Betydligt mindre med virtuella valutor deklarerades för beskattningen jämfört med i fjol – en orsak är de lägre kurserna

Skatteförvaltningens meddelande, 8.6.2023

I fjol deklarerades 73 miljoner euro i inkomster av virtuella valutor, vilket är 84 procent mindre än för ett år sedan. Också antalet deklaranter som lämnade uppgifter om inkomster och förluster av virtuella valutor minskade tydligt. Enligt Skatteförvaltningens uppskattning lämnar två av tre placerare inte alls uppgifter om sina inkomster av virtuella valutor för beskattningen.

Enligt preliminära uppgifter har cirka 8 500 personer deklarerat inkomster och förluster av virtuella valutor för 2022. Det är nästan hälften färre än för ett år sedan då fler än 16 000 personer lämnade uppgifter om virtuella valutor för beskattningen för 2021.

- En del av inkomsterna och förlusterna av virtuella valutor deklareras efter den utsatta tiden för skattedeklarationerna och sålunda kompletteras antalet deklaranter ännu. Det är dock helt tydligt att antalet deklaranter kommer att vara mindre än i fjol, säger specialsakkunnig Juho Hasa från Skatteförvaltningen.

För 2022 deklarerades cirka 73 miljoner euro i inkomster av virtuella valutor medan det deklarerades 460 miljoner euro i vinster för 2021. Enligt Hasa är orsaken de lägre kurserna för virtuella valutor.

- Medan värdena på virtuella valutor var exceptionellt höga 2021 sjönk värdet på den populäraste virtuella valutan bitcoin med cirka 60 procent under 2022. På samma sätt gick det också för andra virtuella valutor vilket nu syns i beloppet av de deklarerade vinsterna, säger Hasa.

Beloppet av deklarerade förluster mångdubblades

Beloppet av deklarerade förluster av virtuella valutor var mer än fyra gånger större 2022 jämfört med det föregående året. Allt som allt har mer än 50 miljoner euro i förluster av virtuella valutor deklarerats för i fjol.

- När värdet på placeringarna sjunker håller en del av placerarna fast vid sina innehav för att inte behöva sälja sina placeringar med förlust. Men det kan ju hända att exempelvis inflationen och de högre räntorna har försvagat ekonomin för dem som placerat i virtuella valutor i den mån att de varit tvungna att sälja förlustbringande placeringar, säger Hasa.

Det går att dra av förluster av virtuella valutor från andra kapitalinkomster för skatteåret och under de följande fem åren.

Vinster och förluster av virtuella valutor för 2022 kan deklareras fram till att den egna beskattningen slutförs. Datumet för slutförandet av beskattningen står i beskattningsbeslutet som finns i MinSkatt.

Om beskattningsuppgifter deklareras efter den utsatta dagen för den förhandsifyllda skattedeklarationen kan påföljden bli förseningsavgift eller skatteförhöjning.

Av de finska kunderna hos en utländsk börs för virtuella valutor deklarerade 70 procent inte sina inkomster

Enligt Skatteförvaltningens uppskattning deklareras inte en betydlig del av inkomsterna av virtuella valutor och ingen skatt betalas för dem heller.

I fjol fick Skatteförvaltningen data om cirka 3 000 finska kunder hos en utländsk börs för virtuella valutor. Cirka 1 800 av dessa kunder hade inkomster av virtuella valutor för åren 2017–2021.

Av dem som fått inkomster lämnande 70 procent inte uppgifter om inkomsterna i skattedeklarationen. I skattedeklarationen deklarerade 25 procent av placerarna alla sina inkomster av virtuella valutor helt rätt medan 5 procent deklarerade en del av inkomsterna.

– Tyvärr stödjer detta våra observationer om att oavsett om det är fråga om en finsk eller utländsk börs deklarerar två placerare av tre inte sina inkomster av virtuella valutor, säger Hasa.

I år påminde Skatteförvaltningen 10 000 placerare med ett textmeddelande om att inkomsterna av virtuella valutor ska deklareras.

I framtiden får myndigheterna automatiskt uppgifter från börserna för virtuella valutor
Som bäst strävar Skatteförvaltningen efter att få uppgifter för sin skattekontroll om finländare med hjälp av internationellt informationsutbyte från flera utländska börser för virtuella valutor.

Målet är att skattemyndigheterna i olika länder i framtiden automatiskt får uppgifter som hänför sig virtuella valutor, och att en del av dessa uppgifter eventuellt kan visas redan i den förhandsifyllda skattedeklarationen.

– Vi har strävat efter att främja detta ärende internationellt så att det ska bli lättare än nu att deklarera virtuella valutor och så att alla betalar sina skatter rätt, rättvist och i tid enligt lagen. Det är möjligt att vi om några år får uppgifter automatiskt om största delen av inkomsterna av virtuella valutor, säger Hasa.

Mer information till kunder:

Så här deklarerar du inkomster av virtuella valutor

Sidan har senast uppdaterats 8.6.2023