Fick du inkomster av virtuella valutor i fjol? Deklarera inkomsterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen

Skatteförvaltningens meddelande, 26.4.2023

Till och med 70 procent av de finska kunderna hos en utländsk börs för virtuella valutor deklarerade inte sina inkomster till Skatteförvaltningen. Inkomster av användning och mining av virtuella valutor ska anges i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Det lönar sig att också ange förlusterna.

I fjol deklarerade sammanlagt 16 200 kunder att de fått inkomster av virtuella valutor år 2021.

Skatteförvaltningen uppskattar dock att antalet finländare som får inkomster av virtuella valutor är betydligt större än detta och att det inte betalas skatt för en betydande del av inkomsterna av virtuella valutor.

I fjol fick Skatteförvaltningen data om cirka 3 000 finska kunder hos en utländsk börs för virtuella valutor. Cirka 1 800 av dessa kunder hade inkomster av virtuella valutor för åren 2017–2021.

Av dem som fått inkomster deklarerade 70 procent inte inkomsterna i skattedeklarationen. I skattedeklarationen deklarerade 25 procent av placerarna alla sina inkomster av virtuella valutor helt rätt medan 5 procent deklarerade en del av inkomsterna.

- Tyvärr stödjer detta våra observationer om att oavsett om det är fråga om en finsk eller utländsk börs deklarerar cirka två tredjedelar av placerarna inte sina inkomster av virtuella valutor, säger specialsakkunnig Juho Hasa från Skatteförvaltningen.

I år påminde Skatteförvaltningen med ett textmeddelande 10 000 placerare om att inkomsterna av virtuella valutor ska deklareras.

I framtiden får myndigheterna automatiskt uppgifter från börserna för virtuella valutor
Som bäst strävar Skatteförvaltningen efter att för sin skattekontroll få uppgifter om finländare med hjälp av internationellt informationsutbyte från flera utländska börser för virtuella valutor.

Målet är att skattemyndigheterna i olika länder i framtiden får uppgifter som hänför sig virtuella valutor automatiskt, och att en del av dessa uppgifter eventuellt kan visas redan i den förhandsifyllda skattedeklarationen.

- Vi har strävat efter att främja detta ärende internationellt så att det ska bli lättare än nu att deklarera virtuella valutor och så att alla betalar sina skatter rätt, rättvist och i tid enligt lagen. Det kan hända att vi efter några år automatiskt får uppgifter om största delen av inkomsterna av virtuella valutor, säger Hasa.

Deklarera inkomsterna av virtuella valutor i MinSkatt senast på din utsatta dag

De som år 2022 fått inkomster av användning eller mining av virtuella valutor ska ange inkomsterna i den förhandsifyllda skattedeklarationen. Största delen av löntagarna har den utsatta dagen för skattedeklarationen den 9, 16 eller 23 maj. Det är lättast att komplettera den förhandsifyllda skattedeklarationen i MinSkatt.

Det har skapats inkomster av virtuella valutor som ska deklareras i skattedeklarationen bland annat om du i fjol har

• växlat virtuell valuta till euro eller en annan officiell valuta
  • växlat virtuell valuta till en annan virtuell valuta
  • betalat fakturor med virtuell valuta
  • köpt varor eller tjänster med virtuell valuta
  • deltagit i mining av virtuell valuta.

Inkomst av användning av virtuell valuta beskattas som kapitalinkomst och virtuell valuta av mining som förvärvsinkomst. Som värde på en virtuell valuta används den växelkurs som den virtuella valutan har vid tidpunkten för användningen eller miningen.

Också kostnaderna för anskaffningen av virtuell valuta kan dras av i beskattningen.

Eftersom de beskattningsbara inkomsterna av virtuella valutor ofta baserar sig på kundens egen deklaration lönar det sig att vara särskilt noggrann vid deklarationen.

I november 2022 fick en person exceptionellt mycket publicitet efter att felaktigt ha deklarerat för stora inkomster av virtuella valutor för 2021. Skatteförvaltningen har uppdaterat sin praxis för att de som ogrundat deklarerat för stora inkomster inte längre ska komma med på listan över personer med de största beskattningsbara inkomsterna.

Förluster av att börsen gått i konkurs kan i regel inte dras av i beskattningen

I fjol var kursen för många virtuella valutor exceptionellt låg. Hasa uppmanar att också deklarera förlusterna av placeringarna i skattedeklarationen.

- Också valutor som har sålts med förlust ska deklareras och det lönar sig också att deklarera dem, eftersom förlusterna kan dras av från andra kapitalinkomster för skatteåret i fråga och under de följande fem åren, säger Hasa.

Förluster kan dock inte dras av om de orsakats av att börsen för virtuella valutor har gått i konkurs. Hasa uppskattar att flera tusen finska placerare förlorar placeringar i de konkurser för börser för virtuella valutor som inträffat i fjol.

- Det lönar sig dock att inte mista hoppet eftersom exempelvis Mt. Gox, en av de första börserna för virtuella valutor, hamnade i knipa år 2014 men lyckades returnera en stor del av medlen. Som en följd av detta får hundratals finländare i år tillgångar för ett större eurobelopp än vad de ursprungligen placerat.

Mer information till kunder:

Så här deklarerar du inkomster av virtuella valutor

Sidan har senast uppdaterats 26.4.2023