MinSkatt har driftsavbrott från fredagen den 15 november kl. 16.30 till söndagen den 17 november kl. 18.00 på grund av en systemuppdatering. Sköt dina skatteärenden före avbrottet. Läs mer
Samarbetsförhandlingarna på Skatteförvaltningen har slutförts
Skatteförvaltningens meddelande, 24.10.2024Skatteförvaltningen har kommit till ända med samarbetsförhandlingarna som har gällt allt som allt 900 tjänstemän som arbetar med beskattnings- och förvaltningsuppgifter. Som ett resultat av förhandlingarna bevarades uppskattningen av antalet personer som omfattas av uppsägning oförändrat, alltså som högst 200.
Under förhandlingarna kom det fram att uppskattningsvis cirka 30 personer som står under uppsägningshot kan placeras i arbete på annan ort. I de personliga samtal som förs under slutet av året klargörs dessutom eventuella andra lösningar för att undvika uppsägningar.
− Eftersom anslaget för Skatteförvaltningen minskar har vi sämre möjligheter än tidigare att erbjuda nya slag av arbetsuppgifter för de personer vars arbetsuppgifter minskar väsentligt i och med ändringar i verksamheten, säger förvaltningsdirektör Tommi Kämpe från Skatteförvaltningen.
Målet är att fatta besluten om uppsägningar och om eventuella tjänsteregleringar under 2024.
Samarbetsförhandlingarna på Skatteförvaltningen fördes av produktionsorsaker och på grund av orsaker som hänför sig till omorganiseringen av verksamheten.
Uppsägningarna riktas till uppgifter som har minskat permanent på grund av automatisering, planerad ny anpassning av kundtjänstmål, redigering av arbetssätt och omorganisering av uppgifter eller organisationen.
- Även om situationen är exceptionell och tung har förhandlingarna förts i en konstruktiv och samarbetande anda, säger Kämpe.
Statsförvaltningens inbesparingar påverkar situationen. Skatteförvaltningen är tvungen att anpassa sin verksamhet med åtminstone 60 miljoner euro före utgången av 2027.
Utöver omorganiseringen av verksamheten minskar Skatteförvaltningen kraftigt på sina IT-kostnader och skär ned på utgifter för bland annat lokaler, resekostnader och personalförmåner.