Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Tuotantovarmenteen haku ulkomaalaiselle, jolla ei ole suomalaista tunnistautumisvälinettä

Ulkomaan kansalaisen tunnistuspalvelun eli Finnish Authenticator -tunnistuspalvelun avulla ulkomaalaiset voivat käyttää niitä Suomen julkishallinnon asiointipalveluja, jotka ovat ottaneet käyttöön tunnistautumisen Finnish Authenticator -sovelluksella.

Sovelluksella tunnistautuminen on tarkoitettu ulkomaalaisille, joilla ei ole suomalaista tunnistusvälinettä.

Hae Suomi.fi-valtuus ja tuotantovarmenteet

Kun olet ottanut Finnish Authenticator -sovelluksen käyttöön, voit hakea tuotantovarmenteet Varmennepalvelusta. Huomaa kuitenkin, että tarvitset tuotantovarmenteiden hakemiseksi erillisen Suomi.fi-valtuuden. Katso käytössä olevat Suomi.fi-valtuudet Varmennepalvelussa asiointiin.

Näin haet tuotantovarmenteet Varmennepalvelusta

Suositeltava tapa:

  1. Hae valtuushakemuksella valtuutusoikeudet yrityksen vastuuhenkilölle tai henkilölle, jolla on nimenkirjoitusoikeus. Hae hänelle valtuutusoikeudet seuraaviin asioihin:
    • Valtuus verotukseen, tulotietoihin ja luottotietoihin liittyvän rajapintahakemuksen tekemistä ja varmenteiden tilaamista varten. Rajapintahakemus tarvitaan ennen tuotantovarmenteen tilaamista.
    • Valtuus verotukseen, tulotietoihin ja luottotietoihin liittyvien varmenteiden tilaamista ja noutamista varten. Lue ohje valtuushakemuksen tekemiseen (Suomi.fi).
  2. Lue ohje valtuuttamiseen:

    Ulkomaalaisena voit hoitaa yrityksen veroasioita OmaVerossa tai valtuuttaa jonkun muun hoitamaan niitä. Tämä ohje on tarkoitettu sinulle, joka olet ulkomaalainen yrityksen nimenkirjoittaja ja hoidat itse ulkomaisen tai suomalaisen yrityksen veroasioita Suomessa.

    Jos sinulla ei ole suomalaista henkilötunnusta ja suomalaista tunnistusvälinettä, tarvitset sähköistä asiointia varten

    • ulkomaalaisen tunnisteen eli UID-tunnisteen sekä Finnish Authenticator -sovelluksen sähköiseen tunnistautumiseen
    • Suomi.fi-valtuuden.

    UID-tunnistetta ja Suomi.fi-valtuutta pitää hakea erikseen tämän ohjeen mukaisesti. Jos ulkomaisella yrityksellä on jo Y-tunnus, käytä sitä, kun haet Suomi.fi-valtuutta.

    Huomaa! Ulkomaalaiselle valtuutetulle annettu Suomi.fi-valtuus on voimassa enintään 3 vuotta. 3 vuoden jälkeen valtuutta pitää hakea tarpeen mukaan uudestaan.

    1. Ennen kuin alat tehdä valtuushakemusta

    • Varaa riittävästi aikaa.
    • Tarvitset valtuushakemukseen:
      • Kaupparekisteriotteen tai muun selvityksen siitä, että sinulla on oikeus toimia yrityksen nimissä, jos yritystä ei ole rekisteröity Suomen kaupparekisteriin. Asiakirjan pitää olla alkuperäinen ja oikeaksi todistettu.
      • Kopion jokaisen allekirjoittajan voimassa olevasta passista tai henkilökortista. Kopion pitää olla alkuperäinen ja oikeaksi todistettu.
      • Lue tarkemmat ohjeet Digi- ja väestötietoviraston sivuilta: Virkailijavaltuuttamispalvelu: Ulkomaisten asiakirjojen oikeaksi todistaminen
      • Ulkomaalaisen tunnisteen eli UID-tunnisteen – ja Finnish Authenticator -sovelluksen varsinaiseen asiointiin.

    2. Rekisteröi ulkomaalaisen tunniste eli UID-tunniste

    Tarvitset ulkomaalaisen tunnisteen ja Finnish Authenticator -sovelluksen, jotta voit hakea Suomi.fi-valtuuksia ja tunnistautua sähköisiin asiointipalveluihin, kuten OmaVeroon.

    • Jos sinulla on suomalainen henkilötunnus ja suomalainen tunnistusväline, sinun ei tarvitse hakea ulkomaalaisen tunnistetta. Siirry ohjeen kohtaan 3.
    • Rekisteröidy ulkomaalaisen henkilön tunnistuspalveluun, jotta saat UID-tunnisteen. Lue ohjeet Suomi.fi-sivustolta: Finnish Authenticator -sovelluksen käyttöönotto
    • Lataa sovelluskaupasta mobiilisovellus, jonka nimi on Finnish Authenticator.
    • Tunnistaudu lähettämällä Finnish Authenticatorin avulla kasvokuva itsestäsi eli selfie sekä kuva virallisesta henkilöllisyystodistuksestasi, kuten passista tai henkilökortista. Huomaa! Tunnistautuminen pitää tehdä loppuun asti, jotta voit hakea Suomi.fi-valtuuksia.
    • Kun saat ilmoituksen, että tunnistusväline eli mobiilisovellus Finnish Authenticator on käytössä, voit hakea Suomi.fi-valtuuksia.

    3. Tee valtuushakemus, jolla haet ensin valtuutusoikeutta

    Ennen kuin aloitat hakemuksen täyttämisen
    • Selvitä, mitä valtuuksia tarvitset: Suomi.fi-valtuuksia on erilaisia. Jos haet valtuutta, jonka nimi on Veroasioiden hoito, voit hoitaa yrityksen kaikkia veroasioita. Jos taas haet esimerkiksi valtuutta, jonka nimi on Veroilmoittaminen, et voi asioida OmaVerossa mutta voit antaa ilmoituksia yrityksen puolesta Ilmoitin.fi-palvelussa.
    • Valtuushakemuksella haetaan valtuutusoikeutta tai edustajan valtuutusoikeutta.
      • Valtuutusoikeus täytyy hakea niitä asioita varten, jotka yrityksen pitää hoitaa sähköisesti. Valtuutusoikeuden voi rekisteröidä yhdelle tai useammalle henkilölle. Henkilö, jolla on valtuutusoikeus, voi kirjautua Suomi.fi:n valtuudet-palveluun ja antaa siellä omatoimisesti asiointivaltuuden joko itselleen, yrityksen työntekijälle tai tilitoimistolle. Asiointivaltuuden avulla voi hoitaa esimerkiksi yrityksen veroasioita sähköisesti.
      • Edustajan valtuutusoikeuden voi hakea henkilölle, jonka edustama yritys tai yhteisö on saanut valtuuden toiselta henkilöltä, yritykseltä tai yhteisöltä. Kun henkilöllä on edustajan valtuutusoikeus, hän voi antaa edustamisvaltuuksia toisille henkilöille. Edustamisvaltuuden saanut taas voi hoitaa edustamansa yrityksen tai yhteisön nimissä sen asioita, joka on valtuuttanut yrityksen tai yhteisön.
    • Valtuushakemus pitää tehdä Suomi.fi-verkkopalvelussa. Kun siirryt linkistä Suomi.fi:hin, tämä ohje jää auki toiseen välilehteen. Voit siis halutessasi käyttää apuna tämän sivun ohjetta, kun täytät hakemusta.
    Ohje valtuushakemuksen täyttämiseen

    Siirry Suomi.fi:hin sivulle Hakemuksella valtuuttaminen (avautuu uuteen välilehteen)

    Selvitä ensin vaatimukset ja hakemukseen tarvittavat liitteet Suomi.fi-sivun kohdasta 1. Tee sen jälkeen hakemus kohdasta 2.

    1. Vaihe 1/10 Valtuuttaja:
      • Valitse kohta, joka vastaa yritystäsi. Huomaa! Jos ulkomaisella yrityksellä on Y-tunnus, käytä sitä, kun haet Suomi.fi-valtuutta.
        • "Suomalainen yritys tai yhteisö, jolla on Y-tunnus"
        • "Ulkomainen yritys tai yhteisö, jolla on suomalainen Y-tunnus"
        • "Ulkomainen yritys, jolla ei ole suomalaista Y-tunnusta"
    2.  Vaihe 2/10 Valtuuttajan tilanne:
      • Valitse "Allekirjoittaja on henkilö, joka on oikeutettu edustamaan valtuuttajaa".
    3. Vaihe 3/10 Valtuuttajan tiedot:
      • Jos olet valinnut vaiheessa 1 "Suomalainen yritys tai yhteisö, jolla on Y-tunnus" tai "Ulkomainen yritys tai yhteisö, jolla on suomalainen Y-tunnus":
        • Kirjoita yrityksen Y-tunnus kohtaan "Organisaation Y-tunnus".
        • Kirjoita yrityksen nimi kohtaan "Organisaation nimi".
      • Jos olet valinnut vaiheessa 1"Ulkomainen yritys, jolla ei ole suomalaista Y-tunnusta":
        • Valitse maatunnus yrityksen kotivaltion mukaan.
        • Ilmoita arvonlisäveronumero eli alv-numero tai rekisteröintimaan yritystunnus.
        • Ilmoita valtuuttajan nimi eli yritys, jolle haet valtuutta.
    4. Vaihe 4/10 Valtuustyyppi: Valitse "Valtuutusoikeus".
      • Valtuutusoikeus tarkoittaa sitä, että sen jälkeen kun Digi- ja väestötietovirasto (DVV) on rekisteröinyt valtuutusoikeuden, voit antaa muille henkilöille – myös itsellesi – ja yrityksille asiointivaltuuksia yrityksen asioiden hoitoa varten.
      • Asiointivaltuus tarkoittaa Suomi.fi-valtuutta, jonka avulla valtuuden saaja pääsee käytännössä hoitamaan yrityksen asioita. Esimerkiksi Veroasioiden hoito -asiointivaltuuden avulla pääset asioimaan OmaVerossa. Kun sinulla on valtuutusoikeus, voit antaa asiointivaltuuden veroasioiden hoitoa varten Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa.
    5. Vaihe 5/10 Valtuutettu: Jatka seuraavaan vaiheeseen.
    6. Vaihe 6/10 Valtuutetun tiedot:
      • Valitse tunnisteen tyypiksi "suomalainen henkilötunnus", jos sinulla on suomalainen henkilötunnus. Muussa tapauksessa valitse "ulkomaalaisen tunniste (UID)".
      • Kirjoita oma henkilötunnuksesi tai ulkomaalaisen tunnisteesi, etunimesi ja sukunimesi. Tässä kohdassa ilmoitetaan siis sen henkilön henkilötunnus, etunimi ja sukunimi, jolle haetaan valtuutusoikeutta.
      • Valitse painike "Lisää valtuutetuksi".
      • Lisää tässä vaiheessa vain niiden henkilöiden tiedot, joille haetaan valtuutusoikeutta. Muista valita tietojen lisäämisen jälkeen painike "Lisää valtuutetuksi".
    7. Vaihe 7/10 Valtuusasiat: Kirjoita kenttään "Rajaa sanalla" esimerkiksi sana "omavero" tai "veroasia". Valitse tässä kohdassa kaikki ne asiat, joissa haluat valtuuttaa yrityksen puolesta. Jos valitset valtuuden, jonka nimi on Veroasioiden hoito, sen avulla valtuuden saanut voi hoitaa kaikkia yrityksen veroasioita. Veroilmoittaminen-valtuuden avulla ei voi asioida sähköisessä asiointipalvelussa OmaVerossa. Huomaa, että tässä tilanteessa ei tarvitse ottaa tarkennetta käyttöön. Siksi siirryt hakemuksen vaiheesta 7 suoraan vaiheeseen 9.
    8. Vaihe 9/10 Voimassaolo: UID-tunnisteelle annettu valtuus voi olla voimassa enintään 3 vuotta. Henkilötunnukselle annettu valtuus voi olla voimassa enintään 25 vuotta. Valitse, mistä alkaen valtuutusoikeus on voimassa ja mikä on sen viimeinen voimassaolopäivä. Huomaa, että valtuutusoikeus pitää muistaa uusia itse – vanhentuneesta valtuutusoikeudesta ei tule erillistä muistutusta.
    9. Vaihe 10/10 Valtuuden tiedot: Tarkista, että tiedot ovat oikein. Muokkaa tietoja tarvittaessa. Tämän vaiheen jälkeen et voi enää tehdä muutoksia hakemukseen.
    10. Jatka tekemään hakemus valmiiksi:
      • Vastaa kysymykseen, onko jollakin allekirjoittajista edunvalvoja.
      • Lisää hakemukseen ensin itsesi allekirjoittajaksi painikkeesta "Lisää allekirjoittaja". Lisää sen jälkeen mahdollisten muiden allekirjoittajien tiedot. Tarvitset hakemukseen jokaisen allekirjoittajan nimen ja syntymäajan sekä tiedon siitä, millainen henkilöllisyystodistus on niillä nimenkirjoittajilla, jotka allekirjoittavat hakemuksen käsin.
      • Kun olet lisännyt jokaisen allekirjoittajan, lukitse allekirjoittajat liukupainikkeella. Valitse hakemuksen toimitustapa, lisää yhteystietoihin sähköpostiosoitteesi ja lue ohjeet hakemuksen toimittamiseen.
      • Lataa hakemus allekirjoitettavaksi ja tulosta hakemus.
      • Allekirjoita hakemus ja pyydä myös mahdollisia muita allekirjoittajia allekirjoittamaan hakemus.
      • Lähetä postissa
        • allekirjoitettu valtuushakemus
        • kopio kaupparekisteriotteesta – jos yritystä ei ole rekisteröity Suomen kaupparekisteriin – jonka viranomainen on todistanut oikeaksi
        • allekirjoittajien passista tai henkilökortista, jonka viranomainen on todistanut oikeaksi
        • muut tarvittavat liitteet.
      • Saat Digi- ja väestötietovirastolta (DVV) sähköpostilla tiedon, kun valtuutusoikeus on rekisteröity ja valtuushakemus on hyväksytty. Arvion hakemuksen käsittelyajasta voit tarkistaa Suomi.fi:stä sivulta Hakemuksella valtuuttaminen
      • Kun valtuushakemus on hyväksytty, voit antaa asiointivaltuuden itsellesi tai muille Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa.

    4. Anna asiointivaltuus sille, joka ryhtyy hoitamaan yrityksen asioita

    Kun olet saanut Digi- ja väestötietovirastolta (DVV:ltä) viestin, että valtuutusoikeus on rekisteröity, voit hallinnoida yrityksen valtuuksia ja antaa asiointivaltuuden Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa. Voit antaa asiointivaltuuden yrityksen veroasioiden hoitamista varten itsellesi. Voit antaa asiointivaltuuden myös toiselle henkilölle, jolla on suomalainen henkilötunnus tai UID-tunniste. Voit antaa asiointivaltuuden myös tilitoimistolle.

    1. Siirry Suomi.fi:hin ja tunnistaudu Valtuudet-palveluun Finnish Authenticator -sovelluksella (avautuu uuteen välilehteen)
    2. Valitse painike Asioi yrityksen tai yhteisön puolesta. Valitse sen jälkeen yritys, jonka puolesta annat valtuuden.
    3. Valitse linkki Siirry Suomi.fi-valtuuksiin.
    4. Valitse linkki Anna valtuuksia.
    5. Valitse valtuustyypiksi asiointivaltuus.
    6. Ilmoita valtuutettu eli valtuuden saaja – lisää omat tietosi tai tarvittaessa toisen henkilön tai tilitoimiston tiedot.
      • Valtuuttaja on yritys, joka antaa tietylle henkilölle tai yritykselle valtuuden hoitaa yrityksen asioita.
      • Valtuutettu on se henkilö tai yritys, joka saa valtuuden ja voi asioida toisen yrityksen puolesta.
    7. Valitse se Suomi.fi-valtuus veroasioiden hoitoa varten (valtuusasiat), johon olet saanut valtuutusoikeuden.
    8. Valitse, mistä alkaen valtuus on voimassa ja mikä on valtuuden viimeinen voimassaolopäivä. Huomaa, että valtuus pitää muistaa uusia itse – vanhentuneesta valtuudesta ei tule erillistä muistutusta. Ulkomaalaiselle valtuutetulle annettu valtuus on voimassa enintään 3 vuotta.
    9. Vahvista valtuus.

    5. Hoida veroasiat sähköisesti

    Valtuutettu eli asianhoitaja voi hoitaa yrityksen veroasioita Verohallinnon sähköisessä asiointipalvelussa OmaVerossa, kun kirjautuu palveluun ja valitsee linkin "Asioi yrityksen puolesta". Kun sinulla on Finnish Authenticator -sovellus ja Suomi.fi-valtuus, voit kirjautua OmaVeroon ja hoitaa siellä yrityksen veroasioita.

    Siirry OmaVeroon

    Tietoa OmaVerosta

  3. Kun valtuutusoikeudet ovat käytössä, valtuutusoikeuden saanut henkilö voi antaa Varmennepalvelun asiointivaltuudet joko itselleen tai toiselle henkilölle tai yritykselle. Sen jälkeen valtuutettu voi kirjautua tuotantovarmenneosioon ja hakea tuotantovarmennetta.

Vaihtoehtoinen tapa:

  1. Hae asiointivaltuutta Varmennepalveluun suoraan tietylle yrityksen puolesta toimivalle henkilölle. Huomaa, että tätä valtuutta ei voi hallinnoida sähköisesti, vaan valtuudet voi esimerkiksi poistaa vain tekemällä erillisen mitätöintihakemuksen. Hae henkilölle jompikumpi seuraavista:
    • Hae esimerkiksi tekniselle yhteyshenkilölle valtuus verotukseen, tulotietoihin ja luottotietoihin liittyvien varmenteiden tilaamista ja noutamista varten. Tällä valtuudella hän voi hakea tuotantovarmennetta varmennepalvelun kautta. Huomaa, että rajapintahakemukset pitää tehdä Varmennepalvelussa laajoilla valtuuksilla ennen kuin tuotantovarmenteita voi tilata ja noutaa.
    • Hae valtuuden saajalle laajat oikeudet verotukseen, tulotietoihin ja luottotietoihin liittyvän rajapintahakemuksen tekemistä ja varmenteiden tilaamista varten.
  2. Lue ohje valtuushakemuksen tekemiseen (Suomi.fi).
  3. Lue ohje valtuuttamiseen:

    Tämä ohje on tarkoitettu tähän tilanteeseen:

    • Yritys valtuuttaa esimerkiksi tilitoimiston hoitamaan veroasioitaan.
    • Yrityksessä on ulkomaalainen nimenkirjoittaja tai nimenkirjoittajia.

    Jos ulkomaisella yrityksellä on jo Y-tunnus, käytä sitä, kun haet Suomi.fi-valtuutta.

    1. Ennen kuin alat tehdä valtuushakemusta

    • Varaa riittävästi aikaa.
    • Tarvitset valtuushakemukseen:
      • Kaupparekisteriotteen tai muun selvityksen siitä, että sinulla on oikeus toimia yrityksen nimissä, jos yritystä ei ole rekisteröity Suomen kaupparekisteriin. Asiakirjan pitää olla alkuperäinen ja oikeaksi todistettu.
      • Kopion jokaisen allekirjoittajan voimassa olevasta passista tai henkilökortista. Kopion pitää olla alkuperäinen ja oikeaksi todistettu.
      • Lue tarkemmat ohjeet Digi- ja väestötietoviraston sivuilta: Virkailijavaltuuttamispalvelu: Ulkomaisten asiakirjojen oikeaksi todistaminen

    2. Tee valtuushakemus, jolla haet asiointivaltuutta

    Ennen kuin aloitat hakemuksen täyttämisen
    • Selvitä, mitä valtuuksia tarvitset: Suomi.fi-valtuuksia on erilaisia. Jos haet valtuutta, jonka nimi on Veroasioiden hoito, valtuutettu voi hoitaa yrityksen kaikkia veroasioita. Jos taas haet esimerkiksi valtuutta, jonka nimi on Veroilmoittaminen, valtuutettu ei voi asioida OmaVerossa mutta voi antaa ilmoituksia yrityksen puolesta Ilmoitin.fi-palvelussa.
    • Valtuushakemuksella haet suoraan asiointivaltuutta. Asiointivaltuus tarkoittaa Suomi.fi-valtuutta, jonka avulla valtuuden saaja pääsee käytännössä hoitamaan yrityksen asioita.
    • Kun haet asiointivaltuutta toiselle osapuolelle, et voi omatoimisesti hallinnoida antamaasi valtuutta Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa. Jos valtuus pitää myöhemmin mitätöidä, sitä varten täytyy tehdä mitätöintihakemus Suomi.fi:ssä: Hakemuksella valtuuttaminen
    • Jos haluat itse asioida OmaVerossa tai hallinnoida yrityksen valtuuksia omatoimisesti Suomi.fi:n Valtuudet-palvelussa, lue ohje Olet ulkomaalainen ja hoidat itse yrityksen asioita.
    • Valtuushakemus pitää tehdä Suomi.fi-verkkopalvelussa. Kun siirryt linkistä Suomi.fi:hin, tämä ohje jää auki toiseen välilehteen. Voit siis halutessasi käyttää apuna tämän sivun ohjetta, kun täytät hakemusta.
    Ohje valtuushakemuksen täyttämiseen

    Siirry Suomi.fi:hin sivulle Hakemuksella valtuuttaminen (avautuu uuteen välilehteen)

    Selvitä ensin vaatimukset ja hakemukseen tarvittavat liitteet Suomi.fi-sivun kohdasta 1. Tee sen jälkeen hakemus kohdasta 2.

    1. Vaihe 1/10 Valtuuttaja:
      • Valitse kohta, joka vastaa yritystäsi. Huomaa! Jos ulkomaisella yrityksellä on Y-tunnus, käytä sitä, kun haet Suomi.fi-valtuutta.
        • "Suomalainen yritys tai yhteisö, jolla on Y-tunnus"
        • "Ulkomainen yritys tai yhteisö, jolla on suomalainen Y-tunnus"
        • "Ulkomainen yritys, jolla ei ole suomalaista Y-tunnusta"
    2. Vaihe 2/10 Valtuuttajan tilanne:
      • Valitse "Allekirjoittaja on henkilö, joka on oikeutettu edustamaan valtuuttajaa".
    3. Vaihe 3/10 Valtuuttajan tiedot:
      • Jos olet valinnut vaiheessa 1 "Suomalainen yritys tai yhteisö, jolla on Y-tunnus" tai "Ulkomainen yritys tai yhteisö, jolla on suomalainen Y-tunnus":
        • Kirjoita yrityksen Y-tunnus kohtaan "Organisaation Y-tunnus".
        • Kirjoita yrityksen nimi kohtaan "Organisaation nimi".
      • Jos olet valinnut vaiheessa 1"Ulkomainen yritys, jolla ei ole suomalaista Y-tunnusta":
        • Valitse maatunnus yrityksen kotivaltion mukaan.
        • Ilmoita arvonlisäveronumero eli alv-numero tai rekisteröintimaan yritystunnus.
        • Ilmoita valtuuttajan nimi eli yritys, jolle haet valtuutta.
    4. Vaihe 4/10 Valtuustyyppi: Valitse "Asiointivaltuus". Asiointivaltuus tarkoittaa Suomi.fi-valtuutta, jonka avulla valtuuden saaja pääsee käytännössä hoitamaan yrityksen asioita. Esimerkiksi Veroasioiden hoito -asiointivaltuuden avulla pääsee asioimaan OmaVerossa.
    5. Vaihe 5/10 Valtuutettu: Valitse "Henkilö" tai "Yritys, yhdistys tai muu yhteisö" sen mukaan, kenet yritys valtuuttaa.
    6. Vaihe 6/10 Valtuutetun tiedot:
      • Jos annat valtuuden henkilölle: Valitse tunnisteen tyypiksi "suomalainen henkilötunnus", jos valtuutetulla on suomalainen henkilötunnus. Muussa tapauksessa valitse "ulkomaalaisen tunniste (UID)". Ilmoita tunnus ja henkilön nimi.
      • Jos annat valtuuden yritykselle: Valitse tunnisteen tyypiksi "Suomalainen Y-tunnus" tai "Alv-numero tai rekisteröintimaan yritystunnus" ja ilmoita tunnus sekä organisaation nimi.
      • Valitse painike "Lisää valtuutetuksi".
    7. Vaihe 7/10 Valtuusasiat: Kirjoita kenttään "Rajaa sanalla" esimerkiksi sana "omavero" tai "veroasia". Valitse tässä kohdassa kaikki ne asiat, joissa valtuutettu voi asioida yrityksen puolesta. Jos valitset valtuuden, jonka nimi on Veroasioiden hoito, sen avulla valtuuden saanut voi hoitaa kaikkia yrityksen veroasioita. Veroilmoittaminen-valtuuden avulla ei voi asioida sähköisessä asiointipalvelussa OmaVerossa. Huomaa, että tässä tilanteessa ei tarvitse ottaa tarkennetta käyttöön. Siksi siirryt hakemuksen vaiheesta 7 suoraan vaiheeseen 9.
    8. Vaihe 9/10 Voimassaolo: UID-tunnisteelle annettu valtuus voi olla voimassa enintään 3 vuotta. Henkilötunnukselle ja Y-tunnukselle annettu valtuus voi olla voimassa enintään 25 vuotta. Valitse, mistä alkaen asiointivaltuus on voimassa ja mikä on sen viimeinen voimassaolopäivä. Huomaa, että asiointivaltuus pitää muistaa uusia itse – vanhentuneesta valtuudesta ei tule erillistä muistutusta.
    9. Vaihe 10/10 Valtuuden tiedot: Tarkista, että tiedot ovat oikein. Muokkaa tietoja tarvittaessa. Tämän vaiheen jälkeen et voi enää tehdä muutoksia hakemukseen.
    10. Jatka tekemään hakemus valmiiksi:
      • Vastaa kysymykseen, onko jollakin allekirjoittajista edunvalvoja.
      • Lisää hakemukseen ensin itsesi allekirjoittajaksi painikkeesta "Lisää allekirjoittaja". Lisää sen jälkeen mahdollisten muiden allekirjoittajien tiedot. Tarvitset hakemukseen jokaisen allekirjoittajan nimen ja syntymäajan sekä tiedon siitä, millainen henkilöllisyystodistus on niillä nimenkirjoittajilla, jotka allekirjoittavat hakemuksen käsin.
      • Kun olet lisännyt jokaisen allekirjoittajan, lukitse allekirjoittajat liukupainikkeella. Valitse hakemuksen toimitustapa, lisää yhteystietoihin sähköpostiosoitteesi ja lue ohjeet hakemuksen toimittamiseen.
      • Lataa hakemus allekirjoitettavaksi ja tulosta hakemus.
      • Allekirjoita hakemus ja pyydä myös mahdollisia muita allekirjoittajia allekirjoittamaan hakemus.
      • Lähetä postissa
        • allekirjoitettu valtuushakemus
        • kopio kaupparekisteriotteesta – jos yritystä ei ole rekisteröity Suomen kaupparekisteriin – jonka viranomainen on todistanut oikeaksi
        • kopio allekirjoittajien passista tai henkilökortista, jonka viranomainen on todistanut oikeaksi
        • muut tarvittavat liitteet.
      • Lue tarkemmat ohjeet Digi- ja väestötietoviraston sivuilta: Virkailijavaltuuttamispalvelu: Ulkomaisten asiakirjojen oikeaksi todistaminen
      • Saat Digi- ja väestötietovirastolta (DVV) sähköpostilla tiedon, kun asiointivaltuus on rekisteröity ja valtuushakemus on hyväksytty. Arvion hakemuksen käsittelyajasta voit tarkistaa Suomi.fi:stä sivulta Hakemuksella valtuuttaminen

    3. Valtuutettu voi hoitaa yrityksen veroasiat sähköisesti

    Kun olet saanut tiedon, että asiointivaltuus on rekisteröity, ilmoita siitä valtuuden saajalle eli valtuutetulle.

    Valtuutettu eli asianhoitaja voi hoitaa yrityksen veroasioita Verohallinnon sähköisessä asiointipalvelussa OmaVerossa, kun kirjautuu palveluun ja valitsee linkin "Asioi yrityksen puolesta".

    Siirry OmaVeroon

    Tietoa OmaVerosta

  4. Kun asiointivaltuus on tullut voimaan, valtuutettu voi kirjautua tuotantovarmenneosioon ja hakea tuotantovarmennetta.


Sivu on viimeksi päivitetty 29.4.2025