Kreditgivarnas ärendehantering i e-tjänsten
I e-tjänsten kan organisationen
- anmäla sig som lämnare av uppgifter
- ansöka om dataanvändningstillstånd.
Efter att organisationen har anmält sig som lämnare av uppgifter eller ansökt om dataanvändningstillstånd kan organisationen
- göra en ändringsanmälan om det sker en ändring i hur organisationen lämnar uppgifter eller anmäler sig eller om organisationen till exempel vill komplettera eller annullera en anmälning som skickats
- ansöka om ändring i dataanvändningstillståndet om grunderna för dataanvändningstillståndet ändras
- ta kontakt med kontaktblanketten för dataanvändningstillstånd om organisationen till exempel vill komplettera eller annullera en ansökan om dataanvändningstillstånd som skickats
- administrera kontaktpersonernas uppgifter och faktureringsuppgifter.
E-tjänsten kan användas av organisationer som har ett finländskt FO-nummer. Om en utländsk organisation har ett behov av att uppdatera sina kontakt- och faktureringsuppgifter kan organisationen skicka ett meddelande till vår kundtjänst med kontaktblanketten för kreditgivare.
I e-tjänsten kan man inte anmäla kredituppgifter eller beställa utdrag ur kreditupplysningsregistret.
Vem kan uträtta ärenden i kreditgivarens namn i e-tjänsten?
Du kan uträtta ärenden i e-tjänsten i kreditgivarens namn om du har en finländsk personbeteckning och något av följande villkor uppfylls:
- du är införd i handelsregistret eller företags- och organisationsdatasystemet med en viss organroll
- du eller företaget du representerar har fått fullmakten "Registrering som anmälare och användare av kreditupplysningar”.
Organrollen ska vara någon av följande:
- verkställande direktör
- verkställande direktörens ställföreträdare
- styrelseordförande
- ansvarig bolagsman (kommanditbolag)
- bolagsman (öppet bolag)
- näringsidkare
- prokurist som ensam har firmateckningsrätt
- en person som ensam har firmateckningsrätt (person med fullmakt).
Hur ger jag fullmakt till någon att uträtta ärenden i e-tjänsten i kreditgivarens namn?
Kreditgivaren kan ge de fullmakter som behövs samt ändra dem i tjänsten Suomi.fi-fullmakter.
Med Suomi.fi-fullmakten "Registrering som anmälare och användare av kreditupplysningar” kan man både anmäla sig som uppgiftslämnare, ansöka om dataanvändningstillstånd och ändra fakturerings- och kontaktuppgifter.
Om kreditgivaren vill ge fullmakt till olika personer att sköta anmälan som lämnare av uppgifter och ansökan om dataanvändningstillstånd ska anmälan som lämnare av uppgifter och ansökan om dataanvändningstillstånd göras på pappersblankett.
Läs mer om hur man ger fullmakter (suomi.fi)
Hur loggar jag in i e-tjänsten?
Du kan logga in i det positiva kreditupplysningsregistrets e-tjänst direkt via länken nedan.
Du kan också alltid logga in i tjänsten med knappen Logga in på registrets webbplats.
Börja inloggningen genom att välja Organisationer.

Bild 1: Inloggning i e-tjänsten för organisationer
Inloggningen sker med hjälp av identifikationstjänsten Suomi.fi. För identifieringen behöver du en stark elektronisk autentiseringsmetod, såsom bankkoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Upprätthållande av kreditgivarens kontaktuppgifter
Organisationer som anmäler och använder uppgifter kan redigera kontaktuppgifterna på sidan Fakturerings- och kontaktuppgifter. Kontrollera organisationens kontaktuppgifter regelbundet och uppdatera dem ifall det behövs.
Du kan ändra följande kontaktuppgifter i e-tjänsten:
Kontaktuppgifter för att anmäla uppgifter:
- kontaktperson i innehållsmässiga frågor
- kontaktperson i tekniska frågor
Kontaktuppgifter för användningen av uppgifter:
- kontaktperson i innehållsmässiga frågor
- kontaktperson i tekniska frågor
Namn, telefonnummer och e-postadress sparas som uppgifter om kontaktpersoner i det positiva kreditupplysningsregistret. Utöver en enskild persons e-postadress är det möjligt att ange en annan e-postadress, såsom adressen till en sändlista eller en gemensam e-postlåda.

Bild 2: Uppdatering av kontaktuppgifterna på sidan Fakturerings- och kontaktuppgifter
Kontaktuppgifterna för certifikatets tekniska kontaktperson uppdateras i Skatteförvaltningens certifikattjänst.
Uppdatering av kreditgivarens faktureringsuppgifter
Faktureringsuppgifterna kan vid behov redigeras på sidan Fakturerings- och kontaktuppgifter. Följande uppgifter sparas som faktureringsuppgifter i det positiva kreditupplysningsregistret:
Faktureringsadress
- Mottagare
- Gatuadress eller postbox
- Postnummer
- Postkontor
- Land
Nätfakturering
- Nätfakturaadress
- Förmedlarkod
Nätfakturering är det primära faktureringssättet och därför har punkten ”Fakturorna skickas till organisationens nätfakturaadress” valts. Du kan ta bort detta val om din organisation inte använder nätfakturering.
Faktureringspraxis
- Faktureringens språk: alternativen är finska, svenska och engelska
- Organisationens referens (t.ex. kostnadsställets referens)
Ange en referens om organisationen vill att fakturorna för användningen av uppgifter ska ha en viss referens som hänvisning till exempel för kontering. Referensen kan ges även om nätfakturering inte har tagits i bruk. Referensen kan vara högst 35 tecken lång.
Kontaktperson för faktureringen
Kontaktpersonen för fakturering ger tilläggsuppgifter i faktureringsfrågor. Vi kontaktar kontaktpersonen om det uppkommer problem vid faktureringen.
- Namn
- Telefonnummer (i internationell form, t.ex. +358...)
- E-postadress
Om du behöver hjälp med att använda e-tjänsten kan du kontakta vår kundtjänst. Kontaktuppgifterna hittar du på sidan Kontaktuppgifter och skötande av ärenden.