Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Kontrollera inkomstgränsen på skattekortet senast nu – 965 000 personer riskerar att få en mindre nettolön före julen

Skatteförvaltningens meddelande, 23.10.2023

Inkomsterna i december beskattas med den högre tilläggsprocenten om inkomstgränsen som antecknats på skattekortet överskrids. Skatteförvaltningen påminner också per sms och Suomi.fi-meddelanden om att inkomstgränsen överskrids.

Skatteförvaltningen uppskattar att inkomstgränsen för 965 000 personer överskrids om de under slutet av året får inkomster i samma takt som i januari–september 2023. Om inkomstgränsen på skattekortet överskrids beskattas inkomsterna med den högre tilläggsprocenten i stället för med grundskatteprocenten.

– Nu börjar den sista stunden vara inne för att i MinSkatt kontrollera om inkomstgränsen på skattekortet räcker för resten av året. Om det ser ut att inkomstgränsen överskrids lönar det sig att göra ett nytt skattekort. När det nya skattekortet görs nu hinner den ändrade skattesatsen beaktas i samband med inkomsterna för november och december, och då påverkar den inte lönen för december så mycket, säger metodchef Päivi Ylitalo på Skatteförvaltningen.

Inkomstgränsen på grundskattekortet gäller för 11 månader

Ylitalo påminner att det lönar sig att granska för vilken tidsperiod inkomstgränsen antecknats då inkomstgränsen kontrolleras.

– Skattekortet har trätt i kraft i februari 2023 för personer som har fått ett skattekort av Skatteförvaltningen i december–januari och inte har gjort ett nytt skattekort under år 2023. Därför är den inkomstgräns som antecknats på skattekortet för 11 månader. Vid granskningen av inkomstgränsen på skattekortet ska man då i beräkningen ta med inkomsterna från ingången av februari till utgången av december, inbegripet semesterpenningen, berättar Ylitalo.

– Om kunden däremot har gjort ett nytt skattekort i något skede under detta år omfattar inkomstgränsen på skattekortet inkomsterna från tidpunkten då skattekortet trädde i kraft till slutet av året. Det står på skattekortet när det har trätt i kraft.

Av löntagarna hade 47 procent, det vill säga cirka 450 000 personer, gjort åtminstone ett nytt skattekort före ingången av oktober.

Fick du en påminnelse med Suomi.fi-meddelanden? Den kan vara viktig

Skatteförvaltningen har skickat en påminnelse i form av ett Suomi.fi-meddelande till en del av kunderna som riskerar att överskrida sin inkomstgräns under slutet av året.

Suomi.fi-meddelanden är en elektronisk kommunikationskanal för den offentliga förvaltningen och andra organisationer som använder tjänsten. Den som tar i bruk Suomi.fi-meddelanden får i fortsättningen post endast i elektroniskt format av Skatteförvaltningen och andra aktörer som använder tjänsten.

Påminnelser har skickats till löntagare och dessutom även till pensions- och förmånstagare.

Skatteförvaltningen jämför uppgifterna på kundens giltiga skattekort med inkomstuppgifterna från inkomstregistret och föreslår en ändring av skattesatsen om hens inkomster har ändrats väsentligt eller om inkomstgränsen på skattekortet verkar vara för liten.

I MinSkatt visas ett förslag till ny skattesats och kunden kan själv välja om hen vill uppdatera sin skattesats.

Suomi.fi-meddelanden har i år skickats till totalt cirka 90 000 personer och av dessa har en dryg femtedel godkänt förslaget som sådant eller redigerat det.

– Tyvärr har knappt 50 000 personer inte alls reagerat på våra förslag, säger Ylitalo.

Påminnelser också per sms

Skatteförvaltningen påminner också per sms om att kontrollera inkomstgränsen. I höst har det skickats sms till 8 000 personer vars skattesats enligt Skatteförvaltningens uppgifter ser ut att vara felaktig.

I höst skickas det sms till sammanlagt cirka 8 000 kunder av vilka ca 4 000 fick ett sms i mitten av september. I år ombeds kunderna också ge respons om dessa påminnelsemeddelanden.

– I sms från Skatteförvaltningen visas Vero Skatt som avsändare. Meddelandena innehåller inga länkar och inga uppgifter begärs av kunden, utan kunden handleds att vid behov använda MinSkatt. Vårt mål är kunna påminna kunderna så att de agerar i tid och kan undvika en tråkig överraskning i slutet av året, säger Ylitalo.

Mer om ämnet:

Så här beställer du ett skattekort i MinSkatt

Hur kontrollerar jag att inkomstgränsen på skattekortet är tillräckligt hög?

Sidan har senast uppdaterats 23.10.2023