Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Kontrollera inkomstgränsen på ditt nya skattekort nu

Skatteförvaltningens meddelande, 17.1.2024

Om arbetssituationen eller inkomsterna har ändrats måste skattekortets inkomstgräns sannolikt uppdateras. Inkomstgränsen som har antecknats på skattekortet är avsedd från februari till december, alltså inte för hela kalenderåret. Största delen av de nya skattekorten börjar användas vid ingången av februari.

Skattekorten för 2024 för alla finländare finns nu i MinSkatt. Det lönar sig att noggrant gå igenom det egna nya skattekortet. Det lönar sig särskilt att kontrollera inkomstgränsen på skattekortet och försäkra sig om att de avdrag som antecknats på skattekortet stämmer.

Också skattekorten på papper har kommit fram till de personer som använder kommunikation på papper med Skatteförvaltningen. Det går att avstå från pappersposten från Skatteförvaltningen genom att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden. Efter det får personen ett Suomi.fi-meddelande i e-posten eller appen alltid när det finns nya skatteärenden i MinSkatt.

En del gör onödigt ett nytt skattekort – inkomstgränsen är avsedd för 11 månader

– En del gör i onödan ett nytt skattekort eftersom de av misstag tror att inkomstgränsen på skattekortet utgör en inkomstgräns för hela året. I nedre kanten av skattekortet finns dock en uppskattning av hela årets inkomster, säger överinspektör Heikki Koskela från Skatteförvaltningen.

Skatteförvaltningen uppskattar inkomstgränsen på skattekortet enligt personens tidigare inkomster.

Behöver något på skattekortet ändras? Gör ett nytt skattekort i MinSkatt

Om det finns något som behöver ändras i uppgifterna på skattekortet lönar det sig att göra ett nytt skattekort i MinSkatt.

– När uppgifterna på skattekortet är rätt genast från början av året betalar du skatt på inkomsterna i jämn takt under hela året. Visserligen går det och lönar det sig att ändra uppgifterna på skattekortet enligt behov också senare under året, säger Koskela.

Förutom inkomstgränsen lönar det sig också att kontrollera att de eventuella skatteavdragen som antecknats på skattekortet är uppdaterade. Till skillnad från tidigare överförs inte utgifterna för förvärvande av inkomst automatiskt från skattekortet för föregående år till det nya skattekortet.

Största delen av skattekorten tas i bruk februari

Efter en kontroll och eventuell ändring ska inkomsttagaren lämna det nya skattekortet till utbetalaren av inkomst eller försäkra sig om att utbetalaren får skattekortet automatiskt från Skatteförvaltningens system.

I januari används ännu skattekortet för 2023.

– Ett undantag utgör de skattekort som kunderna själv gjort i december eller januari. Om du har gjort ändringar i ditt skattekort i december är skattekortet giltigt från ingången av året. Om du har gjort ett nytt skattekort i januari är det giltigt genast när det blivit färdigt, säger Koskela.

Mer information till kunder:

Vilka grunder har använts vid beräkningen av skattekortet för 2024?

Sidan har senast uppdaterats 17.1.2024