Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden

Finländarna köpte varor och tjänster från utländska nätbutiker för nästan en halv miljard euro i juli–december – Finland fick in 116 miljoner euro i moms

Skatteförvaltningens meddelande, 7.3.2022

Tack vare lagändringar har Skatteförvaltningen betydligt bättre inblick än tidigare i hur stora skatteintäkter den internationella näthandeln ger Finland.

Under den senare halvan av 2021 köpte finländarna varor och tjänster till ett värde på totalt 492 miljoner euro från sådana utländska nätbutiker som har registrerat sig i de särskilda ordningarna för moms.

Det flöt in sammanlagt 116 miljoner euro i moms till Finland för dessa inköp, vilket är cirka 0,6 procent av all moms som inflöt ifjol. I näthandel betalas momsen i allmänhet till det land i vilket köparen har sin adress.

EU:s gemensamma system underlättar betalningen av skatter till andra länder

Skatteförvaltningen har nu en betydligt bättre inblick i den moms som inflyter från den internationella näthandeln. Bakgrunden till detta är EU:s reform av mervärdesbeskattningen. Som en del av reformen togs beskattningsordningen One Stop Shop (OSS) i bruk i början av juli 2021.

-          Företagen har redan under det första halvåret på ett bra sätt tagit i bruk OSS-systemet. I och med reformerna inflöt det dubbelt mer skatteintäkter via systemen under den senare hälften av året jämfört med situationen under det tidigare systemet, berättar överinspektör Annaliisa Pöyhönen från Skatteförvaltningen.

Företagen som har anslutit sig till OSS-systemet kan lättare än tidigare deklarera och betala moms till alla EU-länder i vilka de har konsumentkunder.

-        Det nya systemet har betydligt underlättat den administrativa bördan speciellt för sådana företag som i sina nätbutiker säljer varor eller tjänster till konsumenter i flera olika länder. Tidigare var företagen tvungna att registrera sig som momsskyldiga i varje land där de hade kunder, säger Pöyhönen.

Nu kan företag som bedriver konsumenthandel i EU registrera sig i OSS-systemet i ett EU-land och sköta sina momsförpliktelser via denna så kallade identifieringsmedlemsstat.

Finländska företag kan betala skatterna till övriga EU-länder i MinSkatt

Totalt 854 finländska nätbutiker som säljer till utländska kunder har registrerat sig i OSS-systemet. Finländska näthandelsföretag kan sköta momsen för utländska försäljningar i MinSkatt.

Om ett företag säljer varor eller tjänster till konsumentkunder i andra EU-länder för över 10 000 euro per år lönar det sig att ansluta till OSS-systemet. Det är dock frivilligt för företaget att använda OSS-systemet och företaget kan också registrera sig som momsskyldigt i alla de medlemsstater där det har konsumentkunder.

Billiga varor från Kina har liten inverkan på skatteintäkterna

Sommaren 2021 började moms också tas ut på inköp på under 22 euro från länder utanför EU. Pöyhönen uppskattar att beskattningen av billiga varor från Kina har haft en relativt liten inverkan på momsen som inflyter från utländska näthandelsköp.

-        Det flyter in mindre moms i euro på små köp än på stora. Dessutom visar europeisk statistik att det allt som allt i EU-länderna har gjorts relativt måttliga mängder nätköp av litet värde från länder utanför EU. Det kan alltså hända att ändringarna i beskattningen och förtullningspraxisen har gjort att europeiska konsumenter nu föredrar varor från företag som verkar inom EU, säger Pöyhönen.

Under andra halvan av 2021 gjordes 82 procent av utländska näthandelsköp från nätbutiker i andra EU-länder.

Tidigare om detta:

EU-reformen av mervärdesbeskattningen träder i kraft om tre dagar – vad ändras 1.7.2021?

Sidan har senast uppdaterats 7.3.2022