Vastaa vero.fi:n kävijäkyselyyn. Kerro mielipiteesi ja auta meitä parantamaan sivustoa. Siirry kyselyyn (Webropol, avautuu uuteen ikkunaan)

Toimintakertomus 2024 – Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö

1 Toimintavuoden yleiskatsaus

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikölle asetetut tulostavoitteet ovat seuraavat:

Tulostavoite 1: Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö keskittyy oikeudellisesti merkityksellisiin tapauksiin ja edistää näin verotuksen yhtenäisyyttä, ennustettavuutta ja oikeusvarmuutta (hyvän ja ennustettavan verojärjestelmän luomista).

Tulostavoite 2: Oikeudenvalvontayksikkö edistää verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saamista.

Tulostavoite 3: Oikeudenvalvontayksikkö edesauttaa tuomioistuinta mahdollisimman oikeaan ratkaisuun pääsemisessä ja samalla edistää myös verovelvollisen oikeusturvan toteutumista.

Tulostavoite 4: Oikeudenvalvontayksikkö edistää muutoksenhakuprosessin sujuvuutta.

Yksikkö sai toimintavuonna Verohallinnolta tiedoksi 319 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 80 tapauksessa (25 %). Yksikkö antoi Verohallinnolle lausuntoja aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin Verohallinnon ohjeisiin, hallituksen esityksiin sekä muihin toimenpide-ehdotuksiin.  

Yksikkö teki toimintavuonna 30 oikaisuvaatimusta verotuksen oikaisulautakunnalle, 95 valitusta hallinto-oikeudelle ja 53 valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Yksikkö antoi toimintavuonna 1098 vastinetta verovelvollisten valituksiin sekä osallistui yhteen hallinto-oikeuden järjestämään suulliseen käsittelyyn. 

Kalenterivuoden 2024 aikana korkein hallinto-oikeus ratkaisi kaikkiaan 42 sellaista oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa alemman asteen päätöksentekijänä oli hallinto-oikeus ja joissa siis edellytettiin valitusluvan saamista. Näistä 42 tapauksesta valituslupa myönnettiin 9 tapauksessa (toteuma 21 %; tavoite oli 50 %). Korkein hallinto-oikeus julkaisi näistä 9 tapauksesta 7 tapauksessa antamansa ratkaisun. Mainitun 42 valituksen lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisi 12 oikeudenvalvontayksikön valitusta keskusverolautakunnan ennakkoratkaisuista. Näistä 12 tapauksesta annettu ratkaisu julkaistiin 3 tapauksessa. Kaikkiaan korkein hallinto-oikeus julkaisi oikeudenvalvontayksikön valituksesta antamiaan ratkaisuja 10 (7+3) eli valitusten kokonaismäärästä 19 % (10/54; tavoite oli 40 %).   

Korkein hallinto-oikeus ratkaisi toimintavuonna kaikkiaan 18 sellaista verovelvollisen korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa oikeudenvalvontayksikkö oli pyytänyt päätöksen julkaisua. Näistä tapauksista korkein hallinto-oikeus julkaisi ratkaisun 12 tapauksessa (toteuma 67 %; tavoite 70 %).

Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2024 julkaisemista ratkaisuista (ennakkopäätökset yhteensä 29 kpl) yksikkö on ollut muutoksenhakijana jossain veroprosessin vaiheessa 34 %:ssa tapauksista. 

Yksikkö alitti oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräisen käsittelyaikatavoitteen (toteuma 31 pv) sekä korkeimmalle hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräisen käsittelyaikatavoitteen (toteuma 26 pv).

Yksikön henkilötyövuosikäyttö oli toimintavuonna 25,1 (edellinen vuosi 24,4). Toimintavuodelle myönnetystä määrärahasta jäi säästöä noin 140 000 euroa.

2 Tulostavoitteet ja niiden totetumat

2.1 Tulotavoitteiden asettaminen

Valtiovarainministeriö asettaa oikeudenvalvontayksikön tulostavoitteet osana Verohallinnon ja valtiovarainministeriön välistä tulossopimusta. Oikeudenvalvontayksikön tulostavoitteet ja keskeiset keinot tavoitteeseen pääsemiseksi ovat seuraavat:

Tulostavoite 1: Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö keskittyy oikeudellisesti merkityksellisiin tapauksiin ja edistää näin verotuksen yhtenäisyyttä, ennustettavuutta ja oikeusvarmuutta (hyvän ja ennustettavan verojärjestelmän luomista).

Asiaa voidaan pitää oikeudellisesti merkityksellisenä ja tulkinnanvaraisena esimerkiksi, jos sen käsittelyn yhteydessä

  • tulkitaan uutta lainsäädäntöä;
  • tulkitaan verotus-, oikaisu- tai muutoksenhakumenettelyä koskevia säännöksiä;
  • todetaan, että lainsäädäntö on joltain osin puutteellinen tai aukollinen;
  • todetaan, että Verohallinnon ratkaisutoiminnassa tai hallintotuomioistuimien oikeuskäytännössä on epäyhtenäisyyttä;
  • todetaan, että oikeuskirjallisuudessa on esitetty erilaisia kannanottoja;
  • havaitaan uusi taloudellinen tai muu ilmiö, josta ei ole lainsäädäntöä, oikeus- tai verotuskäytäntöä ja jolla on merkitystä verotuksessa;
  • havaitaan muutoin sääntelyn mahdollistavan useita eri ratkaisuvaihtoehtoja; tai
  • asia on tulkinnallisesti epäselvänä ratkaistu veronsaajan vahingoksi (in dubio contra fiscum).

Keskeiset keinot tulostavoitteeseen pääsemiseksi:

  • Ajantasaiset työmenettelyohjeet ja niiden noudattamisen seuranta yhtenäisen toiminnan varmistamiseksi.
  • Yhteistyö Verohallinnon veroasiantuntijoiden sekä verotuksen asiantuntijajohdon kanssa, jotta oikeudenvalvontayksikkö saa Verohallinnolta tietoonsa oikeudellisesti tulkinnanvaraisia muutoksenhakualoitteita.
  • Oikeudenvalvontayksikkö lausuu Verohallinnon pyynnöstä ennen asian ratkaisemista oikeudellisesti tulkinnanvaraisissa asioissa sekä antaa pyydettäessä lausunnon aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin ohjeluonnoksiin sekä lainsäädännön valmisteluasiakirjoihin.
  • Seuranta: Verohallinnon vuosittain yksikölle tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteiden sekä oikeudenvalvontayksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrät.
  • Seuranta: Yksikön antamat lausunnot ja niiden määrät aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin Verohallinnon ohjeisiin ja kannanottoihin sekä hallituksen esityksiin.

Tulostavoite 2: Oikeudenvalvontayksikkö edistää verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saamista

Veronsaajien oikeudenvalvontayksikkö edistää viranomaisen ja verovelvollisen oikeusturvaa verotuksessa luomalla osaltaan edellytyksiä verolainsäädännön asianmukaiselle täytäntöönpanolle. Tässä tehtävässä oikeudenvalvontayksikkö edistää verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saamista, jonka keskeiset mittarit ovat seuraavat:

  • Korkeimman hallinto-oikeuden myöntämien valituslupien osuus kaikista oikeudenvalvontayksikön tekemistä valituslupahakemuksista (%)
  • Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus kaikista oikeudenvalvontayksikön tekemistä valituksista (%)
  • Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemien päätösten osuus niistä verovelvollisen valituksista, joissa oikeudenvalvontayksikkö on puoltanut valituslupaa (%)
  • Sellaisten tapausten osuus kaikista korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemista verotusta koskevista ratkaisuista, jossa oikeudenvalvontayksikkö on jossain veroprosessin vaiheessa (LTK, HAO, KHO) ollut muutoksenhakijana (%)

Tulostavoite 3: Oikeudenvalvontayksikkö edesauttaa tuomioistuinta mahdollisimman oikeaan ratkaisuun pääsemisessä ja samalla edistää myös verovelvollisen oikeusturvan toteutumista.

Keskeiset keinot tulostavoitteeseen pääsemiseksi:

  • Oikeudenvalvontayksikkö antaa aina lausunnon, kun hallintotuomioistuin sitä pyytää. Oikeudenvalvontayksikkö lausuu asiakirjassaan oikeudellisesta kysymyksestä kattavasti, asiantuntevasti ja laadukkaasti.
  • Oikeudenvalvontayksikkö esittää asiakirjassaan asian taustan, sääntelyn, oikeuskäytännön ja ohjeistuksen. Oikeudenvalvontayksikkö tuo asiakirjassaan esiin myös oikeuskirjallisuudessa esitettyjä kannanottoja. Vastineessaan oikeudenvalvontayksikkö usein täsmentää verotuspäätöksen tai alemman muutoksenhakuasteen päätöksen perusteita.
  • Oikeudenvalvontayksikön asiakirjat ovat kielellisesti ymmärrettäviä ja rakenteeltaan selkeitä.
  • Oikeudenvalvontayksikkö tuo esiin oikeudellisessa argumentoinnissa myös verovelvollisen oikeutta puoltavat näkökohdat ja edistää näin myös verovelvollisen oikeusturvan toteutumista.
  • Oikeudenvalvontayksikkö toimii oikeudenkäynnin aktiivisena osapuolena ja edistää omilla prosessitoimillaan asian oikeaa ratkaisua. Oikeudenvalvontayksikkö voi esimerkiksi esittää itse tai pyytää verovelvollista esittämään uutta selvitystä, pyytää tuomioistuinta ryhtymään prosessitoimeen tai esittää tuomioistuimelle erityisen selvittämiskeinon käyttöä. Oikeudenvalvontayksikkö voi myös pyytää esimerkiksi Verohallinnolta tai valtiovarainministeriöltä lausunnon verovalitusasiaan liittyen.
  • Seuranta: Työparin sekä työnjohdon tekemä laadunvarmistus. Asiakirja- ja prosessiohjeiden sisältöjä ajantasaisuus.

Tulostavoite 4: Oikeudenvalvontayksikkö edistää muutoksenhakuprosessin sujuvuutta.

Oikeudenvalvontayksikössä seurataan annettujen vastineiden käsittelyajan pituutta, millä on osaltaan vaikutusta verovalitusasioiden yleiseen käsittelyaikaan tuomioistuimissa. Tätä koskevat seurattavat mittarit ovat:

  • Oikeudenvalvontayksikön oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle annettavien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika (pv)
  • Oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle annettavien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika (pv)

Jäljempänä esitetään yksikölle asetettujen tulostavoitteiden keskeiset toteumatiedot. Kumulatiivinen luku kuvaa tulostavoitteiden toteutumista aina vuodesta 2012 alkaen.

2.2 Verohallinnon tiedoksi antamat muutoksenhakualoitteet ja niistä tehdyt muutoksenhaut

Verohallinnon ja verotuksen oikaisulautakunnan tekemien päätösten tiedoksianto Veronsaajien oikeudenvalvontayksikölle on ohjeistettu Verohallinnon ohjeessa Veronsaajien oikeudenvalvonta Verohallinnossa 7.4.2021 dnro VH/1086/00.01.00/2021. Ohjeen mukaan Verohallinnon yksiköiden tulee antaa oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi tekemänsä tai verotuksen oikaisulautakunnan tekemät päätökset silloin, kun kysymyksessä on oikeudellisesti tulkinnanvarainen tai taloudellisesti poikkeuksellisen merkittävä asia tai jos veronsaajien oikeudenvalvonta muutoin sitä edellyttää. Edellytyksenä on myös, että asia on ratkaistu veronsaajan vahingoksi. Tämä koskee kaikkia muutoksenhakukelpoisia ratkaisuja, kuten ennakkoratkaisuja, verotuspäätöksiä, muutosverotuspäätöksiä ja oikaisuvaatimukseen annettuja päätöksiä.

Verohallinto teki oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2024 yhteensä 319 muutoksenhakualoitetta, joista valtaosa oli Verohallinnon antamia ennakkoratkaisupäätöksiä. Yksikkö haki muutosta näihin Verohallinnon antamiin muutoksenhakualoitteisiin 80 tapauksessa (25 %).

Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2024 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden sekä yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä päätöstyypeittäin[1].

Täytä tähän taulukon kuvaus, esteettömyyttä silmälläpitäen, ei näy kuin ruudunlukijoille
Päätöstyyppi Muutoksenhakualoitteet Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta Muutoksenhakuprosentti
Verohallinnon ennakkoratkaisu 168 37 22 %
Verohallinnon verotuspäätös 55 10 18 %
Verotuksen oikaisulautakunnan päätös 96 33 34 %
Yhteensä 319 80 25 %

Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikölle vuonna 2024 tiedoksi annettujen muutoksenhakualoitteiden ja yksikön niistä tekemien muutoksenhakujen määrä verolajeittain.

Täytä tähän taulukon kuvaus, esteettömyyttä silmälläpitäen, ei näy kuin ruudunlukijoille
Verolaji Muutoksenhakualoitteet Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta Muutoksenhakuprosentti
Arvonlisäverotus 44 13 30 %
Autoverotus 2 1 50 %
Ennakkoperintä 12 0 0 %
Henkilö- ja yritysverotus 80 22 28 %
Kiinteistöverotus 15 3 20 %
Perintö- ja lahjaverotus 43 9 21 %
Valmisteverotus 1 0 0 %
Varainsiirtoverotus 12 9 75 %
Yhteisöverotus 110 23 21 %
Kaikki yhteensä 319 80 25 %

2.3 Yksikön antamat lausunnot

Yksikkö antaa Verohallinnon Verotusyksiköille sekä Esikunta- ja oikeusyksikölle lausuntoja tai kommentteja aineellista ja menettelyllistä verotusta koskeviin Verohallinnon ohjeisiin ja kannanottoihin sekä hallituksen esityksiin. Jos yksikkö on lausunnossaan ottanut yksilöidyn kannan tiettyyn konkreettiseen (ohjeessa riittävästi yksilöityyn) asiakysymykseen, hyvän hallinnon periaatteet edellyttävät, että yksikkö noudattaa lausunnossa esittämäänsä kantaa myös yksittäisessä verotusta koskevassa oikeudenkäynnissä. 

Yksikkö on antanut vuoden 2024 aikana seuraavat aineellista verotusta koskevat lausunnot tai kommentit:

  • Verotusyksikölle Verohallinnon ohjeluonnoksesta Kiinteistöinvestointien arvonlisäverotus 8.3.2024,
  • Esikunta- ja oikeusyksikölle hallituksen esitysluonnokseen sisältyvästä ehdotuksesta finanssialan asiakasbonusten verotuskäytänteiden uudistamiseksi 23.4.2024,
  • Esikunta- ja oikeusyksikölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laeiksi valtioneuvoston jäsenen tehtävään liittyvästä karenssista sekä sakon täytäntöönpanosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta 16.5.2024,
  • Esikunta- ja oikeusyksikölle luonnoksesta hallituksen esitykseksi koskien lakia merituulivoimasta talousvyöhykkeellä ja tähän liittyvistä laeista 11.6.2024,  ja
  • Esikunta- ja oikeusyksikölle Oikeuslaitostyöryhmän alatyöryhmien alustavista toimenpide-ehdotuksista 17.10.2024.

2.4 Verotusta yhtenäistävän oikeuskäytännön saaminen

Kalenterivuoden 2024 aikana korkein hallinto-oikeus ratkaisi kaikkiaan 42 sellaista oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa alemman asteen päätöksentekijänä oli hallinto-oikeus ja joissa siis edellytettiin valitusluvan saamista. Näistä 42 tapauksesta valituslupa myönnettiin 9 tapauksessa (toteuma 21 %; tavoite oli 50 %). Korkein hallinto-oikeus julkaisi näistä 9 tapauksesta 7 tapauksessa antamansa ratkaisun. Mainitun 42 valituksen lisäksi korkein hallinto-oikeus ratkaisi 12 oikeudenvalvontayksikön valitusta keskusverolautakunnan ennakkoratkaisuista. Näistä 12 tapauksesta annettu ratkaisu julkaistiin 3 tapauksessa. Kaikkiaan korkein hallinto-oikeus julkaisi oikeudenvalvontayksikön valituksesta antamiaan ratkaisuja 10 (7+3) eli valitusten kokonaismäärästä 19 % (10/54; tavoite oli 40 %).   

Korkein hallinto-oikeus ratkaisi toimintavuonna kaikkiaan 18 sellaista verovelvollisen korkeimmalle hallinto-oikeudelle tekemää valitusta, joissa oikeudenvalvontayksikkö oli pyytänyt päätöksen julkaisua. Näistä tapauksista korkein hallinto-oikeus julkaisi ratkaisun 12 tapauksessa (toteuma 67 %; tavoite 70 %).

Korkeimman hallinto-oikeuden vuonna 2024 julkaisemista ratkaisuista (ennakkopäätökset yhteensä 29 kpl) yksikkö on ollut muutoksenhakijana jossain veroprosessin vaiheessa 10 tapauksessa (toteuma 34 %; tavoite 45 %). 

image4vkoh.png

Seuraavassa taulukossa on kuvattu pidemmältä ajalta korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemat verotusta koskevat ratkaisut sekä niiden tapausten osuus, joissa oikeudenvalvontayksikkö on jossain veroprosessin vaiheessa (oikaisulautakunta, hallinto-oikeus tai korkein hallinto-oikeus) ollut muutoksenhakijana.

Täytä tähän taulukon kuvaus, esteettömyyttä silmälläpitäen, ei näy kuin ruudunlukijoille
vuosi ennakkopäätökset yhteensä VOVA muutoksenhakijana jossain vaiheessa kpl / % muut julkaistut ratkaisut yhteensä VOVA muutoksenhakijana jossain vaiheessa kpl / %
2010 25 11 / 44 % 26 11 / 42 %
2011 37 19 / 51 % 7 1 / 14 %
2012 27 16 / 59 % 9 7 / 78 %
2013 66 34 / 52 % 8 4 / 50 %
2014 54 28 / 53 % 5 1 / 20 %
2015 42 17 / 41 % 4 1 / 25 %
2016 53 23 / 43 % 11 5 / 45 %
2017 49 26 / 53 % 4 4 / 100 %
2018 51 20 / 39 % 6 3 / 50 %
2019 49 22 /45 % 4 2 / 50 %
2020 33 15 /45 % 3 1 / 33 %
2021 51 22 / 43 % 6 1/ 17 %
2022 31 11 / 35 % 0 0 %
2023 21 14 / 67 % 0 0 %
2024 29 10 / 34 % 0 0 %
Kumulatiivinen 618 288 / 47 % 93 41 / 44 %

Korkeimman hallinto-oikeuden julkaisemat ennakkopäätökset ohjaavat verotus- ja oikeuskäytäntöä ja ne edistävät siten verotuksen yhtenäisyyttä, oikeusvarmuutta ja ennustettavuutta. Yksittäisellä ratkaisulla saattaa lisäksi olla huomattava fiskaalinenkin merkitys ja jossain tapauksissa ratkaisu voi johtaa myös lainsäädännön muuttamiseen.

Kun kysymys on oikeudellisesti tulkinnanvaraisesta tapauksesta, veronsaajan (yhteiskunnan) intressissä ei sinänsä ole saada asiassa ratkaisu, joka olisi veronsaajan kannalta edullinen. Olennaista on saada oikeudellisesti tulkinnanvaraiseen kysymykseen ohjaavaa oikeuskäytäntöä.

2.5 Käsittelyaika vastineasioissa

Täytä tähän taulukon kuvaus, esteettömyyttä silmälläpitäen, ei näy kuin ruudunlukijoille
Vuosi 2022 2023 2024
Tavoite (Oik.ltk, HAO) 32 33 33
Toteuma (Oik.ltk, HAO) 39 29 31
Tavoite KHO 30 30 30
Toteuma KHO 29 30 26

Oikeudenvalvontayksikön oikaisulautakunnalle tai hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika oli 31 pv ja oikeudenvalvontayksikön korkeimmalle hallinto-oikeudelle antamien vastineiden keskimääräinen käsittelyaika oli 26 pv.

2.6 Laadunvarmistus ja ohjeiden ajantasaisuus

Veronsaajien oikeudenvalvojan työpari on yleensä toinen oikeudenvalvoja hänen tehtäväalueensa mukaisesta asiaryhmästä. Oikeudenvalvojan työparina kaikissa yksikön muutoksenhakuun liittyvissä asioissa, korkeimmassa hallinto-oikeudessa käsiteltävissä asioissa sekä erikseen muutoin sovituissa asioissa toimii kuitenkin johtava veronsaajien oikeudenvalvoja.

Oikeudenvalvojat ovat antaneet yksikön ohjeistuksen mukaisesti toisilleen palautetta laadituista asiakirjoista. Työparit ovat kiinnittäneet asiakirjassa huomiota muun muassa substanssin oikeellisuuteen, asiakirjan ulko- ja kieliasuun sekä tekstin ymmärrettävyyteen. Työpari on myös tarpeen mukaan perehtynyt valituksenalaiseen päätökseen ja siitä tehtyyn valitukseen. Johtava veronsaajien oikeudenvalvoja on ratkaissut yksikön puhevallan käytön tulkinnanvaraisissa, laajakantoisissa tai periaatteellisesti merkittävissä tapauksissa.

Työnjohto on tehnyt asiakirjojen laadunvarmistusta lukemalla yksikön laatimia asiakirjoja sekä antamalla niistä palautetta oikeudenvalvojille. Kuluvana vuonna yksikössä järjestettiin muu muassa asiakirjoittamisen koulutuskokonaisuus.  

3 Yksikön perustoimintaan ja verovalituksiin liittyviä seurantatietoja 

Seuraavista kappaleista ilmenee oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan sekä verovalituksiin liittyviä seurantatietoja.

3.1 Oikeudenvalvontayksikön kokonaissuoritteet

Alla olevasta taulukosta ilmenee oikeudenvalvontayksikön perustoimintaan liittyvien suoritteiden lukumäärätiedot vuosilta 2019–2024.

Täytä tähän taulukon kuvaus, esteettömyyttä silmälläpitäen, ei näy kuin ruudunlukijoille
Vuosi oikaisuvaatimukset valitukset HAO valitukset KHO vastineet suulliset käsittelyt
2019 14 76 60 872 2
2020 18 74 65 859 3
2021 24 66 41 980 4
2022 32 69 48 902 1
2023 37 66 50 912 2
2024 30 95 53 1098 1

3.2 Ennakkoratkaisujen määrät ja niistä tehdyt verovalitukset 

Seuraavasta taulukosta ilmenevät Verohallinnon antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja hakijoiden tekemien hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2024. Taulukossa Muu veroasia tarkoittaa seuraavien verolajien ennakkoratkaisuja: kiinteistövero, lähdevero, perintö- ja lahjavero, työnantajasuoritukset ja varainsiirtovero

Täytä tähän taulukon kuvaus, esteettömyyttä silmälläpitäen, ei näy kuin ruudunlukijoille
Verolaji Annetut ratkaisut Oikeudenvalvontayksikön valitukset Hakijoiden valitukset
Arvonlisävero 142 6 15
Tulovero 2814 27 126
Muu veroasia 1250 12 31
Autovero 84   6
Valmistevero 5    
Yhteensä 4295 45 178

Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta Verohallinnon antamista ennakkoratkaisuista alle 1 %:ssa tapauksista.

Seuraavasta taulukosta ilmenevät keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrät sekä niistä oikeudenvalvontayksikön ja hakijoiden tekemien korkeimmalle hallinto-oikeudelle osoitettujen valitusten määrät vuonna 2024[2].

Täytä tähän taulukon kuvaus, esteettömyyttä silmälläpitäen, ei näy kuin ruudunlukijoille
Verolaji Annetut ratkaisut Oikeudenvalvontayksikön valitukset Hakijoiden valitukset
Arvonlisäverotus 12 6 4
Tuloverotus 21 4 9
Yhteensä 33 10 13

Oikeudenvalvontayksikkö haki muutosta keskusverolautakunnan antamista ennakkoratkaisuista 30 %:ssa tapauksista.

3.3 Hallintotuomioistuimiin saapuneet verovalitukset

Alla olevasta taulukosta ilmenee hallinto-oikeuksiin[3] saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2024:

hallinto-oikeuksiin[3] saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2024
Vuosi 2021 2022 2023 2024
Autoverot 35 22 43 41
Arvonlisävero 113 99 106 125
Kiinteistövero 63 76 117 330
Perintö- ja lahjavero 90 109 125 176
Varainsiirtovero 15 45 22 42
Elinkeinotulon verotus 104 124 152 136
Ennakkoperintä 30 16 25 30
Henkilökohtaisen tulon verotus 595 490 409 382
Muu tuloveroasia 109 151 104 193
Valmisteverot 19 13 36 14
Muut verot 19 40 93 44
Yhteensä 1192 1185 1232 1513

Alla olevasta taulukosta ilmenee korkeimpaan hallinto-oikeuteen[4] saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2024:

korkeimpaan hallinto-oikeuteen[4] saapuneiden verohallintoveroja koskevien verovalitusten lukumäärätiedot vuosilta 2021–2024
Vuosi 2021 2022 2023 2024
Autoverot 4 6 6 6
Arvonlisävero 47 46 45 42
Kiinteistövero 11 7 13 19
Perintö- ja lahjavero 18 25 6 23
Varainsiirtovero 5 11 3 15
Elinkeinotulon verotus 61 45 32 34
Ennakkoperintä 6 18 5 8
Henkilökohtaisen tulon verotus 73 163 73 75
Muu tuloveroasia 44 76 64 75
Valmisteverot 9 6 10 11
Muut verot 7 6 17 8
Yhteensä 285 409 274 316

Vuonna 2024 yksikkö teki 95 valitusta hallinto-oikeudelle ja 53 valitusta korkeimmalle hallinto-oikeudelle. Noin 6 % hallinto-oikeuteen saapuneista valitusasioista ja noin 17 % korkeimpaan hallinto-oikeuteen saapuneista valituksista oli siten oikeudenvalvontayksikön puolesta tehtyjä.

3.4 Oikaisulautakuntien käsittelemät oikaisuvaatimukset

Alla olevasta taulukosta ilmenee verotuksen oikaisulautakuntien käsittelemien tapausten lukumäärätiedot vuosilta 2019–2024:

verotuksen oikaisulautakuntien käsittelemien tapausten lukumäärätiedot vuosilta 2019–2024
Vuosi 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Yhteensä 17 295 21 295 25 136 25 770 24 243 22 843

4 Henkilöstö

4.1 Henkilöstön määrä ja resurssit

Vuonna 2024 oikeudenvalvontayksikön henkilötyövuositoteuma oli 25,1. Yksikölle myönnetty henkilötyövuosikehys oli 27. Toimintavuonna yksikön henkilötyövuosien käyttö oli siten 93 % myönnetystä henkilötyövuosikehyksestä.  

Alla olevasta taulukosta ilmenee veronsaajien oikeudenvalvontaan käytettyjen henkilöresurssien määrän kehitys vuosina 2019–2024:

veronsaajien oikeudenvalvontaan käytettyjen henkilöresurssien määrän kehitys vuosina 2019–2024
Vuosi             Htv
2019 24,7
2020 26,7
2021 25,5
2022 26,5
2023 24,4
2024 25,1

Yksikön henkilötyövuosikehys vuodelle 2025 on 27.

4.2 Työtyytyväisyys 

Yksikössä toteutettiin syksyllä muiden Verohallinnon yksiköiden tapaan vuosittainen työtyytyväisyyskysely valtiovarainministeriön tuottamalla henkilöstökyselyjärjestelmällä (VmBaro).  

Yksikön työtyytyväisyysindeksiksi eli kaikkien arviointikohtien keskiarvoksi muodostui 4,1. Koko Verohallinnon työtyytyväisyysindeksi vuonna 2024 oli 3,6.

5 Kehittäminen

Yksikössä tehtiin selvitys, jossa käytiin läpi ja ja analysoitiin korkeimman hallinto-oikeuden vuosina 2021–2023 antamat ratkaisut (yhteensä 131) oikeudenvalvontayksikön valituslupahakemuksiin ja valituksiin.

Yksikkö kehitti sen käytössä olevia asiakirjapohjia muun muassa uudistamalla verotarkastuskertomustaustaisiin valituksiin käytettävää vastinepohjaa. Yksikössä uudistettiin asiakirjojen laadinnassa käytettävää teknistä työalustaa. Yksikkö järjesti koko sen henkilöstölle suunnatun asiakirjoittamisen koulutuskokonaisuuden.

Yksikkö laati Verotus-lehteen 3/2024 artikkelin varainverotuksen viimeaikaisista muutoksenhakuprosesseista. Yksikkö osallistui hallinto-oikeuksien laatupäivään 6.9.2024.

Verohallinnon sisäinen tarkastus teki arvioinnin yksikön toiminnasta. Arvioinnin keskeiset johtopäätökset olivat seuraavat:

A. Hyvää

  • Toiminnan järjestelmällinen organisointi ja yksikön päätöksenteon itsenäisyys.
  • Veronsaajien oikeudenvalvonnan toiminnan jatkuva kehittäminen ja yhdenmukaisuuden parantaminen.
  • Yhteneväiset työtavat ja kattavat tietovarannot.
  • Kattavat ja ajantasaiset toiminnan tavoitteet, mittaaminen ja seuranta.

B. Toimiva/Tyydyttävä

  • Veronsaajien puhevallan käyttöä ei koeta täysin yhdenmukaiseksi kaikilta osin.
  • Suoritekohtaisten kustannusten seuraaminen.

Yksikkö järjesti Verohallinnon asiantuntijoille toiminnastaan infon 9.10.2024. Yksikkö järjesti ryhmäpalaveripäivän 15.5.2024 sekä yksikköpäivät 29.-30.10.2024.

6 Määrärahojen käyttö 

Vuonna 2024 yksikön määrärahakäyttö oli 2 359 686 euroa. Vuodelle 2024 myönnetty määrärahakehys oli 2 500 000 euroa. Säästöä syntyi 140 314 euroa.

Vuodelle 2025 yksikölle asetettu määrärahakehys on 2 500 000 euroa.

 



[1] Tässä tarkoitetaan vain niitä muutoksenhakuja, jotka perustuvat Verohallinnon yksikölle tiedoksi antamiin muutoksenhakualoitteisiin. Yksi muutoksenhakualoite voi sisältää esimerkiksi useamman verovelvollisen päätöksiä. Siten muutoksenhakualoitekohtaisesti lasketut luvut eivät ole täysin verrannollisia kappaleissa 3.1 ja 3.2 esitettyihin yksikön muutoksenhakuihin.
[2] Keskusverolautakunnan antamien ennakkoratkaisujen määrällä tarkoitetaan tässä taulukossa niitä ratkaisuja, jotka on annettu oikeudenvalvontayksikölle tiedoksi vuoden 2024 aikana.
[3] Tiedot on saatu Oikeusrekisterikeskuksesta.
[4] Tiedot on saatu Oikeusrekisterikeskuksesta.



Sivu on viimeksi päivitetty 1.4.2025