Skatteförvaltningens tjänster har driftsavbrott från fredagen den 14 november kl. 16.30 till tisdagen den 18 november kl. 8.00 på grund av en systemuppdatering. Sköt dina skatteärenden före avbrottet. Läs mer

Bokförare: Kontrollera e-postmeddelandeinställningarna i MinSkatt senast den 12 november

Nyhet, 15.10.2025

Förbättringen av hur de personers e-postadresser som sköter ett företags ärenden syns i MinSkatt blir aktuell i november. Samtidigt ändras sättet att anmäla och ändra e-postadresser.

Om du sköter flera företags skatteärenden ska du redan nu försäkra dig om att du har e-postmeddelandena i MinSkatt i din användning.

När din e-postadress finns i användaruppgifterna i MinSkatt och du senast den 12 november har tagit emot meddelanden om minst en typ av händelser (t.ex. betalningspåminnelser eller skatteslag), överför vi din e-postadress och ditt namn automatiskt till företagets uppgifter i MinSkatt i samband med uppdateringen i november. Efter uppdateringen hanteras e-postadresserna i företagets uppgifter.

Kontrollera följande redan nu:

  1. Har e-postadressen antecknats i användarprofilen? Om den inte har antecknats där ska du lägga till e-postadressen.
  2. Är valet Ja markerad för e-postmeddelanden? Om den inte är markerad ska du ändra valet till Ja senast den 12 november. Du får e-postmeddelandena i din användning och behöver inte efter ändringen själv skriva din e-postadress separat i alla de företags uppgifter vars skatteärenden du sköter.

Vad ändras i november?

För tillfället finns e-postadressen endast i användarprofilen i MinSkatt. Om du tar emot e-postmeddelanden om ett företags skatteärenden efter ändringarna i november ska e-postadressen också finnas i den nya punkten i MinSkatt på fliken Kunduppgifter för företaget.

När du har rätt att sköta alla skatteärenden för ett företag eller en näringsidkare antingen på basen av att du har firmateckningsrätt eller fullmakten Hantering av skatteärenden kan du på fliken Kunduppgifter

  • se vilka e-postadresser har lats till i företagets uppgifter
  • lägga till eller ta bort e-postadresser
  • välja de händelser i företagets skatteärenden om vilka du vill få e-postmeddelanden när samma e-postadress finns både i användarprofilen och på fliken Kunduppgifter.

I fortsättningen kan du i användarprofilen välja de händelser om vilka du vill få e-postmeddelanden endast när din e-postadress också finns i företagets uppgifter.

Håll e-postadresserna uppdaterade i MinSkatt

När du får en ny rättighet eller fullmakt att sköta företagets skatteärenden och vill ta emot e-postmeddelanden om företaget ska du lägga till din e-postadress i företagets uppgifter.

Om du har någon annan Suomi.fi-fullmakt än Hantering av skatteärenden kan du inte heller i fortsättningen få e-postmeddelanden om företagets skatteärenden.

Om firmateckningsrätten eller fullmakten Hantering av skatteärenden upphör att gälla, raderas inte e-postadressen i MinSkatt automatiskt utan den ska separat tas bort från företagets uppgifter. Du kan inte längre själv sköta ärenden på företagets vägnar i MinSkatt i den här situationen utan någon som sköter företagets ärenden ska ta bort din e-postadress från företagets uppgifter.

Så här beställer du i MinSkatt e-postmeddelanden om företagets skatteärenden


Sidan har senast uppdaterats 15.10.2025