Skatteförvaltningens tjänster har driftsavbrott från fredagen den 14 november kl. 16.30 till tisdagen den 18 november kl. 8.00 på grund av en systemuppdatering. Sköt dina skatteärenden före avbrottet. Läs mer

Suomi.fi-meddelanden och elektronisk skattepost –vad ändras 2026?

Från och med året 2026 levereras Skatteförvaltningens och andra myndigheters brev endast elektroniskt till alla dem som använder e-tjänster, såsom MinSkatt.

För tillfället baserar sig det elektroniska leveranssättet på samtycke, det vill säga på valet att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden för privatpersoners del och elektronisk skattepost för företags del. I och med den lagstiftningsförändring som nu bereds ska leveranssättet för post bli elektroniskt för alla dem som använder e-tjänster. Endast de som inte använder e-tjänster får brev på papper. Skatteförvaltningen skickar också i fortsättningen brev på papper i vissa situationer, till exempel till intressebevakare.

Vad innebär det här för dig? Besvara följande frågor så får du anvisningar som lämpar sig i din situation.


Sidan har senast uppdaterats 23.10.2025