Ett serviceavbrott i miljön för intressentgruppstestningen 5.11 kl. 12 – 6.11 kl. 8. 

Uträtta ärenden i inkomstregistret

Kundtjänst

Vår kundtjänst ger per telefon allmän rådgivning som gäller inkomstregistret.

Kundtjänstens kontaktuppgifter

Vi sparar i regel alla samtal från och till kundservicen. Den externa tjänsteleverantören Elisa Abp sköter vårt telefonsystem.

I telefonsystemet sparas för alla inkommande samtal tidpunkten då samtalet inleddes och avslutades, telefonnumret för den som ringde upp, namnet på den som svarade samt en ljudinspelning. Vi informerar om att samtalet spelas in i början av samtalet. Inspelningar av samtal används för att i efterhand verifiera innehållet i samtalen och för att säkerställa kvaliteten i kundtjänsten.

Inom kundservicen samlas nödvändiga uppgifter in för att sköta kundens rådgivning. Personuppgifter som samlas in är kundens namn och telefonnummer samt andra uppgifter som är nödvändiga för att utreda ärendet.

Om ärendet ännu måste utredas kan det göras en begäran om detta i servicehanteringssystemet, vars leverantör är Microsoft Dynamics CRM.

Om du uträttar ärenden som gäller ett förvaltningsärende som har inletts på Inkomstregisterenheten kan anteckningarna om kontakten också föras in i ärendehanteringssystemet, vars leverantör är Triplan Oy.

E-tjänst

Inkomstregistret har en e-tjänst.

Bekanta dig med anvisningarna för e-tjänst och logga in i tjänsten

Företag och organisationer kan i e-tjänsten till exempel anmäla inkomstuppgifter till inkomstregistret, beställa rapporter eller material samt korrigera uppgifter.

Informationsanvändare kan se uppgifterna i inkomstregistret i e-tjänsten i enlighet med sina lagstadgade rättigheter att få information.

Privatpersoner kan i e-tjänsten granska sina inkomstuppgifter, beställa ett utdrag ur inkomstregistret samt anmäla betalda prestationer till inkomstregistret.

Så här beställer du ett inkomstregisterutdrag

Våra e-tjänst sparar kakor (dvs. små textfiler) på din dator, telefon eller liknande enhet. Alla kakor i våra e-tjänster är tekniska kakor som gör det möjligt att använda e-tjänsten. Med hjälp av kakorna individualiseras personen som använder e-tjänsten och kakorna upprätthåller också användarens session i e-tjänsten.

På vad baserar sig vår behandling av uppgifter?

Vi behandlar personuppgifter i telefontjänsten och i e-tjänsterna för att fullgöra Inkomstregisterenhetens rättsliga förpliktelse (Artikel 6.1 c i den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679)). Bestämmelserna om behandlingen finns i lagen om inkomstdatasystemet (53/2018) och i förvaltningslagen (Förvaltningslag (434/2003)).

Behandlingen av inspelningar av samtal och behandlingen av kakor i e-tjänsterna baserar sig på utförandet av Inkomstregisterenhetens uppgift av allmänt intresse (Artikel 6.1 e i den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679)).

Utlämnande av uppgifter

Uppgifter lämnas i regel inte ut.

Personuppgiftsbiträden

Vi använder följande aktörer för programhanteringens tjänster, till exempel felutredning:

  • Knowit Oy
  • Gofore Oyj
  • Gofore Verify Oy
  • Tietoevry Oyj
  • Digia Oyj
  • Nortal Oy
  • Consultor Finland Oy
  • Twoday Oy
  • Advania Finland Oy

ServiceNow är leverantör för det servicehanteringssystem i vilket personuppgifter behandlas i programhanteringen.

Förvaring av uppgifter

Vi följer Skatteförvaltningens informationsstyrningsplan vid förvaringen av uppgifterna. Vi sparar inspelningar av samtal i högst sex månader.

Sidan har senast uppdaterats 31.10.2024