En arbetstagare på Skatteförvaltningen har granskat kunduppgifter utan tillstånd
Nyhet, 12.2.2025Skatteförvaltningen har fått reda på att en arbetstagare på Skatteförvaltningen har granskat sådana kunduppgifter som inte hör till hens arbetsuppgifter. Tills vidare har det inte framkommit att uppgifter har vidarebefordrats eller missbrukats. Den olovliga granskningen av uppgifter uppdagades i Skatteförvaltningens egen övervakning. Arbetstagaren i fråga har inte längre tillgång till Skatteförvaltningens arbetsverktyg och inte heller datasystem.
Skatteförvaltningen beklagar det som har hänt.
Skatteförvaltningen har vidtagit omedelbara åtgärder och kontaktar berörda kunder så snabbt som möjligt. Kontakten sker per brev eller elektroniskt i MinSkatt om kunden har tagit i bruk elektronisk skattepost. Skatteförvaltningen poängterar att den i det här ärendet inte kontaktar kunder per telefon, textmeddelande och inte heller per e-post för att be om personliga uppgifter. Kunderna behöver inte kontakta Skatteförvaltningen.
En polisanmälan har gjorts och dataombudsmannen kontaktats. Kommunikationsansvaret för ärendet överförs nu till polisen.