Kreditgivarna kan nu anmäla krediter som hör till den andra fasen till registret och använda deras uppgifter vid kreditgivningen till konsumenter. Anmälan fortsätter till den 31 mars 2026. Läs mer i nyheten.

I e-tjänsten och på utdragen ur kreditupplysningsregistret kommer det att visas krediter som beviljats till firmaföretagare för deras näringsverksamhet samt krediter som beviljats till jord- och skogsbruksidkare.

Felaktig information i registret – vad ska jag göra?

15.9.2025

Kreditgivarna anmäler uppgifterna om dina krediter till det positiva kreditupplysningsregistret. Kreditgivaren ska anmäla dina nya krediter till registret senast följande kalenderdag efter att kreditavtalet har ingåtts. Kreditgivaren ska också ta bort en avslutad kredit ur registret inom två vardagar. Samma tidsfrist på två vardagar gäller också eventuella ändringar i krediten.

Vi har fått många frågor om när en helt återbetald och avslutad kredit försvinner ur det positiva kreditupplysningsregistret. Vi har här samlat kortfattad information om var du ser dina kredituppgifter samt tidsfristerna för anmälan av uppgifter. Vi ger också anvisningar för hur du ska gå till väga om du upptäcker fel i dina uppgifter eller om din kreditgivare inte följer tidsfristerna.

Var ser jag mina kredituppgifter och vad ska jag göra om de innehåller fel?

När du beviljas en ny kredit anmäler kreditgivaren uppgifterna om krediten till registret följande kalenderdag efter att kreditavtalet ingåtts. Du kan kontrollera aktuella uppgifter om dina krediter i vår e-tjänst. Om du upptäcker fel i dina kredituppgifter i e-tjänsten bör du först kontakta kreditgivaren i fråga. Kreditgivaren ansvarar för de uppgifter den anmält och för att korrigera dem, och det är kreditgivaren själv som snabbast kan göra korrigeringen.

Du hittar kreditgivarens uppgifter i avsnittet "Uppgifter om krediter". Observera att du i denna vy ser kreditgivarens marknadsföringsnamn som ibland kan skilja sig från kreditgivarens officiella namn. Du hittar det officiella namnet på följande sätt:

  • Välj först den kredit vars uppgifter du vill granska i vyn ”Uppgifter om krediter”.
  • Välj därefter "Öppna alla uppgifter".
  • Du ser kreditgivarens officiella namn under rubriken "Uppgifter om kreditgivaren".

Om du inte får kontakt med kreditgivaren eller om du inte lyckas sköta ditt ärende med kreditgivaren, kan du också kontakta vår kundtjänst. Vi hjälper dig att reda ut felet.

Observera att vi inte själva kan korrigera kredituppgifterna i registret, utan i sådana fall kontaktar vi kreditgivaren och reder ut felet. Detta beror på att registret endast tar emot och förmedlar uppgifter, kreditgivarens uppgifter eller kreditavtalen är inte synliga i registret. Därför kan vi inte bedöma om en kredit har uppgetts felaktigt eller inte.

När tas en avslutad kredit bort från registret?

Kreditgivaren ska anmäla ändringar i kredituppgifterna till registret inom två vardagar efter ändringen. Sådana ändringar kan till exempel vara avslutande av kredit, amorteringar på en engångskredit, avtal om amorteringsfrihet samt eventuella betalningsdröjsmål på över 60 dagar vid återbetalning av krediten. Tidsfristerna fastställs i lagen som gäller registret. När din kredit har avslutats ska kreditgivaren anmäla om avslutad kredit till registret inom två vardagar efter att krediten har avslutats, till exempel:

  • Ditt kreditavtal har upphört på en fredag
  • På tisdagen följande vecka kl. 23.59 har tidsfristen på två vardagar löpt ut
    • Eventuella söckenhelger räknas inte in i tidsfristen
  • Kreditgivaren ska anmäla att krediten avslutats till registret senast tisdag kl. 23.59.

Observera att krediten ibland inte avslutas genom en slutbetalning av kreditkapitalet, utan krediten kan ännu vara förknippad med skyldigheter som gäller till exempel räntor eller dröjsmålsavgifter. Be din kreditgivare om närmare information om dessa.

Kreditgivarna ska iaktta tidsfristerna

Eftersom tidsfristerna för anmälan av uppgifter fastställs i lag ska kreditgivarna följa dem i sin verksamhet. Som personuppgiftsansvarig övervakar vi kreditgivarnas verksamhet. Om vi upptäcker till exempel att en kreditgivare upprepade gånger underlåter att iaktta tidsfristerna kan vi uppmana kreditgivaren att åtgärda bristen. Om kreditgivaren trots uppmaning inte åtgärdar bristen kan vi underrätta den övervakande myndigheten som kan inleda tillsynsåtgärder.

Om du alltså inte kan sköta ditt ärende med kreditgivaren, eller om det tar orimligt lång tid för din kreditgivare att korrigera dina uppgifter, kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig.

Läs mer

Sidan har senast uppdaterats 15.9.2025