Verohallinto muistuttaa kuolinpesiä valtakirjasta veroasioiden hoitoa varten

Uutinen, 24.10.2024

Valtakirja veroasioiden hoitoa varten varmistaa, että kuolinpesä saa veropostin oikeaan osoitteeseen. Kun valtakirja on tehty Verohallintoon, valtuutettu voi esimerkiksi ilmoittaa kuolinpesän tilinumeron ja antaa kuolinpesän veroilmoitukset itsenäisesti, ilman jokaisen osakkaan allekirjoitusta.

Valtakirja veroasioiden hoitoa varten on suositeltavaa tehdä jo perunkirjoitustilaisuudessa tai mahdollisimman pian sen jälkeen. Kuolinpesän osakkaat voivat kuitenkin tehdä valtakirjan koska tahansa – olennaista on se, että siihen tarvitaan jokaisen osakkaan allekirjoitus.

– Jos kuolinpesä ei ole tehnyt valtakirjaa veroasioiden hoitoa varten ja kuolinpesän yhteyshenkilö muuttaa, hänen osoitteensa ei päivity automaattisesti Verohallinnon tietoihin, kertoo prosessivastaava Marja Rintamäki.

Esimerkiksi keväällä 2024 Verohallintoon on palautunut noin 4 600 kuolinpesille osoitettua esitäytettyä veroilmoitusta, joissa on ollut virheellinen osoite.

Valtakirja varmistaa sen, että ainakin yksi henkilö on rekisteröity kuolinpesän yhteyshenkilöksi Verohallintoon. Silloin myös tieto osoitteenmuutoksesta päivittyy samalla, kun valtuutettu tekee osoitteenmuutoksen Digi- ja väestötietovirastoon.

Valtakirjan voi tehdä paperilomakkeella

Kuolinpesän osakkaat voivat valtuuttaa esimerkiksi keskuudestaan yhden osakkaan.

Valtuutuksen voi antaa paperilomakkeella, joka jokaisen osakkaan täytyy allekirjoittaa. Lomake lähetetään postitse Verohallintoon.

– Jos kuolinpesä lähettää valtakirjan Verohallintoon kuluvan vuoden aikana, saa valtuutettu ensi keväänä kuolinpesän veroilmoitukset omaan osoitteeseensa, sanoo Marja Rintamäki.

Verohallintoa varten tehty valtakirja koskee vain veroasioiden hoitamista, ei kuolinpesän kaikkia asioita. Valtuutettu voi hoitaa veroasioita paperilomakkeilla, puhelimitse ja Verohallinnon palvelupisteissä.

Jos kuolinpesän osakkaat eivät voi tai halua tehdä valtakirjaa veroasioiden hoitoa varten, osoitetiedot on kuitenkin tärkeää pitää ajan tasalla. Vero.fi:ssä on ohjeet, joiden avulla yhteyshenkilön osoitteenmuutoksen voi tehdä.

Sähköinen asiointi vaatii Y-tunnuksen ja Suomi.fi-valtuuden

Sähköinen asiointi OmaVerossa on mahdollista vain sellaisille kuolinpesille, joilla on jo valmiiksi Y-tunnus. Lisäksi kuolinpesän osakkaiden täytyy antaa erillinen Suomi.fi-valtuus veroasioiden hoitoa varten sille, joka hoitaa kuolinpesän asioita OmaVerossa.

Kuolinpesällä on Y-tunnus esimerkiksi silloin, kun kuolleella henkilöllä on elinaikanaan ollut toiminimi tai hän on harjoittanut maataloutta tai metsätaloutta. Kuolinpesä ei voi saada Y-tunnusta pelkästään sähköistä asiointia varten.

Kun kuolinpesällä on Y-tunnus, osakkaat voivat antaa Suomi.fi-valtuuden tekemällä valtuushakemuksen Suomi.fi-palvelussa. Suomi.fi-valtuuksista on tulossa opastusta kuolinpesille marraskuussa infotilaisuudessa, johon voi jo ilmoittautua.

Lisätietoa

Sivu on viimeksi päivitetty 24.10.2024