Skatteförvaltningens brev kommer endast elektroniskt nästa år
Nyhet, 23.10.2025Från och med året 2026 levereras Skatteförvaltningens och andra myndigheters brev endast elektroniskt till alla dem som använder e-tjänster, till exempel MinSkatt. Endast de som inte använder e-tjänster får brev på papper.
Suomi.fi-meddelanden ersätter breven på papper den 12 januari 2026. Då skapas det automatiskt en elektronisk Suomi.fi-postlåda i samband med inloggningen i en e-tjänst för alla de myndiga personer som använder någon elektronisk myndighetstjänst och som ännu inte har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden. I fortsättningen kommer brev, beslut och fakturor från myndigheter i postlådan. Ett undantag utgör post från Skatteförvaltningen, den kommer också i fortsättningen endast till MinSkatt. Det kommer information till Suomi.fi-meddelanden när det finns post för personen i MinSkatt.
Det går att gå tillbaka från Suomi.fi-meddelanden till att motta papperspost genom att meddela om det i inställningarna i Suomi.fi-meddelanden. Pappersposten är i kraft sex månader i taget. Därefter börjar brev på nytt komma till Suomi.fi-meddelanden om personen loggar in med Suomi.fi-identifikationen i vilken som helst e-tjänst.
Ändringen påverkar inte de personer som inte själv identifierar sig i tjänster med ett eget identifieringsverktyg utan har gett en annan person fullmakt att sköta ärenden på sina vägnar.
Om du använder MinSkatt får du din skattepost endast där
Från och med den 12 januari 2026 kommer posten från Skatteförvaltningen endast till MinSkatt för alla de personer som använder MinSkatt för skatteärenden.
- Det finns en stor grupp personer som smidigt använder MinSkatt men ändå får papperspost från oss. De har alltså nödvändiga kunskaper och apparatur för att använda e-tjänster och får i fortsättningen skatteposten endast elektroniskt till MinSkatt även om de har tackat nej till Suomi.fi-meddelanden och får annan myndighetspost på papper, berättar Joonas Jarva, produktägare för MinSkatt.
I samband med inloggningen frågar MinSkatt efter en e-postadress eller ett telefonnummer.
- Det lönar sig att ge kontaktuppgifterna eftersom Skatteförvaltningen skickar ett meddelande till e-posten eller telefonnumret när det finns skattepost för personen i MinSkatt. Om inga kontaktuppgifter ges måste personen komma ihåg att besöka MinSkatt regelbundet för att se om det finns brev för hen där, påpekar Jarva.
Det går att få post från Skatteförvaltningen på papper om personen inte använder Suomi.fi-meddelanden och meddelar Skatteförvaltningen att hen inte använder MinSkatt för skatteärenden. Meddelandet kan lämnas i MinSkatt efter att ändringen har trätt i kraft.
Läs mer:
Prioritering av det digitala: Brev endast elektroniskt år 2026
Suomi.fi-meddelanden och elektronisk skattepost – vad ändras 2026?
Från och med 2026 skickas myndighetspost i första hand elektroniskt – ändringen omfattar cirka två miljoner personer (Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata)