När du loggar in i MinSkatt får du i fortsättningen din skattepost endast elektroniskt. Läs mer om ändringen.
Varför avslutas sessionen i MinSkatt?
Om du blir utloggad ur MinSkatt mot din vilja kan det bero på olika orsaker:
- Om du inte har tryckt på någon länk i MinSkatt inom 60 minuter blir du automatiskt utloggad ur tjänsten. Du får ett meddelande 5 minuter före sessionen avbryts. Om du trycker på länken i meddelandet kan du fortsätta i MinSkatt utan att behöva logga in på nytt.
- Om du får meddelandet ”din session har gått ut” när du använder MinSkatt kan det bero på internetanslutningarna. E-tjänsten kan tolka det som att du använder MinSkatt via flera än en IP-adress.
En sådan situation kan uppkomma exempelvis om du har en router som använder både bredbandsabonnemang och mobilnät. Om anslutningssättet ändras från bredband till mobilnät kan även den IP-adress som du använder ändras. Som en följd av detta loggar MinSkatt ut dig ur tjänsten eftersom du av säkerhetsskäl samtidigt endast kan vara inloggad i MinSkatt via en IP-adress.
I detta fall lönar det sig för dig eller internetoperatören att ändra nätinställningarna så att du endast använder en IP-adress, till exempel när du använder MinSkatt. - Ibland kan utloggningen bero på underhållsarbete i systemet, vilket kan orsaka ett tillfälligt avbrott i e-tjänsten.