MinSkatt för utländska privatpersoner

Fyll i en kontaktblankett i MinSkatt om du är EU-medborgare och vill börja sköta dina skatteärenden elektroniskt i Finland.

Du kan logga in i MinSkatt när du har ett elektroniskt identifieringsverktyg, dvs. en eIDAS-identifierare, som ett annat EU-land har beviljat. Med eIDAS-identifierare avses till exempel nätbankskoder.

  1. Välj knappen Logga in.

  2. Välj Identifieringssätt för utlänningar.

  3. Välj det identifieringsverktyg som används i ditt land och logga in i tjänsten.

  4. Välj i punkten Kontaktbegäran om skatteärenden länken Lämna en kontaktbegäran till Skatteförvaltningen.

  5. Det finns två faser i kontaktbegäran: Uppgifter om begäran samt Förhandsgranska och skicka.

    Fasen: Uppgifter om begäran.

    • Om du har en finsk personbeteckning ange den.
    • Ange adress, telefonnummer och e-postadress. Det är viktigt att dessa uppgifter stämmer eftersom vi med hjälp av dem kan kontakta dig och svara på din kontaktbegäran.
    • Välj vad ditt ärende gäller:
      • Beställning av skattekort eller arbete i Finland
      • Att vara arbetsgivare i Finland
      • Betalning av skatter till Finland
      • Annat ärende som gäller beskattningen i Finland
    • Skriv tilläggsuppgifter om det ärende som din kontaktbegäran gäller.
  6. Fasen Förhandsgranska och skicka.

    • Kontrollera att du angett alla behövliga uppgifter. Om det finns fel eller brister i uppgifterna ska du gå tillbaka till den föregående fasen för att korrigera dem.
  7. När alla uppgifter är rätt ska du välja knappen Skicka.

  8. Svara på frågan ”Är du säker på att du vill skicka den här begäran?”: Välj knappen OK.

  9. Du får en bekräftelse på att Skatteförvaltningen har tagit emot din kontaktbegäran. Vi svarar på din kontaktbegäran inom cirka en vecka. Observera att du inte kan redigera eller komplettera din begäran efter att du skickat den.

Sidan har senast uppdaterats 19.11.2023