Små uppdateringar har gjorts i anvisningarna för kreditgivare

7.11.2023

I månadsskiftet oktober–november har det gjorts uppdateringar i anvisningarna som finns på det positiva kreditupplysningsregistrets webbplats. Små uppdateringar har gjorts i följande anvisningar:

I anvisningen om anmälan av uppgifter har instruktionerna om hur den befintliga kreditstocken anmäls 1.2–31.3.2024 ändrats (se kapitel 6). Tidigare stod det i anvisningarna att Inkomstregisterenheten separat ger en tid för anmälan av uppgifter för varje kreditgivare. Enligt de nya anvisningarna kan varje kreditgivare själv planera när anmälan av uppgifter inleds i februari–mars.

Övriga ändringar i anvisningen om anmälan av uppgifter är preciseringar eller tillägg som kompletterar de befintliga instruktionerna.

Både i anvisningen för att anmäla sig som lämnare av uppgifter och i anvisningen för ansökan om dataanvändningstillstånd har det för tydlighetens skull lagts till ett nytt kapitel om bilagorna till pappersblanketten. Dessutom togs styrelseledamoten bort från listan över roller som kan sköta ärenden utan fullmakt i e-tjänsten.

Sidan har senast uppdaterats 7.11.2023