Verohallinnon nimissä on lähetetty huijausviestejä. Lue lisää huijauksista.

Verohallinnon tilastoja: Autoverotus vuonna 2024

Autovero on kertaluonteinen vero, joka maksetaan Suomessa ensimmäistä kertaa rekisteröitävistä tai käyttöönotettavista henkilö- ja pakettiautoista, moottoripyöristä ja kolmi- tai nelipyöristä, esimerkiksi mönkijöistä. Vuonna 2024 autoveroa määrättiin noin 134 000 ajoneuvosta yhteensä 298,2 miljoonaa euroa, mikä on 84,4 miljoonaa euroa (-22,1 %) vähemmän kuin vuonna 2023. Autoverotettujen ajoneuvojen määrä pieneni noin 25 000 kappaleella (-15,8 %) vuodesta 2023. Autoveron määrän pienentymistä selittävät autoverotettujen ajoneuvojen lukumäärän laskun lisäksi erityisesti autojen sähköistyminen sekä polttomoottoriautojen päästötason lasku. Lisäksi muutosta selittää vuosina 2021–2022 ruuhkautunut käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely, joka siirsi autoveron maksuunpanoja vuodelta 2021 vuodelle 2022 noin 100 miljoonaa euroa ja vuodelta 2022 vuodelle 2023 noin 40 miljoonaa euroa. Vuonna 2024 ei enää purettu aiempien vuosien käsittelyruuhkia.

Autoveron tuotto tuloutetaan kokonaisuudessaan valtiolle. Autovero on suhdanneherkkä vero ja sen tuotto riippuu erityisesti uusien polttomoottoriautojen keskimääräisistä hiilidioksidipäästöistä sekä verotettavien ajoneuvojen määrästä. Lisäksi sähköautojen myyntiosuuden kasvu vaikuttaa autoveron tuottoon, koska täyssähköautoista ei vuoden 2022 alussa voimaan tulleen lakimuutoksen seurauksena enää peritä autoveroa. Autovero lasketaan ajoneuvon verotusarvosta, joka perustuu ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntihintaan Suomen markkinoilla. Veroprosentti määräytyy henkilö- ja pakettiautoilla auton valmistajan ilmoittaman CO2-päästön mukaan ja moottoripyörillä iskutilavuuden mukaan.

Kuva 1: Maksuunpantu autovero kalenterivuosina 2022–2024

Pinotun pylväskaavion mukaan maksuunpannun autoveron määrä on laskenut vuosina 2023 ja 2024. Vuonna 2022 maksuunpannun autoveron kokonaismäärä oli 503,3 miljoonaa euroa, vuonna 2023 382,6 miljoonaa euroa ja vuonna 2024 298,2 miljoonaa euroa. Tähän osasyynä on, että käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely oli vuosina 2021–2022 ruuhkautunutta siten, että se siirsi autoveron maksuunpanoja vuodelta 2021 vuodelle 2022 noin 100 miljoonaa euroa ja vuodelta 2022 vuodelle 2023 noin 40 miljoonaa euroa. Vuosina 2022–2024 suurin osa autoverosta on kertynyt bensiinikäyttöisistä ajoneuvoista, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat bensiinihybridit.

Suurin osa autoverosta maksuunpantiin bensiinikäyttöisistä henkilöautoista

Autoveroa määrättiin vuonna 2024 noin 134 100 ajoneuvosta yhteensä 298,2 miljoonaa euroa. Autoverotetuista ajoneuvoista suurin osa (87,1 %) oli henkilöautoja.

Kuva 2: Autoverotetut ajoneuvot ajoneuvoluokittain ja käyttövoimittain vuonna 2024

Pinotun palkkikaavion mukaan henkilöautoja autoverotettiin vuonna 2024 yhteensä 116 878 kappaletta. Näistä suurin osa, 39 221 kappaletta, oli bensiinikäyttöisiä. Toiseksi suurin osa, 36 546 kappaletta, oli sähkökäyttöisiä. Lataushybridejä henkilöautoista oli kolmanneksi suurin osa, 32 895 kappaletta. Pakettiautoja autoverotettiin yhteensä 12 773 kappaletta. Näistä suurin osa oli dieselkäyttöisiä. Moottoripyöriä autoverotettiin vuonna 2023 yhteensä 4 331 kappaletta ja näistä lähes kaikki olivat bensiinikäyttöisiä. Muihin ajoneuvoluokkiin kuuluvia ajoneuvoja oli yhteensä 138 kappaletta.

Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osuus maksuunpannun autoveron kokonaismäärästä oli 47,7 prosenttia (142,2 miljoonaa euroa) ja dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus 12 prosenttia (35,7 miljoonaa euroa). Autoverotetuista ajoneuvoista 28,3 prosenttia oli sähkökäyttöisiä, mutta maksuunpannun autoveron määrästä vain 1,7 prosenttia kertyi sähköajoneuvoista. Tätä selittää vuoden 2022 alussa voimaan tullut lakimuutos, jonka mukaan kokonaan sähkö- tai vetykäyttöisistä henkilö- ja pakettiautoista ei makseta autoveroa, jos ne on rekisteröity tai otettu käyttöön 1.10.2021 tai sen jälkeen. Vaikka uudemmista sähköautoista ei makseta autoveroa, ne ovat mukana autoverotuksen tilastoissa, koska myös sähköautoista tehdään autoverotuspäätös.

Kuva 3: Maksuunpantu autovero ajoneuvoluokittain ja käyttövoimittain vuonna 2024

Pinotun palkkikaavion mukaan henkilöautoista maksuunpantiiin autoveroa vuonna 2024 yhteensä 236,8 miljoonaa euroa. Tästä suurin osa, 142,2 miljoonaa euroa, maksunpantiin bensiinikäyttöisistä henkilöautoista. Toiseksi suurin osa, 52,5 miljoonaa euroa, maksuunpantiin lataushybrideistä. Kolmanneksi suurin osa, 35,7 miljoonaa euroa, maksuunpantiin dieselkäyttöisistä henkilöautoista. Pakettiautoista maksuunpantiin yhteensä 48,6 miljoonaa euroa autoveroa. Tästä 47,4 miljoonaa euroa maksuunpantiin dieselkäyttöisistä pakettiautoista. Moottoripyöristä maksuunpantiin yhteensä 12,8 miljoonaa euroa autoveroa ja muihin ajoneuvoluokkiin kuuluvista ajoneuvoista yhteensä 0,2 miljoonaa euroa.

Autoverotetuista uusista henkilöautoista suurin osa bensiinikäyttöisiä tai ajon aikana latautuvia bensiinihybridejä

Käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely oli ruuhkautunutta vuosina 2021–2022 ja käsittelyruuhkia purettiin vuosina 2022 ja 2023, mikä näkyy vuosien 2022–2023 tilastoilla autoverotettujen uusien ajoneuvojen suhteellisesti pienempänä osuutena. Käsittelyruuhkia ei purettu enää vuonna 2024, mutta uusien ajoneuvojen osuus jäi tästä huolimatta lähes edellisen vuoden tasolle 64,7 prosenttiin, koska autoverotettujen uusien ajoneuvojen lukumäärä laski suhteessa enemmän kuin autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen lukumäärä. Tätä selittää uusien henkilöautojen ensirekisteröintien määrän selvä lasku vuonna 2024. Uusista ajoneuvoista maksuunpantiin autoveroa vuonna 2024 yhteensä 223,7 miljoonaa euroa, mikä on 75 % autoveron kokonaismäärästä.

Uusista henkilöautoista 44,5 prosenttia oli vuonna 2024 bensiinikäyttöisiä, kun mukaan luetaan myös ajon aikana latautuvat bensiinihybridit. Bensiinikäyttöisten osuus uusista henkilöautoista kasvoi vuodesta 2023 noin neljällä prosenttiyksiköllä. Bensiinikäyttöisistä uusista henkilöautoista autoveroa määrättiin yhteensä 119,7 miljoonaa euroa (68,7 % uusien henkilöautojen autoverosta).

Autoverotetuista uusista henkilöautoista toiseksi suurin osa (29,3 %) oli vuonna 2024 sähköautoja (vastaava osuus 33,2 % vuonna 2023). Uusien sähköautojen osuus laski edellisvuodesta vuoden 2023 aikana autoverotettujen sähköautojen poikkeuksellisen suuren määrän vuoksi. Tämä aiheutui vuonna 2022 vallinneesta autotehtaiden komponenttipulasta, jonka seurauksena sähköautojen toimitukset viivästyivät ja monet vuoden 2022 aikana tilatut sähköautot rekisteröitiin ja autoverotettiin vasta vuoden 2023 aikana.

Kolmanneksi suurin osa autoverotetuista uusista henkilöautoista oli vuonna 2024 lataushybridejä (20,5 % uusista henkilöautoista). Niiden osuus on säilynyt lähes ennallaan neljän vuoden ajan. Lataushybrideistä määrättiin autoveroa vuonna 2024 yhteensä 31,6 miljoonaa euroa.

Vuoteen 2021 verrattuna lataushybridien ja sähköautojen yhteenlaskettu osuus autoverotetuista uusista henkilöautoista on vuonna 2024 kasvanut 29,9 prosentista 49,8 prosenttiin. Lataushybridien osuus on noussut 0,1 prosenttiyksiköllä ja sähköautojen osuus 19,8 prosenttiyksiköllä. Bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen yhteenlaskettu osuus on puolestaan samalla ajanjaksolla pienentynyt 69,2 prosentista 49,8 prosenttiin. Bensiinikäyttöisten osuus on pienentynyt 13,9 prosenttiyksiköllä ja dieselkäyttöisten osuus 5,5 prosenttiyksiköllä.

Kuva 4: Autoverotettujen uusien henkilöautojen lukumäärät käyttövoimittain vuosina 2021 ja 2024

Vuosikohtaisten ympyräkaavioiden mukaan uusista henkilöautoista 44,5 prosenttia oli bensiinikäyttöisiä vuonna 2024. Vuonna 2021 niiden osuus uusista henkilöautoista oli 58,4 prosenttia. Vuonna 2024 29,3 prosenttia uusista henkilöautoista oli sähkökäyttöisiä. Sähkökäyttöisten osuus vuonna 2021 oli 9,5 prosenttia. Vuonna 2024 20,5 prosenttia uusista henkilöautoista oli lataushybridejä ja vuonna 2021 niiden osuus oli 20,4 prosenttia. Uusista henkilöautoista 5,3 prosenttia oli vuonna 2024 dieselkäyttöisiä ja vuonna 2021 10,8 prosenttia.

Taulukko 1: Autoverotettujen uusien henkilöautojen lukumäärät käyttövoimittain vuosina 2021 ja 2024

Taulukossa autoverotettujen uusien henkilöautojen lukumäärät ja prosenttiosuudet vuosina 2021 ja 2024
Käyttövoima 2021 (LKM ja osuus) 2024 (LKM ja osuus)
Bensiini tai ajon aikana latautuva bensiinihybridi 53 883 (58,4 %) 32 780 (44,5 %)
Lataushybridi 18 821 (20,4 %) 15 126 (20,5 %)
Sähkö 8 734 (9,5 %) 21 587 (29,3 %)
Diesel tai ajon aikana latautuva dieselhybridi 9 987 (10,8 %) 3896 (5,3 %)
Kaasu 862 (0,9 %) 129 (0,1 %)

Autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa lataushybridejä

Vuoden 2024 aikana autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista suurin osa (41,1 %) oli lataushybridejä. Lataushybridien osuus käytetyistä henkilöautoista nousi vuodesta 2023 4,2 prosenttiyksiköllä. Käytetyistä lataushybrideistä kertyi vuonna 2024 veroa 20,9 miljoonaa euroa (33,4 % käytettyjen henkilöautojen autoverosta)

Sähköautojen osuus autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista kasvoi selvästi vuonna 2024 ja oli 34,6 prosenttia (vuonna 2023 28,6 %). Käytetyistä sähköautoista kertyi autoveroa 5,1 miljoonaa euroa vuonna 2024.

Kolmanneksi eniten vuonna 2024 verotettiin bensiinikäyttöisiä henkilöautoja, joiden osuus oli 14,9 prosenttia (20,3 % vuonna 2023) käytetyistä henkilöautoista. Näistä autoveroa kertyi 22,5 miljoonaa euroa (35,9 % käytettyjen autojen autoverosta).

Vuonna 2024 dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus käytetyistä henkilöautoista laski jo 8,5 prosenttiin (vuonna 2023 12,8 %). Käytetyistä dieselautoista kertyi autoveroa vuonna 2024 yhteensä 13,5 miljoonaa euroa (21,6 % käytettyjen autojen autoverosta).

Vuoteen 2021 verrattuna lataushybridien ja sähköautojen yhteenlaskettu osuus autoverotetuista käytetyistä henkilöautoista on vuonna 2024 kasvanut 25,5 prosentista 75,7 prosenttiin. Lataushybridien osuus on noussut 18,8 prosenttiyksiköllä ja sähköautojen osuus 31,4 prosenttiyksiköllä. Bensiini- ja dieselkäyttöisten henkilöautojen yhteenlaskettu osuus on samalla ajanjaksolla vastaavasti pienentynyt 72,5 prosentista 23,4 prosenttiin. Bensiinikäyttöisten osuus on pienentynyt 16,9 prosenttiyksiköllä ja dieselkäyttöisten osuus 32,2 prosenttiyksiköllä.

Kuva 5: Autoverotettujen käytettyjen henkilöautojen prosentuaaliset osuudet käyttövoimittain vuosina 2021 ja 2024

Vuosikohtaisten ympyräkaavioiden mukaan käytetyistä henkilöautoista 41,1 prosenttia oli lataushybridejä vuonna 2024. Vuonna 2021 niiden osuus käytetyistä henkilöautoista oli 22,3 prosenttia. Vuonna 2024 34,6 prosenttia käytetyistä henkilöautoista oli sähkökäyttöisiä. Sähkökäyttöisten osuus vuonna 2021 oli 3,2 prosenttia. Vuonna 2024 14,9 prosenttia käytetyistä henkilöautoista oli bensiinikäyttöisiä, kun vuonna 2021 niiden osuus oli 31,8 prosenttia. Käytetyistä henkilöautoista 8,5 prosenttia oli vuonna 2024 dieselkäyttöisiä. Vuonna 2021 dieselkäyttöisten henkilöautojen osuus oli 40,7 prosenttia.

Taulukko 2: Autoverotettujen käytettyjen henkilöautojen lukumäärät ja prosenttiosuudet käyttövoimittain vuonna 2021 ja 2024

Taulukossa autoverotettujen käytettyjen henkilöautojen lukumäärät ja prosenttiosuudet vuosina 2021 ja 2024
  2021 (LKM ja osuus) 2024 (LKM ja osuus)
Diesel tai ajon aikana latautuva dieselhybridi 9 131 (40,7 %) 3 668 (8,5 %)
Lataushybridi 4 996 (22,3 %) 17 769 (41,1 %)
Bensiini tai ajon aikana latautuva bensiinihybridi 7 137 (31,8 %) 6 441 (14,9 %)
Sähkö 721 (3,2 %) 14 959 (34,6 %)
Kaasu 460 (2,0 %) 374 (0,9 %)

Keskimääräinen autovero korkein dieselkäyttöisillä henkilöautoilla

Käyttövoimittain tarkasteltuna korkein keskimääräinen autovero vuonna 2024 oli uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (5 702 euroa) ja toiseksi korkein käytetyillä dieselkäyttöisillä henkilöautoilla (3 679 euroa). Bensiinikäyttöisten uusien henkilöautojen keskimääräinen autovero oli 3 652 euroa ja käytettyjen 3 486 euroa. Uusien sähköhenkilöautojen keskimääräinen autovero oli vuonna 2024 0 euroa tapahtuneen lakimuutoksen takia. Käytettyjen sähköhenkilöautojen keskimääräinen autovero oli puolestaan 338 euroa.

Kuva 6: Henkilöautojen autoveron keskiarvo vuonna 2024

Palkkikaavion mukaan henkilöautojen keskimääräinen autovero vuonna 2024 on korkein uusilla dieselkäyttöisillä henkilöautoilla, 5 702 euroa. Käytettujen dieselkäyttöisten henkilöautojen  keskimääräinen autovero on 3 679 euroa. Uusien bensiinikäyttöisten henkilöautojen keskimääräinen autovero vuonna 2024 on 3 652 euroa ja käytettyjen bensiinikäyttöisten henkilöautojen 3 486 euroa.  Kaasukäyttöisten henkilöautojen keskimääräinen autovero on 2 753 euroa uusilla henkilöautoilla ja 1 610 euroa käytetyillä henkilöautoilla. Lataushybridien keskimääräinen autovero vuonna 2024 on 2 090 euroa uusilla henkilöautoilla ja 1 175 euroa käytetyillä henkilöautoilla. Käytettyjen sähköhenkilöautojen keskimääräinen autovero vuonna 2024 on 338 euroa.

Autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen mediaani-ikä säilynyt ennallaan

Autoverotettujen käytettyjen ajoneuvojen mediaani-iät eri käyttövoimille säilyivät vuonna 2024 samoina kuin vuonna 2023. Käytettyjen sähköautojen mediaani-ikä oli 2 vuotta ja lataushybridien 3 vuotta. Sekä käytettyjen bensiini- että dieselkäyttöisten ajoneuvojen mediaani-ikä oli 6 vuotta.

Vuonna 2023 lukumääräisesti eniten verotetut ajoneuvomerkit olivat Toyota (12,5 % kaikista verotetuista ajoneuvoista), Volvo (10,9 %), Volkswagen (9,5 %), Mercedes-Benz (8,1 %), Skoda (6,8 %), BMW (6,4 %) ja Tesla (5,7 %), kun mukaan luetaan sekä uudet että käytetyt ajoneuvot.

Kuva 7: Yleisimmät autoverotetut automerkit vuonna 2024

Palkkikaavio kertoo, minkä merkkisistä ajoneuvoista tehtiin eniten autoverotuspäätöksiä vuonna 2024. Ajoneuvot on jaoteltu käyttövoiman mukaan.  Toyota-merkkisiä ajoneuvoja on autoverotettu eniten, yhteensä 16 780 kappaletta, joista suurin osa, 13 083 kappaletta on bensiinikäyttöisiä ajoneuvoja. Toiseksi eniten on autoverotettu Volvoja, 14 573 kappaletta. Näistä suurin osa, 8 709 kappaletta on lataushybridejä ja toiseksi suurin osa, 4 240 kappaletta, sähköautoja. Kolmanneksi eniten on Volkswagen-merkkisiä ajoneuvoja, yhteensä 12 734 kappaletta, joista suurin osa, 4 247 kappaletta, on sähköautoja ja toiseksi suurin osa dieselkäyttöisiä, 2 934 kappaletta. Mercedes-Benz-merkkisiä ajoneuvoja on autoverotettu yhteensä 10 910 kappaletta. Näistä suurin osa, 3 945 kappaletta, on lataushybridejä. Skoda-merkkisiä ajoneuvoja on autoverotettu yhteensä 9 118 kappaletta. Näistä suurin osa, 3 405 kappaletta, on bensiinikäyttöisiä. BMW-merkkisiä ajoneuvoja on autoverotettu yhteensä 8 520 kappaletta. Näistä suurin osa, 4 642 kappaletta, on lataushybridejä. Tesla-merkkisiä sähköajoneuvoja on autoverotettu yhteensä 7 680 kappaletta.  Kia-merkkisiä ajoneuvoja on autoverotettu yhteensä 7 300 kappaletta. Näistä suurin osa, 3 476 kappaletta, on bensiinikäyttöisiä. Ford-merkkisiä ajoneuvoja on autoverotettu yhteensä 7 275 kappaletta. Näistä suurin osa, 4 382 kappaletta, on dieselkäyttöisiä. Audi-merkkisiä ajoneuvoja on autoverotettu yhteensä 4 836 kappaletta. Näistä suurin osa, 2 454 kappaletta, on sähköautoja.

Lukumääräisesti eniten verotetut sähköajoneuvomerkit olivat puolestaan Tesla (20,3 % kaikista sähköautoista), Volkswagen (11,2 %) sekä Volvo (11,2 %). Autoverotetuista Tesloista uusia oli 48,7 prosenttia, sähkö-Volkswageneista 63,9 prosenttia ja sähkö-Volvoista 92,4 prosenttia.

Lisätietoja

Vuoden 2024 autoverotilastot on julkaistu Verohallinnon tilastotietokannassa. Julkaistut tilastotiedot perustuvat vuoden 2024 aikana tehtyihin ensiverotuspäätöksiin. Tämä tarkoittaa, että mahdollisia muutosverotuksessa tehtyjä muutoksia tai autoveron palautuksia ei ole tilastotiedoissa otettu huomioon. Lukuja tarkastellessa on hyvä huomioida, että käytettyjen ajoneuvojen autoveroilmoitusten käsittely oli vuosina 2021 ja 2022 ruuhkautunutta niin, että se siirsi autoveron maksuunpanoja vuodelta 2021 vuodelle 2022 noin 100 miljoonaa euroa ja puolestaan vuodelta 2022 vuodelle 2023 noin 40 miljoonaa euroa.

Sivu on viimeksi päivitetty 12.2.2025