Enkäten om kundupplevelse 2025: Inkomstregistret är tillförlitligt och funktionssäkert
5.11.2025Inkomstregistrets kundupplevelse utreddes redan för nionde gången hösten 2025. Helhetsbetyget i år var 3,8/5.
Enligt enkätresultaten upplever kunderna att de kan sköta sina ärenden väl i inkomstregistret, men det finns fortfarande behov av att utveckla användningssmidigheten och funktionerna som gäller rättelser.
Enkäten besvarades av sammanlagt 461 kunder (2024: 513), varav de flesta var företag och organisationer (46 %) samt bokföringsbyråer (19 %). Av respondenterna utgjorde informationsanvändare 20 procent och hushåll 13 procent. Tack till alla respondenter!
Enkäten genomfördes 1–30.9.2025 och skickades till olika kundgrupper via inkomstregistrets kommunikationskanaler.
Helhetsbetyget 3,8 – informationsanvändarna nöjdast
Helhetsbetyget 3,8 på skalan 1–5 är detsamma som året innan, fram till vilket resultaten har stigit.
Informationsanvändarna gav det bästa betyget (4,1), medan hushållen bedömde upplevelsen som svagast (3,6).
Medeltalet för kundupplevelsens olika delområden var följande:
- Jag lyckas uträtta mina ärenden i inkomstregistret: 4,1
- Jag upplever att det är lätt och smidigt att använda inkomstregistret: 3,5
- Uppgifterna i inkomstregistret är tillförlitliga och systemet fungerar problemfritt: 3,9
- Jag får hjälp från inkomstregistret med att uträtta ärenden när jag behöver det: 3,6
Användningens smidighet och korrigeringar orsakar bekymmer
I resultaten för 2025 upprepades i stor utsträckning samma teman som året innan.
Kunderna upplever att inkomstregistret är ett viktigt verktyg och värdesätter inkomstregistrets funktionssäkerhet. I fråga om användbarheten uppvisade resultaten små förbättringar, men tjänsten anses fortfarande innehålla för många faser och vara långsam.
Att rätta uppgifter utgör fortfarande den största utmaningen för kunderna som upplevde att det inte skett någon betydande förbättring jämfört med tidigare år.
Tidsgränsen upplevs fortfarande som störande, särskilt bland dem som använder tjänsten aktivt.
Tydlighet och nya egenskaper önskas i rapporterna
Resultaten visar också nya betoningar: kunderna önskar allt tydligare och mångsidigare rapporter samt bättre förenlighet med löneprogrammen.
Kunderna önskar flexibilitet i rapporterna, möjligheter att välja granskningssätt och färdiga vyer som skulle underlätta uppföljningen och användningen av uppgifterna i det egna arbetet.
Kundtjänsten får både beröm och utvecklingsförslag
Kundtjänstens kompetens och anvisningarnas enhetlighet fick både positiv och kritisk respons. En del av respondenterna upplevde att de fått bra hjälp, medan andra inte hittade någon lösning på sina problem.
I inkomstregistret utnyttjas kundresponsen aktivt för att utveckla tjänsten.
Utvecklingsarbetet fortsätter
Enkäten ger oss värdefull information som vi utnyttjar i utvecklingen av kundservicen och e-tjänsten.
Utifrån resultaten fokuserar vi särskilt på att förbättra rapporternas användbarhet samt på att utveckla kundservicen. Vi fäster också uppmärksamhet vid att förtydliga specialsituationer och precisera anvisningarna.
Vi utnyttjar resultaten som en del av ett mer omfattande utvecklingsarbete så att våra kunder allt smidigare ska kunna använda inkomstregistret.
Läs mer om fjolårets resultat: Enkäten om kundupplevelse 2024: Programvaruföretagen nöjdast med inkomstregistret - Tulorekisteri