Driftsavbrott i MinSkatt från den 18 till den 21 november – sköt dina skatteärenden i tid

Nyhet, 11.11.2022

MinSkatt har driftsavbrott på grund av att datasystemen uppdateras i slutet av november.

Driftsavbrottet börjar på fredagen den 18 november klockan 15.30 och slutar på måndagen den 21 november klockan 9. Under driftsavbrottet går det inte att logga in i MinSkatt och inga skatteärenden kan skötas via tjänsten.

Skatteförvaltningen rekommenderar att sköta eventuella skatteärenden redan före avbrottet.

Observera särskilt följande saker under driftsavbrottet

  • Skattekort: Det går inte att få skattekort i MinSkatt mellan fredagen den 18 november klockan 15.30 och måndagen den 21 november klockan 9. Från och med måndagen den 21 november klockan 9 går det att få ett skattekort i MinSkatt, på skattebyrån eller via telefonservicen (tfn 029 497 000).
  • Betalning av skatter: Mellan fredagen den 18 november klockan 15.30 och måndagen den 21 november klockan 9 kan du inte betala någon skatt via MinSkatt och du får inte heller betalningsuppgifter för att betala skatter. Du kan betala skatter i din nätbank – om du betalar i nätbanken ska du hämta konto- och referensnumret för betalningen från MinSkatt i god tid före avbrottet. Du kan ringa telefonservicen (tfn 029 497 027) och fråga efter betalningsuppgifterna från och med måndagen den 21 november klockan 9. I MinSkatt kan du hämta betalningsuppgifter och betala skatter igen från och med måndagen den 21 november klockan 9.
  • Sammandragsdeklarationer för moms på EU-försäljningar: Det går inte att lämna deklarationer i MinSkatt från och med fredagen den 19 november klockan 15.30 – det lönar sig att lämna deklarationerna redan före driftsavbrottet. Det går att lämna deklarationer via tjänsten Ilmoitin.fi, men de behandlas först efter avbrottet. I MinSkatt kan deklarationer lämnas igen från och med måndagen den 21 november klockan 9.
  • Skatteskuldsintyg: Skatteskuldsregistret är inte tillgängligt under serviceavbrottet den 19 och den 20 november. Skatteskuldsintyg på skatter som förfallit till betalning och är obetalade kan åter fås från kundtjänsten från och med måndagen den 21 november klockan 9.
  • Api-gränssnitten: Gränssnitten stängs på lördagen den 19 november klockan 01 och öppnas senast på söndagen den 20 november klockan 17.
  • Tjänsterna Ilmoitin.fi och Lomake.fi: Under driftsavbrottet kan du lämna deklarationer och anmälningar via tjänsterna Ilmoitin.fi och Lomake.fi och också från ditt eget program via operatorn, men vi behandlar deklarationerna och anmälningarna först efter driftsavbrottet. Den deklaration, anmälan eller de uppgifter som du lämnat registreras dock enligt dagen då du skickat dem.
  • Palkka.fi: Du kan beräkna löner normalt och anmälningarna skickas till inkomstregistret men de överförs inte till MinSkatt under avbrottet. Anmälningarna överförs till MinSkatt efter avbrottet. Under avbrottet förmedlas inte heller följande uppgifter från Skatteförvaltningen till Palkka.fi:
    • ändringar i uppgifterna om betalningsperioder i MinSkatt
    • elektroniska skattekortsuppgifter från Skatteförvaltningen
    • arbetsgivarregisterändringar (tillfälliga/regelbundna arbetsgivare).
  • Skattenummer: Skattenummerregistret är ur bruk mellan fredagen den 18 november klockan 15.30 och måndagen den 21 november klockan 9. På grund av driftsavbrottet kan du inte få ett skattenummer eller bli införd i skattenummerregistret mellan lördagen den 19 och söndagen den 20 november 2022. Läs mer: Skattenummerregistret

Efter driftsavbrottet finns det nya egenskaper i MinSkatt – läs mer: Nytt i MinSkatt i november

Sidan har senast uppdaterats 11.11.2022