Anmäler du uppgifter till inkomstregistret via gränssnittet? Beakta de ändringar som görs i koduppsättningen i april. Inhämta behandlingsrespons smidigt även på dagar som det är rusning

6.3.2024

Vi kommer att införa nya koder i inkomstregistrets koduppsättning "Kollektivavtal som tillämpas (CBACode)". De motsvarande gamla koderna upphör att gälla då.

Koduppsättningarna används i inkomstregistrets tekniska gränssnitt. Hör dig för med din programvaruleverantör hur koduppsättningarna uppdateras i det program som du använder.

Vi ber dig använda de nya koderna i anmälningar där utbetalningsdagen är den 1 april 2024 eller senare. Om du i en anmälan använder de koder som har upphört att gälla, förkastas din anmälan.

Vid ingången av april (1.4) börjar följande nya koder gälla:

  • 220 Kollektivavtal för chefer i branschen för turism-, restaurang- och fritidstjänster
  • 221 Kollektivavtal för chefer inom logistik inom handeln
  • 222 Kollektivavtal för chefer inom detaljhandeln
  • 223 Kollektivavtal för personalbranschen

Vid utgången av mars (31.3) upphör följande koder för kollektivavtal att gälla:

  • 36 Kollektivavtal för personaltjänstebranschen
  • 88 Kollektivavtal för förmän i branschen för turism-, restaurang- och fritidstjänster
  • 170 Kollektivavtal för lager- och transportförmän
  • 185 Kollektivavtal för förmän inom detaljhandeln

Du kan fortfarande använda de koder som har upphört att gälla, när du korrigerar eller lämnar in anmälningar där utbetalningsdagen är den 31 mars 2024 eller tidigare.

Vi har redan uppdaterat inkomstregistrets tekniska dokumentation med ändringarna:

Ta del av koduppsättningarna på webbplatsen Dokumentation

Inhämta behandlingsrespons smidigt även på dagar som det är rusning – undvik material med mer än 3 000 anmälningar

När du anmäler uppgifter via inkomstregistrets gränssnitt, rekommenderar vi att du skickar material med högst 3 000 anmälningar till inkomstregistret.

Om ditt material innehåller mer än 3 000 anmälningar, bör du dela upp materialet i flera paket. Så här kan du påskynda behandlingen av ditt material i inkomstregistret.

Vänta i fem minuter innan du begär behandlingsrespons

Kontrollera alltid genom begäran om behandlingsrespons att ditt material har tagits emot. Vi rekommenderar att du reserverar minst fem minuter mellan utskicket av materialet och begäran om behandlingsrespons.

På de mest hektiska dagarna tar vi emot mer än en miljon anmälningar per dag i inkomstregistret. Då kan det ibland ta flera minuter att behandla ett material.

Om behandlingsresponsen inte är färdig inom fem minuter, rekommenderar vi att du väntar i minst fem minuter till innan du skickar en ny begäran. På så sätt undviker du onödiga försök till begäran.

Kontrollera materialets status genom behandlingsrespons

Du bör inte skicka materialet på nytt förrän du har lyckats inhämta behandlingsrespons. På så sätt undviker du en situation där du av misstag skickar redan lagrade anmälningar till inkomstregistret på nytt.

Om du inte får behandlingsrespons inom två timmar, trots att du iakttog den rekommenderade tiden på fem minuter, eller fick felkoden "GEN0010 Oväntat tekniskt fel" som fel på meddelandenivå (MessageErrors), ska du kontakta oss genom att fylla i observationsblanketten.

I det asynkroniska gränssnittet Web Service förekommer ibland felkoden "GEN0010 Oväntat tekniskt fel" i mottagningskvitteringen (AckFromIR). Vi rekommenderar att du då väntar i fem minuter som rekommenderat och sedan som normalt begär respons på behandlingen av materialet. I de flesta situationer är felkoden i mottagningskvitteringen obefogad, och i behandlingsresponsen får du en bekräftelse på materialets verkliga status.

Ta del av dokumentationen om sändning av uppgifter och läs mer om rekommendationerna

Sidan har senast uppdaterats 6.3.2024