Bekanta dig med våra uppdaterade och förnyade webbsidor
2.9.2025Vi uppdaterar och utvecklar kontinuerligt det positiva kreditupplysningsregistrets webbplats och dess innehåll bland annat utifrån kundrespons. Vi har under våren och sommaren 2025 gjort större ändringar på webbplatsen. Syftet med ändringarna är att göra det lättare att hitta det man söker efter och att förbättra kundupplevelsen. Vi sammanfattar här de största ändringarna och förnyelserna på vår webbplats.
Landningssidorna ger dig den viktigaste informationen på ett bättre sätt
Vi har gjort egna ingångssidor för innehåll som riktar sig till olika intressentgrupper, det vill säga så kallade landningssidor, där vi har samlat den information som är väsentlig för varje målgrupp på ett sätt som är lättare att hitta.
Syftet med landningssidorna är att visa den nödvändiga och mest aktuella informationen på ingångssidorna för de olika avsnitten och att förbättra användarupplevelsen på webbplatsen. Vi visar viktiga och aktuella frågor samt anvisningar på landningssidan.
Nytt innehåll i de vanliga frågorna för privatpersoner
Vi har lagt till nya frågor och svar i avsnittet för vanliga frågor för privatpersoner utifrån ämnen som vår kundtjänst ofta stöter på. Nya svar har lagts till bland annat om uppsägning och avslutande av krediter samt skuldsaneringar. I de vanliga frågorna kommer det också att läggas till information om hur utvidgandet av registret i december påverkar privatpersoner. Vi uppdaterar de vanliga frågorna regelbundet när vi märker att vissa teman lyfts fram till exempel i kundresponsen.
Vi gjorde dokumentationen lättare att hitta
Programutvecklare behöver vår dokumentation som stöd för sitt arbete och därför ville vi göra den lättare att hitta och använda. Vi har skapat egna avsnitt för dokumentationen för produktionsversionen och för dokumentationen som anknyter till den andra fasen så att det alltid är klart för användaren vilken dokumentation som denne använder. Länkarna till innehållen är lätta att hitta på landningssidan för dokumentationsavsnittet.
I fortsättningen hittar du våra serviceavbrott på ett ställe
Vi slog ihop innehållen om serviceavbrott och leveransbeskrivningar för både produktionsmiljön och miljön för intressentgruppstestning och samlade informationen på en ny gemensam sida: Serviceavbrott och leveransbeskrivningar. I fortsättningen finns alltså tidsplanerna för avbrott i båda miljöerna och eventuella leveransbeskrivningar på samma sida i avsnittet Till programutvecklare.
Egen sida för intressentgruppsevenemang
Vi har tidigare samlat aktuella frågor och aktuell information om våra evenemang för intressentgrupper på sidan Aktuellt om registret. Vi har nu namngett sidan på nytt och den kallas nu Evenemang för intressentgrupper. Samtidigt flyttade vi sidan under Nyhetsrummet i avsnittet Information om registret, där du också hittar andra aktuella ärenden.
Anvisningar för kreditgivare om den andra fasen
VI har också samlat ett informationspaket för kreditgivare om den andra fasen av registret. Det nya innehållet berättar kort om hur den andra fasen påverkar de kreditgivare som redan anmäler uppgifter till oss och de nya kreditgivare som inleder anmälan. På sidan berättas till exempel vad som förutsätts av kreditgivarna och hurdana ändringar det sker i gränssnitten från och med december.
Vi kommer också att publicera ett avsnitt med vanliga frågor för kreditgivare. Där hittar ni svar på de vanligaste frågorna som kommit från kreditgivarna. Vi uppdaterar regelbundet sidan Vanliga frågor när vi upptäcker återkommande ämnen eller frågor som vi kan lyfta fram på vår webbplats.
Sidorna för intressentgruppstestningen har uppdaterats
Nu hittar du också en ny landningssida på ingångssidan för intressentgruppstestningen. Via sidan kan du lätt ta del av de viktigaste innehållen i intressentgruppstestningen. Vi har också samlat det viktigaste som kreditgivare som börjar använda registret och kreditgivare som redan använder registret bör veta om testningen på sidan intressentgruppstestning i den andra fasen av registret.