Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Skatteförvaltningen kan i fortsättningen under året råda uthyraren att betala mindre med skatt om det inte samlas in hyresinkomster enligt förväntan

Skatteförvaltningens meddelande, 27.12.2023

Grankullabor hade de största hyresinkomsterna och kökarbor de minsta

År 2022 fick finländarna totalt nästan två miljarder euro i hyresinkomst. Cirka 367000 personer fick av dessa inkomster.

Betraktat per kommun fick grankullabor de största hyresinkomsterna då medianen var 5 006 euro per invånare som fått hyresinkomster. Minst var hyresinkomsterna på Kökar där de var 590 euro per hyresinkomsttagare i kommunen.

De genomsnittliga hyresinkomster i olika kommuner 2022

Länk till större karta

Allmännast var det med hyresinkomster på Karlö där 15 procent av inkomsttagarna fick hyresinkomster och sällsyntast i Savukoski, på Kökar och på Föglö där tre procent av invånarna fick hyresinkomster.

Så här stor andel av inkomsttagarna i kommuner fick hyresinkomster 2022

Länk till större karta

Av åldersklasserna var det vanligast med hyresinkomster bland 50–59-åringar och av dessa fick cirka var tionde hyresinkomster år 2022.

De som tjänat mest förvärvs- och kapitalinkomster fick också betydligt mer hyresinkomster än personer i andra inkomstklasser. Av dem som tjänat mer än 200 000 euro under året fick 39 procent hyresinkomster i fjol. Medeltalet av dessa hyresinkomster uppgick till lite mer än 30 000 euro.

Så här stor andel av inkomstklassen fick hyresinkomster och medeltalet av hyresinkomsterna 2022

Hyresinkomsterna direkt till beskattningen

Många uthyrare använder nuförtiden ett företag eller en plattformsoperatör för att administrera sina hyresinkomster. Dessa företag och plattformar får in uppgifter om sina kunders hyresinkomster och om de avdrag som hänför sig till inkomsterna.

Den 2 januari 2024 öppnar Skatteförvaltningen ett nytt gränssnitt via vilket företag eller plattformar som administrerar hyresinkomster kan anmäla hyresinkomsterna med tillhörande avdrag till Skatteförvaltningen på en privatpersons vägnar.

– Då behöver personen inte ta tillvara uppgifterna om sina hyresinkomster och avdrag och knäppa in dem i MinSkatt, utan uppgifterna överförs direkt från systemet som administrerar hyresinkomsterna till Skatteförvaltningens system, berättar Mika Hyyrynen som koordinerar gränssnittsutvecklingen på Skatteförvaltningen.

Korrekt skattebelopp på en gång

Via det nya gränssnittet går det att anmäla hyresinkomster med tillhörande avdrag för det innevarande året, alltså uppgifter om året 2024 när gränssnittet öppnas den 2 januari 2024. Uppgifterna som anmälts via gränssnittet visas i MinSkatt för personen i fråga.

Under skatteåret kan skatterna på hyresinkomsterna betalas på två olika sätt: antingen beaktas hyresinkomsterna i skatteprocenten för personen eller så kan hen betala förskottsskatt för inkomsterna.

När uppgifterna om personens hyresinkomster skickas i realtid via gränssnittet kan Skatteförvaltningen föreslå att personen enligt behov höjer eller minskar beloppet av förskottsskatt. På så sätt betalar personen rätt belopp av skatt redan under skatteåret och undviker kvarskatt eller återbäring. Om personen vill ändra beloppet av sin förskottsskatt enligt Skatteförvaltningens förslag kan hen göra det i MinSkatt. Personen kan också själv ansöka om en ändring av förskottsskatten, på samma sätt som tidigare.

Följande vår överförs uppgifterna om hyresinkomsterna också automatiskt till personens förhandsifyllda skattedeklaration för skatteåret i fråga.

Skattekortet för fler än två miljoner finländare skickas automatiskt till utbetalaren

För att ta i bruk gränssnittet krävs det ändringar i programmet som används av företaget eller plattformsoperatören som administrerar hyresinkomster. Denne ska också med sin kund separat komma överens om anmälan av uppgifterna till Skatteförvaltningen.

Skatteförvaltningens gränssnitt har använts cirka 250 miljoner gånger vid utgången av 2023. Det mest använda gränssnittet är det som arbetsgivare och exempelvis utbetalare av pension eller förmån kan använda för att hämta uppgiften om personens gällande skatteprocent direkt från Skatteförvaltningens system innan prestationen betalas ut. Uppgifterna om skattekortet för fler än två miljoner finländare överförs redan via detta gränssnitt.

Korrigerad 28.12.2023: Fela sifforna i kartdiagrammet korrigerad.

Sidan har senast uppdaterats 27.12.2023