mer information:

Sidan har senast uppdaterats 12.2.2025