Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Servicenummer

Telefonservice

Vår telefonservice är öppen från måndag till fredag klockan 9–16. Observera att vissa servicenummer har begränsade öppettider. 

Välj ett lämpligt servicenummer från listan beroende på vad ditt ärende gäller:

Skattekort och förskottsskatt: 029 497 001

Servicenumret är öppet klockan 9–12. 

Mervärdesbeskattning: 029 497 015

Servicenumret är öppet klockan 9–12. Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12–16. Vi ringer dig under följande vardag.

Bilbeskattning: 029 497 151

Kundtjänsten har en återuppringningstjänst. Vi ringer upp dig tisdagar och torsdagar klockan 10–12. 

Personkunders inkomstbeskattning (förhandsifylld skattedeklaration, inkomster, avdrag): 029 497 003

Blankettbeställningar: 029 497 031

Internationell personbeskattning: 029 497 003

Ärendet inleds när du ringer till detta nummer och du kommer att kontaktas av en handläggare som specialiserat sig på internationell beskattning.

Beskattning av företags- och organisationskunder (inkomstbeskattning, förskottsskatt, skattedeklaration, inledning och nedläggning av verksamhet)

Servicenumret är öppet klockan 9–12. Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12–16. Vi ringer dig under följande vardag.

  • Öppna bolag och kommanditbolag: 029 497 005
  • Firmaföretagare: 029 497 005
  • Aktiebolag: 029 497 007
  • Föreningar och stiftelser: 029 497 007

Jordbruks- och skogsbeskattning: 029 497 017

Servicenumret är öppet klockan 9–12. Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12–16. Vi ringer dig under följande vardag.

Fastighetsbeskattning: 029 497 021

Servicenumret är öppet klockan 9–12. Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12–16. Vi ringer dig under följande vardag.

Betalningar, konto- och referensnummer, skatteåterbäringar: 029 497 027

Betalningssvårigheter (betalningsarrangemang och indrivning): 029 497 029

Arvs- och gåvobeskattning: 029 497 019

Servicenumret är öppet klockan 9–12. Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12–16. Vi ringer dig under följande vardag.

Skattenummer och anmälningar om byggande: 029 497 070

Ärendet inleds när du ringer till detta nummer och du kommer att kontaktas av en handläggare som specialiserat sig på skattenummer och bygganmälningar.

Suomi.fi-fullmakter och -identifiering

Att vara arbetsgivare: 029 497 005

Servicenumret är öppet klockan 9–12. Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12–16. Vi ringer dig under följande vardag. Ärendet inleds när du ringer till detta nummer och du kommer att kontaktas av en handläggare som specialiserat sig på arbetsgivarfrågor. 

Registrering av utländska arbetstagare: 029 497 010

Punktbeskattning: 029 497 155

Kundtjänsten har en återuppringningstjänst. Vi ringer upp dig tisdagar och torsdagar klockan 10–12.

Överlåtelsebeskattning: 029 497 003

Ärendet inleds när du ringer till detta nummer och du kommer att kontaktas av en handläggare som specialiserat sig på överlåtelsebeskattningen.

Årsanmälningar: 029 497 037

Servicenumret är öppet klockan 9–12. Du kan lämna en återuppringningsbegäran klockan 12–16. Vi ringer dig senast under följande vardag.

FATCA-, CRS- och DAC2-årsanmälningar: fatca(at)vero.fi

Åländsk beskattning (Åländska personkunder): 029 497 094

När du ringer Skatteförvaltningens nummer som börjar med 0294 eller 0295 med mobiltelefonen är priset på samtalet mobilsamtalsavgiften (msa). När du ringer från fasta anslutningar är priset på samtalet lokalnätsavgiften (lna). För samtal från utlandet fastställs priset av den lokala teleoperatören.

Avgifterna bestäms enligt operatörens prislista. Om du använder ett samtalspaket lönar det sig att kontrollera hos operatören om samtal till nummer som börjar med 029 ingår i paketet.

Teleoperatörens avgift börjar löpa genast när linjen öppnas, alltså du betalar också till operatören för kötiden. I stället för att köa länge rekommenderar vi att du hellre ringer på nytt om en stund.

När du vill sköta dina skatteärenden i Skatteförvaltningens telefonservice kan du identifiera dig via MinSkatt. När du identifierar dig i förväg visas dina uppgifter för handläggaren genast och du får betjäning snabbare.

Du kan också ringa telefonservicen utan att identifiera dig.

Beställ en kod i MinSkatt för identifiering

I MinSkatt kan du beställa en kod med vilken du identifierar dig i vår telefonservice samtidigt som du köar till servicenumret.

  1. När du har loggat in i MinSkatt ska du välja fliken Kontakt. Om du använder MinSkatt på en mobil enhet ska du rulla flikarna från höger till vänster.

  2. I punkten Identifiering i telefonservicen ska du välja länken Gå till identifieringen för telefonservicen.

  3. Välj knappen Beställ en kod för telefonservicen.

  4. Lämna ditt telefonnummer och skicka uppgifterna.

  5. Du får en engångskod som är giltig i en timme. På samma sida finns också Skatteförvaltningens servicenummer. Du kan slå in koden på din telefon medan du köar till servicenumret. Kömeddelandet ger dig anvisningar om detta. Vid behov kan du beställa en ny kod via knappen Beställ en ny kod.

Om du lämnar en begäran om uppringning, är identifieringen inte längre är i kraft när handläggaren ringer tillbaka. Detta beror på att det r fråga om ett nytt samtal.

När du sköter en annan persons eller ett företags skatteärenden

Identifiera dig för telefonservicen via MinSkatt på det sätt som beskrivs ovan också när du sköter ärenden på en kunds vägnar, till exempel som bokförare på ett företags vägnar. Under samtalet kontrollerar handläggaren att du har fullmakt att agera på en annan persons eller ett företags vägnar. Identifieringen i förväg påskyndar uträttandet av ditt ärende.

Observera ett undantag! Om en person har gett ett företag fullmakt och företaget har gett fullmakten vidare till sin arbetstagare, alltså dig, ska handläggaren i den här situationen kontrollera din rätt att sköta ärenden. Detta görs genom att du under samtalet loggar in i MinSkatt och väljer den kund vars ärenden du vill sköta.

Privatpersoner kan skydda uträttandet av ärenden i telefonservicen

Privatpersoner har i MinSkatt också en möjlighet att skydda uträttandet av sina ärenden i telefonservicen. Det innebär att personen eller hens ombud (fullmaktshavaren) alltid ska identifiera sig för telefonservicen i MinSkatt när de ringer till Skatteförvaltningen i frågor som gäller personens beskattning.

Vi spelar in en del av samtalen för att kunna förbättra kvaliteten på vår kundtjänst. Vi sparar inspelningarna i 2 månader varefter de raderas automatiskt.

Om du ringer från utlandet ska du först välja landsnumret +358 och därefter servicenumret utan den inledande nollan. Till exempel Skattekort: +358 29 497 001.

Kontrollera om du kan sköta ärendet själv

Välj din kundgrupp så får du anvisningar om att sköta skatteärendet.


Sidan har senast uppdaterats 13.11.2025