Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

OmaVerossa on viikonlopun ja maanantain kestävä käyttökatko – hoida veroasiasi ajoissa

Uutinen, 10.11.2025

OmaVerossa on käyttökatko tulevana viikonloppuna ja maanantaina. Käyttökatkon aikana et voi hoitaa veroasioita OmaVerossa, esimerkiksi tilata uutta verokorttia tai maksaa veroja. Käyttökatko vaikuttaa myös asiakaspalveluun: maanantaina palvelemme vain rajoitetusti. Hoida siis mahdolliset veroasiasi hyvissä ajoin ennen katkoa.

Käyttökatkossa on kyse vuosittaisesta järjestelmäpäivityksestä. Normaalia pidempi käyttökatko tarvitaan, jotta järjestelmään saadaan tehtyä yritysten verojen maksamiseen tulevat muutokset.

Käyttökatkon vaikutukset – huomioi erityisesti seuraavat asiat

OmaVero

  • OmaVero sulkeutuu perjantaina 14.11. klo 17, jolloin kaikki käyttäjät kirjataan automaattisesi ulos. Palvelun kirjautuminen estetään jo klo 16.30.
  • OmaVero avautuu tiistaina 18.11. klo 8.

Käyttökatkon aikana et voi kirjautua OmaVeroon hoitamaan veroasioita, esimerkiksi maksamaan veroja. Voit kuitenkin maksaa veroja verkkopankissa, mutta muista hakea tarvittavat maksutiedot OmaVerosta ajoissa ennen käyttökatkoa.

Asiakaspalvelu

Maanantaina 17.11. asiakaspalvelumme on avoinna rajoitetusti ja voimme antaa vain yleisneuvontaa. Virkailijamme eivät pääse asiakastietoihin, minkä vuoksi emme voi esimerkiksi tehdä verokortteja. Suurin osa palvelunumeroistamme on suljettu.

Palvelemme normaalisti jälleen tiistaina 18.11. klo 9 alkaen.

Vaikutukset muihin Verohallinnon palveluihin

  • Veronumerorekisteri: Veronumerorekisteri ei ole käytössä käyttökatkon aikana. Et voi saada veronumeroa eikä sinua voida merkitä veronumerorekisteriin. Lisätietoja: Veronumerorekisteri
  • Verovelkatodistukset: Verovelkarekisteri ei ole käytössä käyttökatkon aikana. Verovelkatodistuksia saa jälleen OmaVerosta ja asiakaspalvelustamme tiistaista 18.11. alkaen.
  • Vero.fi: Verohallinnon verkkosivut ovat avoinna normaalisti, vaikka OmaVero on suljettuna. Vain laskurit, esimerkiksi veroprosenttilaskuri, eivät toimi.
  • Ohjelmistorajapinnat (API): Rajapinnat sulkeutuvat pe 14.11. klo 22 ja avautuvat viimeistään su 16.11. klo 17, mahdollisesti jo aiemmin.
  • Ilmoitin.fi-palvelu: Käyttökatkon aikana voit antaa ilmoituksia Ilmoitin.fi-palvelussa sekä omasta ohjelmistosta operaattorin välityksellä, mutta käsittelemme ilmoitukset vasta käyttökatkon jälkeen. Antamasi ilmoitus tai tiedot kirjataan ilmoituksen lähetyspäivän mukaan.
  • Tulorekisteri: Palvelua voi käyttää ja ilmoituksia antaa normaalisti. Käyttökatkon aikana ilmoitetut tiedot näkyvät kuitenkin OmaVerossa vasta keskiviikkona 19.11.
  • Positiivinen luottotietorekisteri: Palvelua voi käyttää normaalisti
  • Palkka.fi: Palvelussa voi laskea palkkoja ja ilmoitukset lähetetään normaalisti tulorekisteriin, mutta tiedot siirtyvät OmaVeroon vasta katkon jälkeen. Katkon aikana Palkka.fi-palvelussa ei voi hakea tietoja Verohallinnon järjestelmästä, esimerkiksi työntekijöiden verokorttitietoja.

Miksi järjestelmäpäivitys tarvitaan ja muuttuuko OmaVero?

Järjestelmäpäivityksen jälkeen OmaVero näyttää edelleen samalta tutulta palvelulta. Palveluun tehdään esimerkiksi joitakin käytettävyysparannuksia.

Järjestelmäpäivityksen suurin muutos on verojen maksamisen uudistuminen yhteisöasiakkailla, esimerkiksi osakeyhtiöillä. Jatkossa yhteisöasiakkaat voivat maksaa verot yhdellä viitenumerolla, useiden verolajikohtaisten viitenumeroiden sijaan. Yleinen viitenumero on yrityskohtainen.

Lisäksi päivityksellä valmistaudutaan myös muihin tuleviin muutoksiin. Lisätietoja: vero.fi/muutoksia


Sivu on viimeksi päivitetty 10.11.2025