Falska meddelanden har skickats ut i Skatteförvaltningens namn. Läs mer om falska meddelanden.

Så här anmäler du en e-postadress och beställer meddelanden om företagets skatteärenden i MinSkatt

Om du har firmateckningsrätt eller Suomi.fi-fullmakten Hantering av skatteärenden och du sköter företagets skatteärenden i MinSkatt, kan du beställa meddelanden till din e-post om händelser i MinSkatt. Du får alltså ett e-postmeddelande om det i MinSkatt exempelvis finns ett nytt beslut, ett nytt meddelande eller en skatt som har förfallit till betalning.

I MinSkatt kan du välja

  • om du vill få meddelanden om alla eller endast vissa kunders skatteärenden
  • om hurdana skatteärenden du vill få meddelanden: om betalningspåminnelser, allmänna beskattningsärenden, såsom ansöknings- och registreringsärenden, eller vissa skatteslag, såsom moms.

Lägg till din e-postadress i listan (E-postadresser till personer som sköter företagets skatteärenden) på företagets flik Kunduppgifter för att få meddelanden i din e-post om företagets skatteärenden. Kom ihåg att lägga till e-postadressen när du får en ny fullmakt.

Håll e-postadresserna uppdaterade

  1. När du är i företagets uppgifter i MinSkatt ska du välja fliken Kunduppgifter.

  2. I punkten E-postadresser till personer som sköter företagets skatteärenden ska du välja knappen Uppdatera e-postadresser.

  3. Lägg till eller ändra de e-postadresser till vilka Skatteförvaltningen skickar ett meddelande när företaget har nya uppgifter i MinSkatt.

    Observera att e-postmeddelandena är användarspecifika. Därför är det viktigt att du beställer dem till din e-postadress som du använder på arbetsplatsen – inte till exempel till kontorets allmänna e-postadress.

    Kom också ihåg att ta bort e-postadressen från listan innan din fullmakt eller rätt att sköta företagets ärenden upphör eller när du inte längre vill ta emot meddelanden om företagets skatteärenden i din e-post.

    Om du lägger till eller tar bort e-postadressen får du en bekräftelse på ändringen från Skatteförvaltningen.

  4. När du har lagt till e-postadressen får du ett meddelande om alla företagets skatteärenden i din e-post. Om du vill välja vilka ämnen du får meddelanden om, ska du läsa följande anvisning.

Välj de ämnen om vilka du vill få meddelanden

Du kan välja om vilka ämnen du får e-postmeddelanden när dessa villkor uppfylls:

  • Du har antingen firmateckningsrätt eller fullmakten Hantering av skatteärenden.
  • Din e-postadress är i samma format både på listan E-postadresser till personer som sköter företagets skatteärenden och i Egna uppgifter.
  1. Välj i MinSkatt länken Egna uppgifter och utloggning och sedan länken Egna uppgifter.

  2. Försäkra dig om att din e-postadress också visas på sidan Egna uppgifter.

  3. Välj knappen Ändra inställningarna för e-postmeddelanden. Därefter ser du listan med de företag från vilka du kan välja ämnen.

  4. Du kan välja meddelanden om betalningspåminnelser, allmänna ärenden och om vissa skatteslag. Du kan också välja per företag vilka meddelanden du vill ta emot.

    Välj till sist knappen OK.

  5. Välj knappen Spara för att spara dina val.

När din fullmakt eller rätt till företagets uppgifter upphör

Att fullmakterna upphör avslutar inte e-postmeddelandena. Personen och företaget ska se till att listan med e-postadresser i företagets kunduppgifter är uppdaterad.

Om du har flera företags fullmakter av vilka en eller flera upphör, ska du göra på följande sätt:

  1. Logga in i MinSkatt och ta din e-postadress bort från listan E-postadresser till personer som sköter företagets skatteärenden på fliken Kunduppgifter.
  2. Därefter får du inte längre några e-postmeddelanden om de företag på vilkas vägnar du inte längre har fullmakt att sköta ärenden.

När din fullmakt eller rätt till företagets uppgifter har upphört

Om du inte längre har fullmakter att sköta ärenden på något företags vägnar kan du inte ändra inställningen av e-postmeddelandena i MinSkatt.

E-postadresser kan endast de uppdatera i MinSkatt som har firmateckningsrätt i företaget eller fullmakten Hantering av skatteärenden. De kan ta bort din e-postadress från företagets kunduppgifter.

Vanliga frågor

Om du redan har tagit emot e-postmeddelanden om företagets skatteärenden minst om ett ämne, behöver du inte göra någonting.

Ditt namn och din e-postadress kopieras från användarprofilen i MinSkatt till företagets kunduppgifter under driftsavbrottet, alltså mellan fredagen den 14 november klockan 16.30 och tisdagen den 18 november klockan 8.

Du får också i fortsättningen e-postmeddelanden enligt de val som du har gjort tidigare.

Lägg till din e-postadress i MinSkatt på fliken Kunduppgifter för företaget. Du får en bekräftelse till din e-post. Efter det får du alla meddelanden om företagets skatteärenden.

Om du vill redigera om vilka ämnen du vill ha meddelanden ska du samtidigt också lägga till din e-postadress i MinSkatt i Egna uppgifter. Efter detta kan du välja länken Ändra inställningarna för e-postmeddelanden. Du kan granska de företag i vars uppgifter du har din e-postadress och välja de ämnen om vilka du får meddelanden.

Den person i företaget som har firmateckningsrätt eller fullmakten Hantering av skatteärenden kan lägga till din e-postadress i företagets uppgifter.

Efter det får du alla meddelanden om företagets skatteärenden till din e-postadress. Det går inte att välja ämnen eftersom du inte har full behörighet att sköta ärenden.

När du uppdaterar din e-postadress i MinSkatt i användarprofilen, alltså på sidan Egna uppgifter, kopieras den inte till företagets uppgifter.

Du ska uppdatera samma e-postadress separat i alla de företags kunduppgifter där din e-postadress finns.

När du uppdaterar e-postadressen i företagets kunduppgifter kopieras den inte i användarprofilen, alltså i egna uppgifter.

Du ska uppdatera samma e-postadress separat på sidan Egna uppgifter för att fortfarande ha möjlighet att välja om vilka ämnen du vill ta emot meddelanden.

Kontrollera att e-postadressen säkert har angetts rätt i företagets kunduppgifter.

Kontrollera att e-postadressen säkert har angetts rätt både i företagets kunduppgifter och i användarprofilen, alltså på sidan Egna uppgifter.

Du måste också ha firmateckningsrätt i företaget eller fullmakten Hantering av skatteärenden.


Sidan har senast uppdaterats 18.11.2025